Pretraga

Stres menadžment u borbi protiv korone

Stres menadžment u borbi protiv korone

Tekst: Bojana Pejušković


Mehanizmi prevladavanja stresa u borbi protiv korone

Sprečavanje i smanjivanje reakcija na stres u interesu je očuvanja kako našeg mentalnog, tako i fizičkog zdravlja. Stres je složen psihoneuro-endokrino-imunološki proces i jačanjem svojih mentalnih kapaciteta, lakše se borimo protiv stresa, umanjujući njegove posledice, čuvamo i svoj imunitet. Postupanje u skladu sa smernicama za bolje prevladavanje stresa unapređujemo svoje opšte i celokupne adaptacione potencijale, kao i kvalitet života. Virus je nov, mutirao je, tako su i smernice prilagođene aktuelnoj situaciji, a u skladu sa osnovnim principima postupanja u traumatskim situacijama.

Povećajte doživljaj sigurnosti

Imajte na umu da je vanredna situacija proglašena zbog Vaše sigurnosti, ona je deo opšte borbe, intervencija koju je država preduzela u našem interesu. Zato je neophodno, u cilju naše bezbednosti, poštovati propisane mere. Na taj način, štitimo sebe, svoje bližnje, naš zdravstveni sistem i brinemo o čitavoj društvenoj zajedici. Ostanite kod kuće, ograničite svoja kretanje na minimum, ako izlazite koristite zaštitnu opremu, izbegavajte fizičke kontakte sa drugim osobama. Perite redovno ruke, dezinfikujte predmete i površine sa kojima dolazite u dodir.

Nastojte da ostanete mirni

Ovo jeste visoko stresna situacija i normalno je da se osećate uplašeno i zabrinuto. Niste Vi jedini, tako se oseća većina ljudi. Strah je naše oružje, naš način da preživimo, zahvaljujući strahu smo opstali. Zato, neka Vam strah pomogne da ostanete kod kuće i pratite smernice. Ali nemojte dozvoliti da Vas strah preplavi, on je naš saveznik dok možemo da ga kontrolišemo, ali postaje naš neprijatelj ukoliko on kontroliše nas. Ako osetite da napetost raste i da Vam je teško da imate kontrolu nad njom, pokušajte da je neutrališete aktivnostima koje Vas umiruju. Koncentrišite se na disanje, usporite ga, duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta. Koristite tehnike relaksacije, vežbajte u okvirima mogućnosti, slušajte muziku, čitajte knjigu, premestite fokus na prijatne misli i sadržaje koji Vas inače umiruju. Postizanju Vašeg mira mogu doprineti i druge aktivnosti u kući kao što su sređivanje ormara, polica, namirnica. Ako primetite da Vas vesti uznemiravaju, smanjite gledanje takvih sadržaja, posebno pred spavanje. Jako je važno da očuvano naše fizičko zdravlje i imunitet, zato spavajte 7-8 sati dnevno, zdravo se hranite, uzimajte dovoljno tečnosti.

Stres menadžment u borbi protiv korone (фото 1)

Budite u kontaktu sa drugim ljudima

Aktuelna situacija nije laka, zato je važno da budemo u kontaktu sa bližnjima. Razgovarajte sa porodicom, prijateljima, kolegama. Takođe, delikatnost stuacije nas ograničava da se ponašamo u skladu sa našom kulturom i običajima - ne smemo da se grlimo i ljubimo. Ali zato smemo da koristimo reči. Kažite. Recite sve ono što do sada niste ili ponovite ako jeste. Ako ne umete, naučite. Ovo je jedinstvena prilika da naučimo da verbalizujemo svoja osećanja i da sve lepo ili ono manje lepo što osećamo izrazimo rečima. Zato recite. Ako se osećate loše, podelite to sa bližnjima. Potražite pomoć. Koristite sredstva koja su Vam na raspolaganju - telefon, elektronsku poštu, video pozive. Radite od kuće, razmenjujte iskustva sa kolegama sa posla.

Unapredite doživljaj kontrole i samoefikasnosti

Situacija je “strašna”, ukoliko je mi na takav način doživljavamo. Ali ukoliko je shvatimo kao način da preživimo, kao privremenu neminovnost koja je u našem interesu, delovaće nam kao spas, a ne kao “užas”. Zato prihvatite aktuelne okolnosti koje se određeno vreme ne mogu promeniti tako što ćete prebaciti fokus na nešto, na šta možete uticati.

Informišite se o aktuelnoj situaciji ali ne dozvolite da to čini većinu Vašeg vremena.

Nastojte da u okvirima svojih mogućnosti budete korisni za sebe, za druge i za čitavu društvenu zajednicu. Pomažite drugima da se osećaju bolje, to će učiniti da se i sami osećate bolje. Budite solidarni.

Prilagodite definiciju svog „lepog dana“ u okviru aktuelnih mogućnosti. Promenite svoje navike i u okviru novonastalih mogućnosti napravite novu strukturu svog dana. Budite maštoviti - kuvajte, čitajte, naučite nešto novo, pravite planove za budućnost.

Postavite dostižne ciljeve i fokusirajte se na njihovu realizaciju.

Stres menadžment u borbi protiv korone (фото 2)

Nemojte gubiti veru i nadu

Korona virusom je ugrožen ceo svet. Većina zemalja na čitavoj planeti bije svoju bitku. Zato doživite aktuelnu situaciju kao trenutnu neminovnost u kojoj se nalazi cela planeta. Ovo je borba svih nas – za sve nas.

Doživite je kao priliku za jačanje ličnih kapaciteta. Ovo je situacija koja može da Vas učini snažnijim i jačim.

Radujte se malim stvarima. Proleće je napolju, ne možemo da se šetamo ali možemo da uživamo u bojama i mirisima (na današnji dan nema ni zagađenja vazduha).

Budite zahvalni što ste zdravi i nastojte da takvo stanje i zadržite.

Jer na kraju, “Život je, izgleda, beskonačan niz opstanaka, zar ne”?

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar