Dok radoznalo čekamo novu kolekciju od kreativnog dvojca koji stoje iza MATES brenda. Marko Ilijev i Saša Stević rade zajedno od studentskih dana, a sada (u trenutku kada najavljuju kolekciju po imenu Sanja) slave jubilarnih deset godina rada.
Od prve kolekcije do danas se njihov modni potpis menjao, oblikovao i isklesao dok nije postao to po čemu danas prepoznajemo MATES – kao standout brend na domaćem tržištu, koji ne pribegava trendovima niti ih diktira, već nudi jedan sasvim drugačiji modni narativ. Sa korenima u jugoslovenskom stilu, ali bez nametanja prošlosti, MATES dočarava sliku o ženi koja ume da uživa – karakteristika koja u savremenom sistemu vrednosti predstavlja umeće za sebe.
Nova kolekcija koju radosno isčekujemo se zove Sanja – zašto Sanja?
Marko: Sanja kao sinonim za nezavisnu, strastvenu i hrabru ženu i onu koja sanja, a suštinu naziva kolekcije prepuštam Saši da kaže.
Saša: Prilikom formiranja mood board-a i istraživanja krojeva i formi došli smo do stanice kojoj se uvek posebno radujemo, a to je garderober moje mame. Već smo nekoliko puta transponovali neki od njenih komada iz mladosti, a sada smo otišli korak dublje u taj period, u taj stil, u tu atmosferu jedne mlade Jugoslovenke Sanje. Sanja je neuhvatljiva, odvažna, smela, ne poznaje granice, uživa, voli igranke, voli modu, voli život. Sanja je moja mama. Svi smo mi po malo Sanja.
Kada ste osetili da ste spremni da kreirate novu kolekciju?
S: Rekao bih da sam uvek spreman za izazov! Šalu na stranu, kada prepušteni istraživanju i inspiraciji počnemo da opipavamo neke okosnice oko kojih se zadržavamo duže i diskutujemo dublje, rekao bih da je to trenutak kada osetim da je to to – imamo neku nit. Ovu kolekciju spremali smo kao i sve do sada, nekoliko meseci, ali rekao bih da smo ovog puta spremni “na vreme”. Imali smo ideju da malo ranije krenemo sa procesom i drago mi je što smo u tome uspeli.
M: Proces kreiranja kolekcije nekako skoro pa uvek ima svoj već unapred određeni raspored tako da se zna kada ona mora da bude dostupna publici. Poslednjih par sezona smo bili nešto sporiji, pa smo sami diktirali naš kalendar u zavisnosti od mogućnosti i potreba klijentkinja i klijenata. Ova kolekcija je idejno u glavama i skicama nekih šest meseci, a u izradi od početka januara.
Kako biste opisali ženu koja nosi MATES?
M: Uvek mi je teško da odgovorim na ovo pitanje. Vizuelno ta žena u mojoj glavi je poput neke zamišljene persone koja mi pomaže da oživim sve scene koje su mi potrebne za maštanje. U realnosti ona je svakako hrabra, autentična i svoja.
S: MATES ženu moda ne opterećuje. Ona ne prati trendove i vodi se samo svojim unutrašnjim osećanjima, potpuno je lišena stega i nije joj važno ničije mišljenje. Ona uživa u modi, igra se i kroz komade koje nosi prenosi svoju energiju, ne folira. Ona ne voli nikakva pravila, pomalo je buntovna i vrlo ume da se zabavlja.
Vremenom ste se dosta okrenuli jugonostalgije, od kreativne direkcije do varijacija prepoznatljivog Jugoslovenka duksa. Šta vas privlači kod tog narativa?
S: Privlači me najviše plodonosan period u dizajnu, u estetici, kako kroz modu, grafiku, produkt dizajn, ambalažu, pa tako i kroz film i muziku. Lagao bih kada bih rekao da me ne vuče i neka atmosfera koju su mi preneli ukućani iz njihovih perioda mladosti gde je sve to zabeleženo i fotografijama, a i video zapisima sa popularne kamere “osmice”. Jednostavno, to je veliki deo mene od najranijih dana.
M: Jugonostalgija je lajtmotiv u našim kolekcijama već šest godina. Došao je prirodno i spontano kada smo se opustili i malo udaljili od studentskog pristupa izradi kolekcije. Odlučili smo tada da pričamo nama lično važne priče, koje su nas oblikovale na mnoge načine. I kad bismo izbacili prefiks JUGO, ostaje nostalgija koja je sastavni deo svakog bića, tako da je ona morala da doživi neki opipljivi oblik.
Koliko ste se vas dvoje promenili od početka vaših karijera do sada? Sa kojim izazovima ste se susretali tada, a sa kojima sada?
M: Ako mislite na privatnom planu, onda je to mnogo. Pored toga što smo kolege, Saša i ja smo najbolji prijatelji i odrasli smo zajedno, kako karijerno, tako i privatno. Put od 11 godina nam je doneo svašta i lepo i izazovno, tada smo mislili o tome kako da iz studenste klupe uđemo u modnu industriju, a sada, deset godina kasnije, pokušavamo da na što bolji način ispričamo našu priču od koje ne odustajemo ni u vremenu koje nekada izgleda vrlo nepodržavajuće. Ali, ne damo se!
S: Učim svakim danom, a kažu ljudi da čovek uči dok je živ, pa tom smislu, da, promenio sam se i obožavam to – da opipavam neke nove granice, tražim neka nova rešenja, približavam se realizaciji nekih ideja, dok se i nove rađaju i tako ceo jedan začarani krug “odrastanja” i “promena”. Rekao bih da su to isti izazovi, ali da su uglovi posmatranja potpuno drugačiji. Nekada sam to gledao kroz “naočare” jednog studenta, u poređenju sa danas, kada sve gledam iz ugla nekoga ko već deset godina radi u modi.
Kako se na lokalnoj modnoj sceni meri uspeh?
M: Mogu da pričam samo o svojoj bašti i svom “merenju” uspeha. Kao neko ko je sa umetničkog fakulteta ušao direktno u osnivanje firme, preduzentištvo i biznis, mislim da je zaista sjajno i dovoljno samo i slaviti ovaj desetogodišnji jubilej. Obojili smo autorsku modu u Srbiji i regionu nekim našim bojama i pristupom, razbili predrasude kreativne direkcije i plasirali prednosti digitalne prezentacije i našeg pristupa modi. Mislim da naš pečat možete lako prepoznati u svemu što iznedrimo, a da čak nije ni samo garderoba u pitanju, eto to je meni dovoljno.
S: Ne znam. Iskreno rečeno, ja to merim time da li mi je lepo, da li smo uspeli u tome da ideju realizujemo, da li smo zadovoljni i naravno onim nekim svojevrsnim povratnim informacijama i utiscima naših klijenata.
Kuda dalje za MATES?
M: Za početak osmi april u 13h, za dalje ćemo videti. A o nekim konkretnijim planovima ćemo drugom prilikom.
S: MATES trenutno uživa na ovim prostorima i slavi deseti rođendan.