MODA I FILM: In the Mood for Love

autor Dubravka Kovačević
1 1

In the Mood for Love je romantični film Wong Kar Waia, koje je premijerno prikazan 2000. godine na Kanskom festivalu. Ono što je veoma interesantno u vezi sa ovim kinematografskim remek-delom jeste da kostimografija odigrava ključnu ulogu u pripovedanju, tako da odabir odeće likova otkriva strane njihove ličnosti koje oni nikada ne izražavaju rečima, dok mizanscen prenosi jednako mnogo informacija kao i dijalog. Tiha čežnja Tony Leunga kao novinara Chow Mo-Wana ne bi bila ista bez njegovih strogih odela i cvetnih kravata. Na isti način, senzualnost Maggie Cheung u ulozi rezervisane sekretarice Su Li-zhen, poznate i kao gospođa Chan, ne bi bila tako očigledna bez njenih besprekorno dizajniranih qipao haljina.

AKSESOARI KOJI BUDE SUMNJU

Od prve scene, odeća igra važnu ulogu u razvoju filma. Chow i Su sumnjaju da ih partneri varaju, a njihove sumnje se potvrđuju kroz aksesoare – kravatu koju Suin muž nosi svakog dana, kupljenu u istoj prodavnici gde Chowova žena kupuje iste svom suprugu. Su svakodnevno nosi torbicu, koju joj je muž doneo sa putovanja, a baš takvu nosi i Chowova supruga. Te koincidencije kroz modne aksesoare, iniciraju sumnju i otkrivaju aferu. Nijedan lik direktno ne govori o prevari, ali zahvaljujući intimnosti zajedničkog garderobera, nije ni potrebno.

MATCHING OUTFITS

Kako ih međusobna izdaja zbližava, Su i Chow počinju da se oblače usklađeno, opredeljujući se za iste kombinacije boja ili dezene, dok postepeno postaju oslonac jedno drugom. Crveno-plave pruge na Suinoj haljini savršeno se slažu sa prugama na Chowovoj košulji dok razmatraju ko je prvi započeo aferu. Iako odolevaju iskušenju da prevare, njihov dubok odnos oslikava se kroz usklađene outfite.

POZADINA DIZAJNA KOSTIMA

U manje suptilnom filmskom narativu, romansa bi verovatno bila otkrivena mnogo teatralnije i grandioznije. Međutim, Kar Wai i William Chang- kostimograf i scenograf, oslanjaju se na suptilnost. Intimnost glavnih likova ogleda se u njihovoj odeći i scenografiji, stvarajući slojeve vizuelnih tragova koje publika iz scene u scenu radoznalo da otkriva. Iako bi protagonisti mogli izgledati privlačno i u daleko ležernijoj garderobi, njihovi kostimi ostaju beskrajno stilizovani. Oni su istovremeno verna rekonstrukcija modne scene Hongkonga šezdesetih godina.

Uticaj kostima bio je promišljen. Kar Wai je zamislio mnogo duži koncept i snimio materijal koji prati likove kroz šezdesete i sedamdesete godine. Međutim, u finalnoj verziji priča je skraćena na samo jednu godinu. Taj sažeti narativ stavio je veći fokus na kostime. Definitivno, najintrigantniji estetski momenti u filmu su neverovatne qipao haljine koje nosi Maggie Cheung. Načelno je bilo 46 varijanti ovog tradicionalnog kineskog odevnog komada, od kojih se samo 25 pojavljuje u finalnoj verziji filma.

Osnovna rediteljeva ideja je bila da film prikaže na repetitivan način: kroz ponavljanje muzičke teme, ugla lokacije, sata, hodnika i stepenica, kao predstava apsolutne nepromenjivosti svega, osim emocija glavnih likova.

KLIMAKS FILMA: KULTNI QIPAO

Na samom vrhuncu filma, kada protagonisti pokušavaju da priznaju ljubav jedno drugom, Cheung nosi zadivljujući qipao (čongsam) u kombinaciji cvetnih motiva u crveno-ljubicasto-zelenoj boji. Kroj haljine odražava stil modernog čongsama, koji ima podignutiji rub i naglašeniju siluetu u odnosu na tradicionalni kroj. Njena kosa je podignuta kako bi visoka, ukočena mandarinska kragna bila u potpunosti istaknuta, dok uska haljina simbolizuje potisnute emocije njenog lika. Ovaj model je ukrašen ružama i narcisima od providnog šifona, postavljenim na strukturirani tvid.

Jarko obojena haljina efektno kontrastira sa mračnim hodnicima i senovitim uličicama gde se odvija veći deo filma, kao i sa pretežno tamnom garderobom gospodina Chowa. Cheung kompletira izgled jednostavnom smeđom torbicom i srebrnim minđušama, dopuštajući haljini da zauzme centralno mesto.

Naravno, modna zajednica nije ostala ravnodušna prema tako upečatljivim kreacijama. Od premijere, film je postao popularna referenca među dizajnerima i fotografima, ostavljajući trag na revijama Roberta Cavallija, Erdema i Dereka Lama, između ostalih.

Iako je priča gorko-slatka, In the Mood for Love nije izgubio svoj sjaj, ni ovih skoro 25 godina kasnije.

Foto: Instagram