Pretraga

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend

Tekst: BURO.

Kako raste globalno interesovanje za ekologiju i uticaj koji modna industrija ima na očuvanje životne sredine, neumitno se postavlja pitanje njene odgovornosti. Znamo da je upravo moda jedan od najvećih krivaca za situaciju u kojoj se nalazimo, te da je jedan od najvećih zagađivača na svetu, ali ova problematika prevazilazi samo striktno ekološki smisao karbonskog otiska (koji je ogroman) već obuhvata i suštinski vrlo jednostavno pitanju ljudskosti te načina na koji se odeća danas proizvodi.

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 1)

Pre desetak godina bilo je zaista teško zamisliti borbu za prevlast na polju ekologije i održivosti kada se ovim pitanjima bavio mali broj ljudi. Ipak, u toku prošle dekade, prvenstveno kupci su počeli da postavljaju zahteve o ljudskim pravima i uticaju na životnu sredinu koji moda ima. Malo po malo, izgleda da je za budućnost brendova postalo presudno da li se i kako se bave ovim pitanjima.

Danas, u ovoj konverzaciji jednu od vodećih uloga igraju upravo luksuzni brendovi koji su i pokretači i glavni akteri Nedelje mode u Parizu, a sve to na nekoliko načina:

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 2)
Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 3)

#1

Lideri modne industrije, konglomerati LVMH i Kering i dinastije koje iza njih stoje godinama ukrštaju koplja na raznim poljima, a od 2019. godine ovo takmičenje se jednim delom prebacilo i u arenu brige za očuvanje okoline, klimatske promene i etičku proizvodnju. Naime, Kering je pokretač sporazuma za održivost koji podržava i sama francuska vlada na čelu sa Macronom i koji je potpisalo oko 60 brendova, a sa druge strane LVMH je najavio ozbiljne inovacije u svojoj diviziji koja se bavi pitanjima ekologije i održivosti, od kojih je prva bila postavljanje eko-ratnice Stellae McCartney na njeno čelo.

#2

Mnogi brendovi su zabranili upotrebu određenih materijala kao što su prirodno krzno ili koža, što je izuzetno pozitivna stvar (a ako je suditi po bundama koje smo upravo videli na Saint Laurent reviji, neće ni po čemu umanjiti estetiku i osećaj luksuza) ali ako ste mislili da se glavni problem sirovina koje se koriste u modi nehuman tretman životinja, varate se. Još veći problem predstavlja uništavanje neprodate robe, donedavno tipično za luksuzni sektor.

U cilju postizanja rešenja, francuska vlada je, a sa njom i brendovi koji učestvuju na Nedelji mode u Parizu, tražila zabranu uništavanja neprodate robe. "Previše kompanija smatra da je prihvatljivo da baci ili uništi cipele i odeću koja nije prodata." izjavio je tom prilikom zamenik francuskog ministra za ekologiju Brune Poirson na samitu o modi i ekologiji u Kopenhagenu i dodao "To tako više ne može. Činjenica do smo tako radili do sad, ne znači da treba da nastavimo. Čak i ako trenutno nemamo rešenja za sve, hajde da se obavežemo.”

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 4)

#3

Nedelje mode u Parizu su kreativni pokretači cele industrije, predvodnici promena kako u estetskom tako i u tehnološkom smislu. Nemojmo nikada zaboraviti činjenicu da je moda društveni fenomen, i da je kao takva ona ogledalo društva sa kojim treba i da se se menja. Evolucija koju moda donosi ne prestaje nikada, ona je bila poligon najvećih inovatora. Mala crna haljina nastala je kao odraz najdubljeg očaja same Coco. Balenciaga je izvodio svoja nosiva arhitektonska čudesa i napravio kaput sa samo jednim šavom. Dior je odlučio da “žene oslobodi njihove prirodne forme” nakon bede svetskog rata, a Yves im je dao moć da nose šta god požele i izgledaju kao boginje, McQueen je urlao, Alaia obožavao, Gaultier prevrtao simbole i davao im nova značenja (ko bi drugi od korseta kao simbola sputanosti napravio simbol apsolutne moći?). Lista se ne završava ovde, naravno, jednostavno je predugačka. Moda se, baš kao i umetnost nadovezuje jedna na drugu.

Shodno tome, u vreme ekološke i društvene krize, na prvi pogled izgleda kao da je “skupa moda” nešto što ide ruku pod ruku sa stavom “neka jedu kolače”. Ali da li je zaista tako? Fokus luksuznih brendova - posebno novi materijali i veštine - omogućiće celoj modnoj industriji da ispuni makar neka ekološka obećanja. Ovo je jedini način da se radujemo svetlijoj budućnosti.

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 5)

#4

Brendovi koji su deo Nedelje mode u Parizu, kao i francuska moda uopšte, veliki su čuvari tradicije u najboljem značenju te reči. Made in France jeste sinonim za određenu estetiku i stil ali i za filozofiju o trajanju, o “pametnoj kupovini” pre nego što smo ove reči uopšte upoznali kao deo trenda održivosti.

Pored toga, francuska moda neguje ono najvrednije u svom sastavu: stare načine izrade i zanate. Ona je koncept koji postavlja kvalitet iznad kvantiteta i adekvatno plaćenu radnu snagu iznad mašina. Čoveka pre profita. Održivost pre održivosti.

OTP danas zauzima prvo mesto na srpskom tržištu u pogledu kreditiranja privrede i stanovništva, a jedno od ključnih strateških usmerenja banke obeležava „zelena tranzicija“ u poslovanju, odnosno posvećenost održivom poslovanju i ekološkoj održivosti, što potvrđuje i tema novog Generator Zero preduzetničkog konkursa. Njegov cilj jeste pronalaženje inovativnih projekata i/ili rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska. Ideja je da se uvođenjem novih proizvoda, usluga ili novina u internim poslovnim procesima malih i srednjih preduzeća, startapova i preduzetnika doprinese ostvarenju veće efikasnosti uz manju potrošnju resursa i energije kroz zelenu tranziciju. Ovo je samo jedna od inicijativa kojima OTP Banka implementira tranziciju svog poslovanja u pravcu ekološke održivosti, a više informacija možete pronaći na zvaničnom sajtu OTP Banke.

OTP Privilege – premium ponuda

OTP banka svim svojim klijentima koji žele više i za sebe žele samo ono najbolje nudi posebno kreiran set bankarskih pogodnosti - Privilege. Radi se o stručnoj i personalizovanoj usluzi (uz ponude sa povlašćenim uslovima) gde za svakog klijenta postoji posebno rešenje kreirano u skladu sa njegovim potrebama. Privilege poslovni model podrazumeva Mastercard® Platinum beskontaktnu debitnu kartica za korišćenje u zemlji i inostranstvu. Takođe, tu je i putno zdravstveno osiguranje u inostranstvu, za klijente i članove njihove porodice kada putuju zajedno. Naravno tu je elektronsko i mobilno bankarstvo, uz čitav spisak popusta i pogodnosti kod premijum partnera banke. Povrh svega, tu je Privilege Link digitalni koncept koji omogućava klijentima da sa poslove sa ličnim bankarom obave kad god im to odgovara, čak postoji i opcija video konsultacija sa bankarom i van radnog vremena banke. Plus, OTP korisnicima nudi i Privilege iskustva koja oduševljavaju i najzahtevnije (nas jesu!). Briga o ličnim finansijama nikada nije bila jednostavnija.

Nedelja mode u Parizu: Održivost u modi je imperativ, a ne trend (фото 6)

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor