20 godina od serije „The Office”: Kultni status, mimovi i popularnost koja ne jenjava

Živimo za malo autentičnosti i humora dok se suočavamo sa svakodnevnim borbama

autor Ivana Kordić
1484

Pre tačno 20 godina, 9. marta 2005. godine, američka verzija serije „The Office” premijerno je prikazana na NBC-u. Iako danas možemo reći da je serija postala ikona pop kulture, tada je bila pravi eksperiment na polju televizijske produkcije. Prisetimo trenutka kada je prva epizoda emitovana, lako je zaboraviti koliko je bila neobična za ono vreme. U eri kada su tradicionalni sitcomi bili u punoj dominaciji, a komedije su se bazirale na predvidljivim formama sa smehom u pozadini, fau-dokumentarac u kojem se koristi jedna kamera, bez smeštanja smeha i sa likovima koji nisu idealizovani, bio je prava novina.

Ova serija nije samo bila radikalna zbog svog formata, već je bila i hrabra u pogledu likova, tonova i tematskih izbora. – „O.K., evo prezentacije,” rekao je izvršni producent Ben Silverman, govoreći o seriji u podcastu „Usmena istorija The Office-a,” koji je vodio Brajan Baumgartner, poznat po ulozi Kevina računovođe. „Čudan glavni lik, jedna kamera, niko od glumaca nije bio atraktivan u tradicionalnom televizijskom smislu, naracija super neprijatna i spora, nema nameštanja osmeha”. Ovakav koncept bio je izazov za direktore i mnogi su sumnjali u komercijalnu održivost serije. Međutim, desilo se nešto potpuno suprotno.

Screenshot 2025 03 28 at 15 30 42 У канцеларији 2005

Iako su kreatori želeli da zadrže realizam koji je postao zaštitni znak britanske verzije serije, američka adaptacija je, ipak, uvela nekoliko ključnih promena. Original je bio satira, koja je ismevala dosadan kancelarijski život i slavila male ljudske. Adaptacija je bila uteha, prikazujući kancelariju kao prijateljski, ali ludački zabavan, dom. Serija je postala kao neki vid utehe jer je prikazivala svakodnevne probleme, ali na način koji je sa sobom nosio i mnogo više humorističnih i emotivnih trenutaka nego što je to bio slučaj u britanskoj verziji. Mnogi su likove poput Majkla, Pam i Džima doživljavali kao pravu „porodicu”.

Screenshot 2025 03 28 at 15 30 06 У канцеларији 2005

U početku, serija nije imala prednost u odnosu na ostale formate koji su izašli u tom periodu. Ipak, kako su godine prolazile serija je pronašla put do „svoje“ publike. Jedan od ključnih faktora bila je vrhunska glumačka ekipa, čiji su likovi postali ikone. Majkl, kojeg je tumačio Steve Carell, postao je jedan od najslavnijih komičnih likova svih vremena, sa svojim „genijalnim” (ili, bolje rečeno, ne baš genijalnim) pokušajima da bude voljen i poštovan. Pam i Džim, čiji je odnos na ekranu postao sinonim za romantične komedije, vrsni su primeri kako serija kombinuje humor sa realnim životnim situacijama i emocijama. Ostali glumci takođe su ostavili neizbrisiv trag svojim upečatljivim likovima, koji su izazivali i smeh i simpatije.

Screenshot 2025 03 28 at 15 30 21 У канцеларији 2005

„THE OFFICE” OD SATIRE DO UTEHE

Upravo su likovi postali nosioci internet kulture koja je izgradila neverovatnu popularnost serije. „The Office” nije bio samo TV hit. U novije vreme on je postao i meme-ikonografija. Džimov pogled u kameru postao je možda najpoznatiji gif u istoriji interneta. Svaka scena iz serije, bila ona o neuspelim pokušajima Majkla da vodi tim ili o njegovim životnim dramama, brzo je postala meme koji kao da nikada ne dosadi i iz godine u godinu uspeva da ostane aktuelna. Danas, meme viralnost samo je dolila ulje na vatru kada je reč o uticaju na popularnost serije. Džimov „kako to misliš?” ili Majklov „I am Beyoncé, always” postali su fraze koje su ljudi koristili u svakodnevnim razgovorima.

Uz sve to, „The Office” je, možda neočekivano, serija koja je postala odraz modernog društva. S obzirom na to da su kancelarije u danas sve više mesta gde ljudi provode 8 sati dnevno, a kolege tumače kao članove porodice, likovi u seriji su refleksija stvarnih „tipova kolega“ sa realnim poslovnim izazovima. Uz oštru kritiku poslovnog sveta i satiru na korporativnu kulturu, serija se bavila i temama poput ljubavi, prijateljstva, ličnih frustracija i malih pobeda. Danas, to bi bio recept za kvalitetan TV program kog zapravo nema.

Najvažniji faktor trajne popularnosti serije svakako je svakako njen univerzalni ton. Mnogi su verovali da je fau-dokumentarni format predviđen samo za britansku publiku, međutim, „The Office” je dokazao suprotno. Serija je simbol identifikacije ljudi sa likovima, humor i kritika sistema su oduvek bili preko potrebni, dok istovremeno ostvarenje nudi „bežanje“ u svet u kojem, u svom haosu, ipak postoji prava ljubav i prijateljstvo.

Screenshot 2025 03 28 at 15 34 58 У канцеларији 2005

„The Office”, kulturni TV fenomen, umetnički poduhvat vredan divljenja i poseban način života. Serija nas je naučila da vidimo ljubav svakodnevnim situacijama, u običnim ljudima i cenimo specifičan humor. Mnogi kadrovi utisnuli su se duboko u kolektivnu svest. Iako se završila 2013. godine, popularnost nije opala, a deluje kao da se to neće ni dogoditi. Nove generacije mladih takođe su opčinjeni, i doživljavaju sve na sebi svojstven način.

Sa svakom novom generacijom koja otkriva seriju, postavlja se pitanje: Kako je moguće da nešto što je na prvi pogled izgledalo kao niša, postane globalni fenomen? Odgovor je jednostavan, u seriji „The Office” svako od nas može da se prepozna. Živimo za malo autentičnosti i humora dok se suočavamo sa svakodnevnim borbama.

Foto: IMDb