Povezano
Najnoviji film Stellana Skarsgårda, Sentimental Value, prikazuje se na 31. Sarajevo Film Festivalu, u okviru Open Air programa. Nakon kanske premijere, imali smo priliku da ponovo pogledamo ovaj film i podsetimo se naših utisaka.
Novi film Joachima Triera ponajviše se bavi odnosom oca i ćerke, kao. No, ovo može biti i priča o dve sestre, koje je otac rano napustio, a onda se vraća u njihove živote – ocu umeniku, reditelju koji dolazi sa scenarijom u ruci, u želji da snimi film u kući u kojoj su njegove ćerke odrasle.

Glavna junakinja je Nora, slavna glumica, blistava, neuhvatljiva, ali nepromišljena i, iako udata, hronično sama. Agnes, druga sestra je istoričarka, tiha i povučena, porodična žena sa malim sinom. Otac Gustav je plodni reditelj, koji pak dugo nije snimio film, otac koji je napustio ćerke dok su još bile deca (zato je i zanimljivo pratiti odnos dve sestre) i sada kada dolazi sa scenarijom za novi projekat (baš u trenutku kada je preminula majka devojaka, njegova bivša supruga) u želji da u njemu igra Nora, nailazi na njeno odbijanje.
Mislila je da je to njihov poslednji susret, no onda čuje da je on za ulogu koju je namenio njoj već angažovao američku glumicu Rachel (Elle Fanning) i za nju to deluje kao izdaja jednaka onoj da je prevario njenu majku. Pre nego što shvati šta se dešava, Rachel je već ofarbala kosu u tamno braon, usvojila norveški akcenat i počela probe u njihovoj porodičnoj kući.
Film koji nas pita da li je moguć oproštaj
Uprkos tome što kritičari smatraju da se Sentimental Value nastavlja na Trierovo ostvarenje The Worst Person in the World, ova slojevita porodična drama (koju je takođe napisao Eskil Vogt) deli sposobnost da pronađe sveže uglove u osećanjima za koja biste pomislili da ih je film odavno iscrpeo.
Filmovi Triera, naročito njegova Oslo trilogija, uglavnom su imali uski fokus, usmereno na mlade, haotične pojedince koji pokušavaju da pronađu svoj put u svetu koji još uvek nastoje da razumeju. Sa Sentimental Value, reditelj širi svoj opseg i okreće se jednoj disfunkcionalnoj porodici.
Sentimental Value se takođe opire lakim odgovorima. Trier pokazuje ogromno poverenje u svoju glumačku ekipu, koja veličinu osećanja svojih likova prenosi isključivo kroz izraze lica, uhvaćene u dugim, tihim kadrovima.

Postoji jedna nežna, nemušta scena između Gustava i Nore, retko primirje obavijeno dimom cigarete u kojem razmenjuju radoznale, ali oklevajuće osmehe – moglo bi se čak reći i da su ispunjeni ljubavlju, da nije zajedničke prošlosti koja jasno pokazuje da je to samo prolazno.
Kasnije iste večeri, Gustav rasplače svoju ćerku, možda i ne shvatajući to. Prisutan je naboj između dvoje ljudi koji očajnički žele da se ponovo povežu, ali nemaju nacrt kako da to učine. Ipak, Sentimental Value pokazuje da ponekad je i samo pokušaj dovoljan.
Ipak, Sentimental Value tako često i uverljivo pogađa upravo u praznine u naklonosti i prihvatanju koje zanemarivanje stvara unutar porodice.
Preplavljen životom od samog početka, Sentimental Value ipak ostaje laserski fokusiran na građenje tačke preklapanja u kojoj bi Nora, Gustav i njegova majka mogli da komuniciraju jednako jasno kao što to čine zajedničke uspomene na kuću u kojoj su svi u nekom trenutku života živeli. To je isto ono preklapanje na koje Gustav misli kada govori o „savršeno usklađenom vremenu i prostoru“, a o kojem peva Terry Callier u pesmi koja lebdi iznad uvodnih špica filma.
Milost ćerke prema ocu traži dopuštenje, dok oproštaj zahteva razrešenje. Milost je sredstvo, a oproštaj njen krajnji cilj. Razlika između njih može delovati suptilno, ali kroz izuzetnu gracioznost Trierovog filmskog stvaranja, Sentimental Value tu razliku čini većom od života.
BURO. Srbija i ove godine donosi ekskluzivne priče sa 31. Sarajevo Film Festivala – a podršku nam pružaju naši partneri: Plazma, Grand kafa, UNIQA osiguranje.
Sigurnost, podrška, poverenje i ljubav prate nas iz bezbrižnih dana detinjstva u sve dane koje živimo i one koje tek čekamo, a na Sarajevo Film Festivalu – koji slavi ljubav u svakom kadru – Plazma je naš prijatelj i saputnik na tom putu.
Kafa u Sarajevu je više od napitka – deo je identiteta grada, simbol topline i zajedništva u kojem se prepliću tradicija i savremeni način života. Kao jedan od glavnih sponzora Sarajevo Film Festivala uz Grand kafu sve nas spaja i miris i ukus i uživanje u dobrom filmu.
UNIQA osiguranje, glavni sponzor i zvanično osiguranje 31. Sarajevo Film Festivala, podržava umetnost koja spaja ljude i inicijative koje inspirišu, slavi film i trenutke koji se pamte.
Foto: Martin Crowdy / Alamy / Profimedia