Reci mi šta nosiš, reći ću ti koji film promovišeš: Moda na raskršću marketinga i filmske industrije

autor Isidora Mitri
1

Promotivne turneje, intervjui glavnih aktera, trejleri, bilbordi – sve su to uobičajeni alati kojima se promoviše film. I onda bi Barbie.

Iako je cilj oduvek i svima isti – privući gledalačke mase u filmske sale, prošlogodišnja marketinško-modna kampanja Margot Robbie ponudila je novo shvatanje alata koji mogu biti iskrorišćeni za njegovo ostvarivanje. Mada već intrinzično i neraskidivno vezani, moda je sada našla novu funkciju unutar filmske industrije.

barbie

Barbie mora da se proda

U savremenom ekonomskom poretku, u kojem je pažnja potencijalnih kupaca, u ovom slučaju gledalaca, najdragoceniji resurs, kapital i roba, ona haljina koja zavredi najviše medijskog prostora, doneće najveći broj kupljenih karata.

Australijska glumica i njeni menadžeri prodaje pobednički su okupirali komercijalni prostor popularne kulture, oslanjajući se na komunikacijsku moć modnog dizajna. Publika je, svesna ili zavedena ružičastim tilom i svilom, takvu domišljatost nagradila – i otišla da pogleda Barbie.

Aplaudirala je i medijska porota. Ranije ove godine, Holivudsko udruženje stranih novinara prvi put je dodelilo nagradu Zlatni globus u kategoriji Kinematografsko i komercijalno dostignuće (eng. Cinematic and Box Office Achievement). Kriterijum za nominaciju je uspeh na blagajnama – minimum 150 miliona dolara zarade, od čega minimum 100 miliona treba da privređuje domaće, američko tržište. Dakle, iako prva u naslovu, kinematografska izvrsnost dolazi kasnije u hijerarhiji važnosti (za ovu kategoriju). Tek kada je zadovoljen uslov marketinškog uspeha, premija će pripasti onom filmu kod kojeg je prepoznata i umetnička vrednost. Za Barbie je to bila jedna od retkih nagrada.

Milionske rezultate nije ubirala samo produkcija filma Grete Gerwig. Italijan Luca Guadagnino, najveći karijerni profit nije ostvario filmom Call Me By Your Name, već ranoletnjim bioskopskim hitom Challengers.

barbie

Zendaya, naravno, može preuzeti zasluge, ne samo producentskim ulaganjima, već i modnim odlukama koje su bezmalo tome doprinele.

Nije prošlo ni godinu dana, ustaljeni tandem koji čine američka glumica i stilista Luxury Law, štreberski su pristupili domaćem zadatku promocije glumičinog filma. Moda se opet našla na raskršću filmske industrije i konzumerizma, ovog puta skrojena po šablonu teniske odore. Iako nije ostvario uslov za gorepomenutu kategoriju Zlatnog globusa, Challangers je doveo italijanskog reditelja do redova popularne holivudske kulture, ka kojoj se godinama uzdizao, a kojoj su nedostajale ideje poput njegovih.

barbie

Blake Lively sada pokušava sličan manevar koji bi mogao da košta više nego što prinosi. Već odluka da adaptira dobro prodavani, ali podjednako obimno kritikovani roman Kolin Huver, Sa nama se završava (u originalu It Ends With Us) zagolicala je sumnjičavost. Film je snimljen, montiran i pušten u bioskope.

Uobičajeno, ili je barem bilo u osvit sedme umetnosti, film je autorski. Vremena su, avaj, baksuzna, pa za okrilje filmske industrije kakva je holivudska, autorski potpis – ni književni, ni kinematografski, čak ni onaj dramskog umetnika – nisu važni. Versace etiketa na haljini, omaž Britney Spears, ipak jeste.

U ljubavi i ratu postoje pravila, ali zato je u marketinškim kampanjama sve dozvoljeno. Ne bismo, onda, ni sporili metode za kojima posežu producenti i, ovom zgodom, producentkinje – u svakom od navedenih slučajeva, tri pomenute žene producirale su filmove u kojima su nosile naslovne uloge. 

Film je ipak roba koji treba prodati, čak i kada filmofilski porivi u nama pretenduju na njegovu iskonsku važnost za čovečanstvo. Prodaje ga, drugoj publici i interesnim nišama, Pedro Almodóvar koliko Margot Robbie. Press turneje tome i služe. Ekipa filma odlazi u ekspedicije kako bi predstavila novi proizvod, u koji je prethodno uložila hiljade i milione, nešto manje sati vrednog rada i, ako smo te sreće, pokoju ideju da iznedri konstruktivnu reč ili dve nakon projekcije.

challengers pres tour 2

barbie press tour

Vredni štreberi i loši prepisivači

Takav i cilj kojem je Margot Robbie težila opravdavaju sredstva koja su birale. Cilj bi opravdao sredstva Blake Lively, modna i druga, kad bi ga bilo. Ali, šta ona prodaje? Film, kao medij, je alat za sebe i služi sebi. Čak i kada je rezultat neozbiljna obrada ozbiljne teme, takav produkt ima svoju društvenu funkciju kao i bilo koje drugo ostvarenje sedme umetnosti – i to treba da ostane (njegov) cilj.

Glumica je, kao loš učenik, prepisala rešenje od drugarice iz klupe. U tome, nije primetila da su im podeljene različite grupe pitanja. Stoga, moramo da joj pozajmimo puškice. 

Moda je moćan alat propagande kojim ipak, treba rukovati obazrivo – ne sme postati moćniji od filma (koji opslužuje).

Blake Lively Wore Tamara Ralph Couture To The London Premiere Of ‘It Ends With Us

Foto: Pinterest