Armani na filmu: 10 ostvarenja koje su obeležili njegovi kostimi

autor BURO.
armani

Giorgio Armani nije ostavio samo neizbrisiv trag u modi, već i na filmu – jer su njegove kreacije bile ključne za oblikovanje kultnih likova sa velikog ekrana i njihovih priča. Njegov rad na filmu pokazao je koliko je zapravo bio otvoren i „širok“ kao dizajner – mogao je jednako uspešno da kreira odeću za policajce iz Čikaga 1930-ih, kao i futurističke političare.

U knjizi Giorgio Armani: The Book, dizajner je rekao: „Kada me pozove reditelj, uvek pažljivo procenjujem projekat. Naime, film mi omogućava da radim s odećom na način koji podržava moju viziju stila; na taj način pomažem u izgradnji lika. To je vrsta procesa koji, kada zaista dobro funkcioniše, nagrađuje na najzadovoljavajući način: večnošću. Uspešan lik prevazilazi barijeru vremena, on ili ona postaje legendarna figura, ne samo zbog načina na koji glumi, već i zbog načina na koji je odeven.“

Jedan od njegovih najčešćih saradnika bio je Martin Scorsese, koji je često koristio Armanijeve kreacije u svojim projektima i snimio je dokumentarni kratki film o dizajneru.

„Prvi put sam upoznao Giorgia Armanija 1983. godine, u Milanu. Odmah smo našli zajednički jezik. Ja sam voleo modu, a on je voleo film – zapravo, bio je inspirisan filmovima koje je gledao kao mladić. Tokom godina iz tog poznanstva izraslo je pravo prijateljstvo. A zatim i saradnja. Giorgio je bio više od modnog dizajnera. Bio je pravi umetnik, i to veliki – ljudi često koriste izraz ‘vanvremenski’, ali u njegovom slučaju to je zaista tačno. U njegovim kreacijama nema ničeg pomodnog ili vezanog za trenutak. One su iskreno elegantne, iznutra i spolja, i nisu namenjene samo da im se divi na pisti. One su za ljude, da upotpune njihov lični osećaj prirodne elegancije. Morao sam da se oprostim od mnogih, ali ovaj oproštaj teško pada. Ipak, njegovo umeće, njegovo prisustvo i njegovo trajno prijateljstvo nikada me neće napustiti“, napisao je Scorsese nakon smrti modnog kreatora.

Evo 10 filmova koje su besprekorno upotpunili kostimi Giorgia Armanija.

Armani na filmu: American Gigolo

Odeća koju je Armani dizajnirao za Richarda Gerea još uvek se redovno pominje i oponaša. Fascinantno je što je Armani angažovan ubrzo nakon pokretanja svog modnog brenda. Sve se odvijalo istovremeno, i to velikom brzinom.

Njegovi autfiti za Gerea – od besprekorno krojenih odela do ležernijih komada – odmah su ušli u javnu svest i u velikoj meri oblikovali mušku modu u narednoj deceniji. Retko koji dizajner ostvari takav uticaj tako rano u karijeri, ali Armani je to učinio, piše The Wrap.

Streets of Fire

Za ovaj film, smešten u spoj 1950-ih i 1980-ih, Armani je kreirao 200 kostima, šivenih u duplikatima i triplikatima u fabrici u Milanu. Duboki dekolte Diane Lane kao pop zvezde Ellen Aim, Michael Paréov kožni mantil, doo-wop stil The Sorelsa (koji izvode jedan od velikih hitova sa soundtracka) i Willem Dafoeov fantastični kožni autfit – svi kostimi su neverovatni.

Phenomena

Može se primetiti da je Dario Argento bio na vrhuncu svog uticaja i moći kada je angažovao Armanija za Phenomena. Glavnu ulogu tumači Jennifer Connelly kao kćerka poznatog američkog glumca, poslata u švajcarsku školu gde se njene moći razvijaju alarmantnom brzinom.

Connelly pamtimo po uglavnom otkopčanoj beloj muškoj košulji – deo autfita koji nosi pri kraju filma. To je jedan od onih izgleda koji je jednostavan, a istovremeno odmah prepoznatljiv; prava Armani specijalnost. Potcenjeni Argentov film i jedan od najboljih filmskih doprinosa dizajnera.

image 9340840
instagram letterboxd

The Untouchables

Još jedan vrhunski trenutak Armanijeve filmske karijere bio je njegov rad na gangsterskom klasiku Briana De Palme The Untouchables. Ono što je fascinantno u vezi sa njegovim doprinosom ovom filmu jeste koliko je likova odevao i koliko su svi ti autfiti bili različiti. Od strogo odmerenog Kevina Costnera do preteranog Roberta De Nira, sve je savršeno konstruisano – idealna fuzija elegancije osamdesetih i klasičnih oblika i silueta tridesetih godina.

Goodfellas

Italijanski dizajner je odevao razne likove u hvaljenom hitu Martina Scorsesea. Njihova odeća, obično oštrih krojeva i ponekad s blagom iridescentnom površinom, predstavlja njihov oklop. Kroz nju pokazuju drugima koliko vrede, koliko su moćni i koliko opasni mogu postati. Ovo je bio početak dugog i plodnog partnerstva između reditelja i dizajnera.

image 8876627

The Dark Knight

Armanijeva odeća ne samo da pomaže da se razgraniči Bruce Wayne od njegovog alter ega Batmana, već i čini lik bogatijim i slojevitijim. Za razliku od drugih superheroja, koji koriste alter ego da bi se borili protiv kriminala, on je uvek Batman. Bruce Wayne je maska.

Na taj način, oštra figura koju dizajner stvara – sako sa širokim ramenima, besprekorno krojene košulje, prelepe kravate – jednako je važna kao Batsuit. U svetu besprekorno stilizovanom kao što je Nolanov Gotham, Bruce Wayne se u svom Armani odelu jasno ističe.

image 4990681

Inglourious Basterds

Dizajner je bio odgovoran za Pittovo legendarno belo odelo koje nosi u završnom delu filma (uključujući i scenu u kojoj Christophu Waltzu ostavlja ožiljak u obliku svastike na čelu). Sve u vezi s tim odelom je savršeno – široki reveri, karanfil, crne pantalone, mlečno-bela jakna u kontrastu sa belom košuljom. Zaista izvanredan autfit. Ako planirate da pošaljete samo jednu odevnu kombinaciju u film, zašto ne bi ukrala čitav šou?

image 9131904

The Social Network

U ovom filmu, navodno su svi Timberlakeovi kostimi imali etikete u džepovima sa natpisom Giorgio Armani for Sean Parker, identično kao u stvarnosti. Možda biste pomislili da takav detalj ne doprinosi mnogo filmu, liku ili glumi, ali zapravo doprinosi. Ne samo da Parkera izdvaja od tech start-up momaka, već povećava njegov šarm. Na mnogo načina Parker je bio „zmija u Rajskom vrtu ranog Facebooka“, a njegova garderoba doprinosi takvom utisku.

The Wolf of Wall Street

Ono što The Wolf of Wall Street čini toliko kul jeste to što je kostimografkinja Sandy Powell dobila pristup arhivama od samog dizajnera. Znala je da želi da oblači groteskne moćnike sa Wall Streeta, tokom njihovog nasilnog uspona 1980-ih i 1990-ih, u autentične kreacije italijanske modne kuće iz tog perioda.

image 6083384

Elysium

Armani je dizajnirao odeću za Jodie Foster, koje je igrala Jessicu Delacourt, ministarku odbrane s upitnim akcentom, koja budnim okom nadgleda istoimenu svemirsku stanicu – utočište bogatih i moćnih nakon što je Zemlja uništena. Ona leti s jednog sastanka na drugi, sklapa tajne dogovore sa psihopatskim ubicom i pokušava da spreči kriminalca Matt Damona da pristupi objektu.

Njegovi kostimi za Foster su među najspektakularnijim i najneobičnijim u karijerii – oni su zaista van ovog sveta.

profimedia 0797147471
Foto: All Film Archive/Columbia Pictures / Mary Evans Picture Library / Profimedia

Foto: All Film Archive/Columbia Pictures / Mary Evans Picture Library / Profimedia; instagram letterboxd