Mnogo što šta se promenilo u toku protekle godine i dok se za vreme Nedelja mode pitamo da li će se revije kakve smo poznavali ikada ponovo vratiti, ne možemo da se ne zapitamo šta će se desiti i sa modnim prestonicama kakve poznajemo. Nekim promenama i previranjima smo svedoci već duže vremena i pandemija je na njih jednostavno delovala kao katalizator, dok smo neke stvari do sad mogli samo da pretpostavljamo – kao na primer šta će se desiti sa Londonom u periodu nakon Bregzita.
pariz
Jedno je sigurno, i to iz više razloga: pozicija Pariza samo će jačati u budućnosti. Za početak, velike su šanse da će upravo Pariz profitirati od Bregzita po svim ekonomskim pitanjima, a ne samo na polju modne industrije. London i Pariz su ljuti rivali za poziciju ekonomskog centra Evrope već decenijama, a sada je London izbačen iz trke.
Kada je sama moda u pitanju, Pariz u svom rukavu ima nekoliko aduta. Njegova velika snaga jeste što se u njemu nalaze najveći luksuzni konglomerati LVMH i Kering koji će nastaviti da ubiraju plodove kupovina i spajanja brendova koje su započeli još pre dvadesetak godina. Što su jači, to se više oko njih i dešava. Pored toga, ovi konglomerati su zahvaljujući pandemiji uspeli da zabeleže rast u svojoj areni luksuzne robe. Kako? Tako što nemaju ozbiljnih problema sa bilo kojojm vrstom resursa zbog svoje veličine i obima operacija, dok manji i srednji brendovi ozbijlno trpe zbog globalne situacije i svoje resurse troše na održavanju iznad površine, a ne za rast.
Ono što konačno osigurava njegovo prvo mesto jeste činjenica da Pariz i dalje poseduje onu zavodljivost i prestiž po kojoj je poznat. Kada iza nje stoje i izbiljni igrači, praktično je nemoguće prevazici ovu kombinaciju resursa i ideala prestiža. Upravo to je razlog zbog kog smo gledali kako London, Milano i Njujork menjaju svoja (međusobna) mesta na listi najvažnijih ali ne mogu ozbiljno da ugroze Pariz kada je u pitanju modna industrija.
London i Milano
Iako su oba grada trenutno u neizvesnoj ekonomskoj situaciji, predviđa se da će se London oporaviti brže i preteći Milano – koji se nije do kraja oporavio ni od krize iz 2008. godine. Pored toga, italijanska modna industrija nije više koncentrisana samo u Milanu kao jednoj tački, već se sve više rasipa i po drugim gradovima poput Firence i Rima. Ovo je specifična situacija u odnosu na Pariz, London, Njujork i druge gradove zato što Milano više ne može da proizvde tzv efekat klastera.
Sa druge strane, London je posebno ranjiv kada je modna industrija u pitanju zato što svoju reputaciju ne zasniva na industriji koja se u njemu nalazi već na kreativcima koje je u stanju da iznedri. London nema premca kada su u pitanju novine i avangarda, a strahuje se da će posle Bregzita, ekonomske posledice naterati kreativce da napuste ovaj grad.
Nedelje mode
Jasno je da, koliko god da smo ih ranije pratili, Nedelje mode nisu najvažniji izraz ekonomske moći nekog mesta ali jesu pokazatelj prestiža. One su duboko urezane u svest svih koji vole ili se bave modom i veruje se da će na neki način Pariz, Milano, London i donekle Njujork zadržati svoj primat na ovom polju ali da će im se pridružiti i drugi gradovi čija ekonomska moć raste poput Tokija, Šangaja, Moskve i Los Anđelesa. Moć simbolizma koju ovi gradovi imaju, kao i neophodno iskustvo i infrastruktura u postavljanjanju Nedelja mode nemaju konkurenciju kada su veliki igrači u pitanju i sve dok ih elita bude smatrala prestižnim, zadržaće svoj status.
Ipak, Covid-19 je učinio da dobro promislimo neke stvari i primorao nas da tražimo alternativna rešenja. U ovoj trci posebno se ističe Šangaj i sada je na dobrom putu da postane ozbiljna sila. Prvi put održana 2001. godine, nedelja mode u Šangaju je samo dobijala na globalnom značaju, a u toku protekle godine, upravo smo na njoj imali prilike da vidimo neverovatnu eksploziju kreativnosti i talenta. Dodajte na to činjenicu da je Kina tržište koje je danas od presudne važnosti za sve luksuzne igrače i jasno je da se krećemo prema vremenu u kom će se Šangaj pridružiti veličanstvenoj četvorci na koju smo već navikli.
MOSKVA
Koliko puta ste samo čuli rečenicu “Rusi su pokupovali London”? Osim što zaista jesu itekako prisutni u britanskoj prestonici, činjenica jeste da Rusija i pogotovo Moskva, danas ima ogromnu koncentraciju bogatstva te da je prerasla u ozbiljno tržište, a da su joj vrlo blizu i Petrograd i Soči. Za sada ovim tržištem dominiraju evropski i američki brendovi luksuzne robe, dok su oni ruski i dalje okrenuti lokalnom delovanju, ekskluzivnim malim serijama i održivosti. Ipak, ruski brendovi se razvijaju po modelu koji mnogi smatraju budućnošću, a to je direct-to-consumer onlajn prodaja zajedno sa proizvodnjom koja je lokalna i u porastu.