Pretraga

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju?

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju?

Tekst: Manda Javorina

Krajem prošle godine urednici magazina Vogue sa svih strana sveta okupili su se kako bi objavili novu inicijativu pod imenom "Vogue Values", dokaz svoje posvećenosti promenama dotadašnje uređivačke politike koja podrazumeva veću osvešćenost po pitanju savremenih društvenih problema, kao i posvećenost njihovom rešavanju. Uz tu objavu, stigla je i vest da će se na prvoj "Vogue Values" naslovnoj naći dizajnerka Stella McCartney. Realno, i pored njene posvećenosti ekološkim i etičkim pitanjima koja modnu industriju more poput kuge, teško da bismo Stellu mogli nazvati najvećim licem promene (s obzirom na to da se radi o belkinji sa ozbiljnim pedigreom na čelu velike modne kuće) ali odmah za njom su se na naslovnim stranama za isti taj broj magazina pojavile Cardi B, Ashley Graham i Greta Gerwig što sve zajedno ipak čini iskorak vredan pomena. 

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju? (фото 1)

Od tada se američko izdanje magazina - pošto realno o njihovim naslovnicama govorimo - pomalo igralo u fazonu “korak napred, nazad dva”. Avgustovsko izdanje naširoko je kritikovano zbog toga što je Simone Biles na naslovnim stranama (pogotovo onoj "žutoj") osvetljena tako “da joj koža izgleda mrtvo” za šta su online grdnju popili i Annie Leibowitz zbog pretpostavke da ne ume da osvetli kožu koja nije svetla (što je, valjda, u očima zapaljenog interneta čini rasistkinjom ali je realno apsolutna glupost) ali i sama publikacija zbog izbora fotografa - koji jeste bio nesrećan, ako mene pitate, ali ne zato što mislim da je Annie a priori rasistkinja.

Ipak, decembarsko izdanje i njegova naslovna strana je bilo dovoljno da se ova godina završi trijumfalno. I to ne samo ako pitate mene. Harry Styles je svakako jedna od najboljih stvari koja nam se desila u 2020. i potpuno je logično da svoju veoma uspešnu godinu završi kao prvi muškarac koji se sam našao na naslovnici američkog izdanja magazina Vogue. Obožavam.

Između dva januarska izdanja, onog za 2020. i ovog za 2021. godinu, teme koje magazin pokriva proširile su pravac i čak u neku ruku napravile oštar zaokret, te je Vogue na momente počeo da podseća na aktivistički pamflet. Nothing wrong with that. U trenutnoj društvenoj klimi je i potpuno očekivano i dobrodošlo. Tačan motiv za ovakvu promenu uređivačke politike sigurno je slojevit i sigurna sam da se njegovi elementi kreću od sraha od javne odmazde pa do onih autentičnih. Niko ne želi da bude na pogrešnoj strani. Ako se ima u vidu da se i sama Anna Wintour praktično rebrendira zato što ono na čemu se "do skora vozila" više nije javno društveno prihvatljivo niti politički korektno, jasno je da su promene tek počele. 

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju? (фото 2)

Da li su te promene samo za prikazivanje ili će biti dublje to ćemo još videti, jedna godina svakako nije dug period da bi bilo ko davao definitivan sud. Ono što jeste jasno je da kompanija prolazi kroz ozbiljne potrese ali da se Anna ne samo čvrsto drži na svom mestu, već je dobila i unapređenje.

Iako su postulati na kojima je do nedavno gradila sliku o sebi sada velikim delom popadali u vodu, Anna je osoba koja će Condé Nast voditi u budućnost. U njene političke i poslovne sposobnosti nemam ni trunke sumnje ali ne znam da li će joj mlađe generacije oprostiti i zaboraviti činjenicu da je njena struktura simbol svega onoga što se naziva white privilege i diskriminacija. Anna je za sada odigrala Harry Styles kartu - i to vrlo uspešno - a njena ofanziva je tek počela. Na scenu stupaju “Vogue Values” i nove naslovnice za simbolično novu i svetlu godinu koja će zbrisati sve muke koje nam je napakovala 2020. (osim što neće). 

Sada nas sa naslovnica januarskog izdanja gledaju neizmerno talentovane žene. Ne očigledni izbori A-listera, već sirov i naizgled nekonformistički talenat.

Anna kao da nam poručuje da su davno prošli dani kada je najbitnije bilo dodvoriti se mini van američkoj većini (i da će, ma koliko bila sposobna, Reese Wihterspoon da malo sačeka na novu turu).

Genijalna Frances McDormand u oversized varijaciji na temu filma "Pobesneli Maks" kao neki postapocalyptic tailoring. Odmah za njom, tu je Naomi Osaka, zatim i Paloma Elsesser. Njenom naslovnom Annie Leibovitz kao da je dobila šansu za popravni i, iako se neki i dalje bune, fotografija je zaista zadivljujuća (kao i editorijal uostalom). Ipak, za razliku od pre, stilista na ovom snimanju je bila crnkinja, novinarka koja je pisala članak je takođe crnkinja, a Palomina reakcija na naslovnu je neprocenjiva.

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju? (фото 3)

Poslednja je objavljena četvrta naslovnica sa Rosalíaom koja je, možda, po malo kliše u crvenim tonovima ali sama pevačica izgleda apsolutno očaravajuće.

Na prvi pogled, čovek ne može da se ne zapita da li se radi samo “o lepim slikama” iza kojih neće stajati dela. Na kraju krajeva, Vogue je poput ogromnog broda kome uopšte nije lako da se okrene. Ipak, ako krenemo od činjenica da je reprezentacija prvi korak... Onda ovo uopšte nije loše, zar ne? 

A kormilo se okreće. Možda ga i dalje drži Anna ali ona neće udariti u ledenu santu koju jasno ispred sebe vidi. Zajedno sa ljudima čija imena ni ne znamo (a pri tom mislim na one koji njoj daju platu), Anna menja kurs i to veoma jasno. Naime, Condé Nast je prošle nedelje objavio plan promene strukture i nove uloge za mnoge čelne ljude u kompaniji. Ovo se dešava nakon godine u kojoj je isto tako velik broj nekada bitnih igrača napustio svoje pozicije: otišli su Christiane Arp iz Vogue Germany, Eugenia de la Torriente iz Vogue Spain, Angelica Cheung iz Vogue China, Daniela Falcão iz Vogue Brazil, Luca Dini i Fedele Usai iz Condé Nast Italy. Anna Winotur je postala Chief Content Officer cele kompanije (što je titula koja do sada nije postojala) i Vogue Global Editorial Director (pored toga što ostaje an poziciji glavne urednice američkog izdanja), a odmah za njom titule grabi i Edward Enninful koji, pored otga što ostaje na poziciji urednika britanskog izdanja postaje i European Editorial Director što mu daje kreativnu kontrolu nad praktično svim evropskim izdanjima magazina (i evropskim papom nad papama). Upravo je Enninful neko u koga cela kompanija polaže ogromne nade kada su u pitanju diversifikacija i inkluzija - ne zaboravite da je on čovek koji je u Vogue kao gostujuću urednicu doveo i Meghan Markle dok je još uvek bila "zaposlena" u britanskoj monarhiji. On je lice promene.

Možda smo upravo dobili odgovor na pitanje ko je sledeća Anna Wintour.

Da li Vogue konačno menja pravac i kuda vode sve promene koje se dešavaju? (фото 4)

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor