Stanley Kubrick je bio poznat po tome što je većinu svojih filmova zasnivao na književnim delima. Od ukupno 13 dugometražnih filmova koje je režirao, 10 su zasnovani na romanima, pričama ili drugim književnim izvorima.
Postoje određeni filmski stvaraoci koji režiraju isključivo ideje koje su sami osmislili, dokazujući tako da su ne samo izvanredni reditelji, već i odlični scenaristi. Jedno je dobro režirati, ali osmisliti potpuno originalnu ideju u tom procesu – to je podvig sam za sebe.
Ipak, ako reditelj uglavnom stvara svoje filmove prema već postojećim romanima i pričama koje su napisali drugi, da li ga to čini manje vrednim stvaraocem? Stanley Kubrick je dokaz da to jednostavno nije tačno.
Kubrick je bio zaista revolucionaran reditelj, koji je često sarađivao sa drugim scenaristima kako bi stvorio izuzetna filmska dela koja su oživljavala već postojeće priče.
Dok neki reditelji uzmu roman i pokušaju da u film uguraju što više delova iz originalne priče, praveći time mlake adaptacije koje brzo padnu u zaborav, Kubrick bi uzeo priču i pretvorio je u vizuelni spektakl koji je pomerao granice izvornog materijala, dopuštajući joj da prevaziđe okvire papirnog izdanja.

Evo zašto se fokusirao na takav način rada.
Kubrick i veština proširivanja priče izvan korica knjige
Prva dva Kubrickova filma nisu se mogla meriti s onim što će kasnije u životu snimati, ali je u svom drugom dugometražnom ostvarenju, Killer’s Kiss, zajedno sa Howardom Sacklerom, koji je napisao scenario za njegov prvi film Fear and Desire, osmislio originalni scenario.
Očigledno, u početku nije bio protiv rada isključivo na osnovu sopstvene mašte, ali kada je došao do svog trećeg filma, The Killing, Kubrick je počeo dosledno da se oslanja na već postojeće književne izvore, što će postati stalna praksa tokom njegove karijere.
Verovao je da će na taj način imati objektivnije razumevanje priče nego kada bi je sam osmislio, jednom objašnjavajući: „Postoji jedna velika prednost u adaptiranju književnog materijala – a to je mogućnost da priču pročitate po prvi put“.
Ako bi proučavao već postojeći tekst, lakše je mogao da razradi strukturu svog filma, a rezultat su bile izuzetno detaljno oblikovane naracije u kojima je sve imalo svoje mesto i ništa nije bilo suvišno, navodi Far Out Magazine.
U nekim slučajevima, Kubrick je sam adaptirao priču, dok je u drugim sarađivao sa scenaristima ili im davao potpunu slobodu – kao što je bio slučaj sa adaptacijom romana Lolita Vladimira Nabokova.

Ipak, stepen vernosti njegovih filmova izvornim tekstovima varirao je od projekta do projekta; u pojedinim slučajevima, Kubrick je u delo unosio i sopstvene ideje, stvarajući jedinstvenu mešavinu originalnog i adaptiranog materijala.
Uzmimo, na primer, A Clockwork Orange, koji je Kubrick sam adaptirao prema istoimenom romanu Anthonyja Burgessa. Iako je zadržao suštinu romana i prilično verno ga preneo na film, napravio je i određene izmene – poput završetka. Konačni film odražava genijalnost knjige, ali istovremeno i u potpunosti oslikava rediteljev prepoznatljiv stil, sa neverovatnim scenografskim rešenjima i opsesivnim istraživanjem dubina ljudske prirode, naročito sukoba između dobra i zla.
Eyes Wide Shut je još jedan sjajan primer kako je Kubrick uzeo roman i uradio ono u čemu je bio najbolji – potpuno ga transformisao. Udružio se sa Fredericom Raphaelom i zajedno su napisali scenario za film, smešten u Njujork devedesetih, koristeći novelu Traumnovelle Arthurja Schnitzlera kao inspiraciju.
Kubrick i Raphael su izvukli ključne narativne i tematske elemente i preneli ih u savremeni kontekst, pokazujući pritom da priča koja već postoji može biti samo polazna tačka – dok način na koji reditelj s njom radi i kako je interpretira svedoči o njegovoj kreativnosti i umeću.

Njegova snažna umetnička vizija i sposobnost da te priče preoblikuje u očaravajuće i nezaboravne svetove – poput epske dimenzije 2001: A Space Odyssey ili užasa The Shining – dokazale su da je razumeo filmsku umetnost kao retko ko drugi.
Kubrick je bio majstor pripovedanja tuđih priča, dopuštajući im da postanu potpuno nova, samostalna dela.
Fotografije: instagram stanleykubrick
