Šta Tilda Swinton zna o primenjenoj umetnosti? Saznajemo na njenoj izložbi u Parizu

autor Isidora Mitri
tilda swinton

Ako mislite da je Tilda Swinton samo dobra glumica, verovatno ne znate mnogo o njoj. Nije ni samo ikona androgene modne avangrade. Ekscentrična Škotlanđanka već decenijama dokazuje da njena umetnost prevazilazi okvire platna i ekrana, čak i pozorišne scene. Njena najnovija uloga? Kustoskinja – ali ne na filmu, već u stvarnom životu.

933d74763640dc3a44c4994c5cb9864f l.jpg

Ovo nije prvi put da će Tilda Swinton prirediti muzejski projekat. Pre 12 godina, glumica je izvela konceptualni performans u čuvenom njujorškom muzeju MoMA. Ovog puta, međutim, umesto u ulozi izvođača, biće u ulozi urednika – i biće zadužena za postavku radova poznate britanske dizajnerke Marianne Kennedy.

ŠTA TILDA SWINTON ZNA O PRIMENJENOJ UMETNOSTI?

Odgovor na ovo pitanje moći ćemo da dobijemo između 5. i 11. maja, kada će u Parizu, u izložbenom prostoru aukcijske kuće Christie’s Paris, biti otvorena izložba Supersonic Mediaeval. Kada Tilda Swinton preuzme ulogu kustoskinje, izložba postaje mnogo više od prostog prikaza umetničkih dela i postaje konceptualni i vizuelni spektakl za svet umetnosti. Postavku ove retrospektive radova britanske umetnice i dizajnerke Marianne Kennedy u potpunosti potpisuje Swinton. Ova saradnja, proizašla iz dugogodišnjeg divljenja i prijateljstva između umetnice i glumice, donosi nesvakidašnju sintezu istorijskog nasleđa i savremenog dizajna.

A ŠTA MI ZNAMO O MARIANNE KENNEDY?

Marianna Kennedy, koja je svoj umetnički izraz izgradila kroz reinterpretaciju zanatskih tehnika i dekorativnih umetnosti, najpoznatija je po svojim ogledalima, bronzanim skulpturama, lampama i predmetima od muranskog stakla. Njeni radovi nastaju u ateljeu smeštenom u londonskom kvartu Spitalfilds, prostoru u kojem se sudaraju prošlost i sadašnjost, gde gruzijska arhitektura živi u harmoničnom dijalogu sa modernim, multikulturalnim duhom grada. Upravo je ta specifična atmosfera poslužila kao inspiracija za izložbu Supersonic Mediaeval, čiji naziv simbolično oslikava Kennedyjinu umetničku viziju: spoj srednjovekovne ornamentike i futurističkog dizajna.

Tilda Swinton, osim što je dugogodišnja kolekcionarka Kennedyjinih radova, prepoznala je u njenom stvaralaštvu nešto što nadilazi puku dekorativnost – priču o zanatu kao umetnosti, o predmetima koji imaju sopstvenu istoriju i transformativnu moć.

d6261b35703bdc888ebf04044cd0c87d l.jpg

Postavka u prostorijama Christie’s u Parizu zamišljena je kao scenografski doživljaj, svojevrsna filmska kulisa kroz koju se posetioci kreću, uranjajući u svet u kojem predmeti nisu samo objekti, već akteri u priči o prošlim i budućim svetovima.

Kroz precizno osmišljenu selekciju radova – od Falcon Table iz 2022. godine do kultnih zlatnih i crnih ogledala, Kennedy istražuje granice između primenjene umetnosti i skulpture. Njene kreacije evociraju duh umetničkih velikana poput Alberta i Dijega Đakometija, Žana Danana i Ejlina Greja, ali sa savremenim pomakom koji ih čini neponovljivima.

d406dd38845b804a5584522cb4e20315 l.jpg

Izložba Supersonic Mediaeval deo je prestižnog ciklusa Carte Blanche aukcijske kuće Christie’s, koja svake godine angažuje istaknute umetnike i kustose kako bi reinterpretirali savremenu umetnost kroz sopstvenu viziju. Posle imena poput Pjera Bonefila i Matjea Lanoera, Tilda Swinton donosi jedinstven, gotovo filmski senzibilitet u svet dizajna i dekorativne umetnosti.

Iako traje samo nedelju dana, Supersonic Mediaeval će nesumnjivo ostaviti dugotrajan utisak – kao dokaz da se umetnost može posmatrati, ali i doživeti, kada kroz nju vodi neko ko razume snagu narativa u svakom obliku kreativnog izraza.

5a99fa5a133f181c6f400304e0dd94c8 l.jpg

Foto: Christie’s, Instagram (@theacademy)