Povezano
Znate onu čuvenu fotografiju na kojoj Sofia Loren kradomice gleda u nečije grudi, onu što je na Instagramu podeljena hiljadama puta, uz bezbroj duhovitih komentara?
Žena pored Sofije na toj slici je Jayne Mansfield, jedna od najsvetlijih (i najskandaloznijih) zvezda Holivuda pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka.
Ako ste ikada poželeli da saznate nešto više o njoj, tačnije da saznate šta se krije iza plave kose, upečatljive figure peščanog sata i glamurozne reputacije, uskoro ćete moći da pogledate dokumentarac My Mom, Jayne, koji je za HBO Max režirala njena ćerka, glumica Mariska Hargitay. Film je njena intimna potraga za majkom koju je izgubila prerano, ali i pokušaj da Jayne ispriča kao osobu, a ne kao mit.

Mariska je imala samo tri godine kada je Jayne nastradala u tragičnoj saobraćajnoj nesreći. Sada, decenijama kasnije, kroz intervjue, kućne snimke i dosad neviđene porodične fotografije, pokušava da rekonstruiše ne samo lik svoje majke, već i odnos sa njom, ali i da je iznova upozna.
Film je premijerno prikazan na 78. Kanskom filmskom festivalu, a mi vam donosimo prve utiske.

Sve, samo ne glupa plavuša
Uoči premijere, umetnički direktor festivala Thierry Frémaux opisao je film kao “ostvarenje koje ne govori o prošlosti, već o tome ko smo danas, i kako možemo prošlost preneti u sadašnjost, pa čak i u budućnost.”
A šta to zapravo danas možemo znati o Jayne Mansfield, što ranije nismo videli? Možemo li je posmatrati drugačije nego što su je videli mediji i publika tog vremena, isključivo kroz prizmu seks-simbola, savršene “bombshell” figure i naslova u žutoj štampi? Jayne jeste bila zvezda ogromnog sjaja. Često nazivana naslednicom Marilyn Monroe, s kojom je neumorno poređena, plenila je pažnju svojom pojavom, savršenom frizurom i šinkom i neodoljivim šarmom. Ali i mnogo više od toga.
Iza stereotipa “glupe plavuše” krila se žena visokog IQ-a (navodno 163), koja je govorila nekoliko jezika, svirala violinu i klavir, i studirala pravo pre nego što je uplovila u filmske vode. Znala je kako funkcioniše šou-biznis i vrlo svesno je koristila svoju pojavu da ostane u fokusu.
Njene uloge u filmovima poput The Girl Can’t Help It i Will Success Spoil Rock Hunter? učinile su je ikonom epohe u kojoj su glamur i provokacija išli ruku pod ruku. Bila je prva velika zvezda koja je pozirala za Playboy, a svaki njen izlazak na male ekrane bio je medijski spektakl.
Ali, šta se dešavalo kad kamere utihnu?

Film o majci, potraga za sobom
U dokumentarnom filmu My Mom, Jayne, Mariska Hargitay ne prikazuje majku kao nedodirljivu ikonu, već kao osobu koju pokušava da razume. Film nije samo omaž jednoj od najfotografisanijih žena zlatnog Holivuda, već i lična psihološka detektivska priča: ko je bila Jayne, iza reflektora?
U tom istraživanju Mariska dolazi do iznenađujućih saznanja, jedno od najšokantnijih je da njen biološki otac nije bio Mickey Hargitay, kako je verovala celog života, već italijanski zabavljač Nelson Sardelli. Ta informacija dodatno produbljuje narativ o identitetu, porodičnim tajnama i nasleđu koje ne biramo, ali ga ipak nosimo.


Film koristi fragmente prošlosti (snimke, fotografije, priče drugih) da bi rekonstruisao sliku žene koju su svi poznavali, ali malo ko zaista znao.
Jayne nije idealizovana, već prikazana u svojoj složenosti: kao majka, glumica, žena u svetu u kom vladaju muškaraci, žrtva porodičnog nasilja, i neko ko je, uprkos svemu, voleo i bio voljen.
Ovaj dokumentarac podseća da iza svake ikone postoji ljudsko biće. A iza svake priče o gubitku stoji tiha, lična borba da se ono što je nestalo makar na trenutak vrati. Ne da bi se ponovo izgubilo, već da bi se razumevanje prenelo dalje.


Možda, baš kao što je Thierry Frémaux rekao, to i jeste način da prošlost ostane živa.
Ovo je još jedan rditeljski debi nekog glumca ili glumice koji je imao premijeru na Kanskom filmskom festivalu, a celu listu tih ostvarenja pogledajte.
Uz podršku brendova Black ‘n Easy i IZIPIZI, BURO. Srbija u partnerstvu sa MCF Megacom Srbija, donosi ekskluzivne priče sa 78. Kanskog filmskog festivala.
Uz Black’n’Easy, pravu tursku, ne morate se odricati svog omiljenog rituala, gde god da ste. Spremna da putuje, lako se i jednostavno pakuje i još lakše priprema. Potreban je samo minut, jedna kesica i vrela voda, da se prepustite uživanju u pravoj turskoj.
IZIPIZI već više od 10 godina mami osmehe ljudima širom sveta, kreirajući lagane, fleksibilne i pristupačne naočare za celu porodicu – uz posvećenost svakodnevnom smanjenju uticaja na životnu sredinu.
MCF Megacom Film, vodeća distributerska kuća na Balkanu, poslednje dve decenije domaćoj publici donosi relevantne, nagrađivane i autentične filmove svetske kinematografije.
Foto: Festival De Cannes, Instagram @mymomjayne