Art Basel Pariz: Izložbe koje vredi pogledati

Uzbudljivi dani u "Gradu svetlosti".

autor BURO.
pariz

Art Basel je jedan od glavnih događaja kulturnog kalendara u francuskoj prestonici. Velika palata je domaćin četvrtog izdanja, prikazujući 206 vodećih francuskih i međunarodnih galerija.

Sam Pariz postaje deo celokupnog programa. Javne aktivnosti ove godine šire se preko devet lokacija, ističući duboke veze sajma sa umetnošću i kreativnom energijom grada, kao i njegovom monumentalnom kulturnom mrežom.

Izdvajamo izložbe koje svakako treba pogledati ako ste u Parizu.

Izložbe na Art Basel Pariz: Gerhard Richter

Fondacija Louis Vuitton predstavlja veliku retrospektivu izložbu posvećenu Gerhardu Richteru, nemačkom umetniku, koji se smatra jednim od najuticajnijih stvaralaca savremene umetnosti. Izložba okuplja 275 dela nastalih u periodu od 1962. do 2024. godine, uključujući i njegove crteže iz 2017. — godine kada je najavio povlačenje iz slikarstva.

Prikazana hronološki, izložba prati ne samo Richterov umetnički razvoj kroz slikarstvo, skulpturu i instalacije, već i duboko lične dimenzije njegove prakse, kroz portrete njegovih ćerki, žena i članova porodice, kao i predmete koji odražavaju promenljive realnosti našeg sveta.

Kermit the Frog, Even, Alex Da Corte

Trg Vandom dugo je bio pozornica za monumentalnu i često provokativnu javnu umetnost – od figure rastopljenih sveća Ursa Fischera do zloglasnog stabla Paula McCarthyja. Ove godine, Pariz je ugostio Kermita Žabca, Even (2018) Alekxa Da Cortea. Naslov se odnosi na Duchampovo delo The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even (1915–1923), poznato i kao The Large Glass.

Odaje počast danu kada se džinovski balon sa helijumom Kermita zakačio za granu drveta, pocepao i poluizduvan pao duž Pete avenije tokom Dana zahvalnosti 1991. godine u Njujorku. Istovremeno duhovito i melanholično, Da Corteovo delo ponovo oživljava omiljeni dečji lik kroz prizmu krhkosti i poraza.

pariz
Foto: Dimitar DILKOFF / AFP / Profimedia

The Singular Experience, Walter de Maria

Izložba u galeriji Gagosian prikazuje poslednje delo umetnika, Truck Trilogy (2011–17), koje je bilo nedovršeno kada je De Maria preminuo 2013. godine. Gagosian je sarađivao sa umetnikovim naslednicima kako bi delo posthumno dovršili prema njegovim uputstvima.

Delo se sastoji od tri Chevrolet pick-up kamiona, kojima su uklonjeni neki elementi i zamenjeni uspravnim štapovima od nerđajućeg čelika – aluzija na njegovo prethodno delo The Lightning Field (1977). Ovo delo je prethodno izloženo samo jednom, u Njujorku, od 2017. do 2019. Ljubitelji De Marije mogu takođe videti neka njegova dela u grupnoj izložbi Minimal, koja se istovremeno prikazuje u Bourse de Commerce.

Heinz Mack

Heinz Mack je 1950-ih godina zajedno sa nemačkim umetnikom Otom Pieneom osnovao umetnički pokret Group Zero. Naziv potiče od „nulte tačke“, konačnog trenutka u odbrojavanju za lansiranje rakete, što je simbolizovalo zoru nove ere nakon Drugog svetskog rata. Grupa je želela da stvara dela reducirana na ono što su smatrali osnovnim stubovima umetnosti: svetlost, vibraciju i prostor.

Mackova dela pronalaze svoj pandan u arhitekturi Le Corbusiera na ovoj izložbi u Maison La Roche u Parizu, u saradnji sa galerijom Almine Rech. Umetnikove svetlucave skulpture i šarena platna igraju se volumenom, svetlom i strukturom na isti način kao i modernistička arhitektura Le Corbusiera oko njih.

Plateau XXI, Julien des Monstiers

Složene uljane slike Juliena des Monstiersa oživljavaju bajkovite priče u stilu društvenih igara, sa numerisanim poljima i vijugavim stazama koje kreiraju putovanje. Ova bogato ukrašena dela naseljavaju likovi poznati iz bajki: od kraljeva, kraljica i slugu do izgubljene dece, antropomorfizovanih čajnika, drvoseča i čarobnjaka.

Ako postoji zajednička nit kroz njegov rad, to je njegov hrabar pristup bogatim, živopisnim bojama. Ovde se rubin crvena susreće sa žilama kobalt plave, dok tirkizna boja naglašava fantastični pejzaž obojen u prašnjav žuti pergament.

Un jour, Helene Appel

Semiose je danas jedna od najuzbudljivijih galerija u četvrti Marais. Tokom Art Basela u Parizu, prostor od 5.000 kvadratnih metara zauzeće dva umetnika: Francuskinja My-Lan Hoang-Thuy i Nemica Helene Appel. Appel se specijalizovala za izuzetno detaljne faksimile svakodnevnih, naizgled običnih predmeta. Pahulja sapunice na površini, blago izgužvana koverta na stolu ili prazna plastična ambalaža nisu samo prikazani, već su u razmeri 1:1 rekonstruisani sa zapanjujućim realizmom.

Appel radi na neobrađenom lanenom platnu, što njenim trompe l’oeil radovima daje zemljani kvalitet, ukorenjujući nas u sadašnjem trenutku. Ove godine, njena dela su prikazana širom Evrope, na izložbama u Nemačkoj i Italiji, iako je ovo njena prva izložba u Parizu.

Good Old Raisins and Peanuts (GORP), Monica Kim Garza

Žene koje Monica Kim Garza slika uopšte se ne obaziru na tuđa mišljenja. One su bujne žene tamnije puti koje puše, piju i dižu tegove u štiklama. Za svoju treću samostalnu izložbu u galeriji Ruttkowski;68, Kim Garza ih je smestila u prirodu, prikazujući ih sa rancima, planinarskim štapovima, na pikniku ili tokom penjanja po stenama.

Njeni radovi su ranije upoređivani sa slikama Paula Gauguina koje prikazuju žene sa Tahitija, ali ova izložba pokazuje odstupanje od tog stila, jer umetnica u svoje kompozicije uključuje i druge materijale poput kanapa, šljokica ili filca.

Naslovna fotografija: Vincent Isore / Zuma Press / Profimedia