Projekat Lighthouse: Najnovije poglavlje Airbnb-ove borbe protiv rasizma

    30.06.2020.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/06/airbnb_cover_copy.jpg

    Mora se priznati da je od kada se pojavio Airbnb uneo dramatične promene na tržište. Amazon i eBay su u tom trenutku već bili prisutni godinama i uz njih smo se navikli na neku dinamiku i sistem koji je još uvek obezbeđivao priličnu anonimnost. S druge strane, pojava platformi kao što su Airbnb, Uber i Upwork su dodatno izmenile i profilisale tržište, i potrebu i potražnju, i odgovore na iste. U svemu tome, Airbnb je ostao najspecifičniji jer su, kao kontrast sa anonimnošću koja je obeležavala tržište i prethodne platforme za prodaju, lični profili sa važnim informacijama postali izuzetno ne samo važni, nego i presudni. Sve je počelo da se vrti oko što bolje prezentacije sebe kako bi se domaćini osećali sigurnim kome izdaju stan, ali im je uvek ostajalo dopušteno i da odbiju gosta bez ikakvog objašnjenja. To su bili davni počeci nakon čega je neko vreme Airbnb kažnjavao domaćine koji to rade, smanjujući im rejting na profilu. Međutim nakon jednog vrhunskog incidenta u kome je jedan stan potpuno oštećen, Airbnb je morao postati popustljiviji i čak i ohrabrio domaćine da odbiju goste ukoliko se iz nekog razloga ne osećaju prijatno da neka konkretna osoba dođe. Nažalost, to je ostavilo previše sivih zona za rasplamsavanje predrasuda i diskriminacije.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/06/159352600306194-3.gif

    Kada su Michael Luka i Ben Edelman, kasnije i Max H. Bazerman, započeli istraživanje o poverenju na digitalnim platformama, Airbnb je bio case study, i u početku im je bio fokus na tome kako učiniti da se domaćini osećaju što prijatnije sa činjenicom da neko dolazi u njihov dom, ali i kako između njih i gostiju izgraditi poverenje. Tokom tog procesa primetili su da je fotografija prvo što se na sajtu vidi i da je imati što više informacija izuzetno značajno, što u kombinaciji sa fleksibilnošću koju sajt daje domaćinu da odbije korisnike navodi na pitanje da li ovakav sistem možda ostavlja puno prostora za diskriminaciju? Da li su ljudi manje rapoloženi da hostuju osobe druge rase i nacionalnosti? Nekoliko primera je to i potvrdilo, a kako je takođe poznato da Afroamerički domaćini zarađuju manje novca po noći od belaca koji izdaju slične stanove, nije preveliko iznenađenje očekivati i diskriminaciju gostiju.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/06/159352600306194-4.gif

    Nekoliko desetina sličnih iskustava kasnije, Michael Luca je započeo istraživanje i potvrdio da da, Airbnb najzvaničnije moguće ima problem sa diskriminacijom. Na 6400 slučajeva pokazalo se da je gotovo 16 do 20% veća šansa da neko sa izrazito afričkim ili afro-američkim imenom dobije “ne” kao odgovor, od onih sa tipičnim evropskim ili američkim. Studija je potvrdila diskriminaciju i to ne u redovima samo jednog tipa smeštaja već širom platforme, preko različitih delova gradova i bogatih i siromašnijih, kroz različite vrste smeštaja, od prejeftinih do preskupih, od stanova do soba za iznajmljivanje. Diskriminacija se, kao i na svakom drugom polju, i ovde može sakriti svuda, i protiv nje se treba uporno i strpljivo boriti.

    Što Airbnb zapravo i radi, i odmah po objavljivanju istraživanja 2017. započeli su razne kako dizajnerske tako i sistemske izmene u cilju poboljšanja uslova za sve. Uveli su instant booking gde odobrenje hosta nije neophodno jer je bukiranje dostupno svima, pomeranje fotografija na sam kraj stranice, kao i redovno checkiranje domaćina koliko su dobili i odbili upita i zašto. Ipak, iako su promene koje je Airbnb uveo išle u pravom smeru, najnovije istraživanje pokazuje da je diskriminacija na platformi ne samo kontinuirana,već još i proširena. Trenutni eksperimenti su zabeležili diskriminaciju spram istopolnih parova, protiv gostiju sa arapskim imenima kao i onih koji su sa invaliditetom.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/06/159352600306194-5.gif

    U takvoj situaciji, ono što jedino jeste utešno je da Airbnb zaista posvećeno vodi borbu za udobniji i ravnopravniji sistem za sve. Godišnje se uradi stotine eksperimenata i po svakom novom se prave makar i sitne promene, a nekada i mnogo veće kao što je najnoviji projekat Lighthouse koji je stupio na snagu od juče. Ovo je najnovija Airbnb-ova inicijativa koja ima za cilj da razotkrije rasnu diskriminaciju i bori se protiv nje, zarad ravnopravnije pozicije svih onih koji rezervišu smeštaj ili hostuju, a nisu belačko stanovništvo. Kako je godinama bezuspešno pokušavao svoje probleme da reši na manjem nivou, Airbnb se okrenuo ekspertima na najvišem i projekat Lighthouse je rađen u partnerstvu sa Colors of Change, najvećom američkom organizacijom za rasnu pravdu. Podrazumeva detaljno istraživanje istorije profila, a zatim i delovanje prema podacima.

    Kako je poznato da je od 2016. do danas platforma uklonila 3 miliona korisnika koji su se ponašali osuđujuće i diskriminatorno, verujemo da će ovaj projekat doneti pravi završetak sistemskom i dugotrajnom problemu.

    Saznaj više:
    Povezani članci: