Održiva moda: Predstavljamo 10 high end ekološko osvešćenih brendova
„Održiva“, to definitivno nije prva asocijacija kada pomislimo na luksuznu modu. Visoka moda je i dalje jedna od najrasipnijih i najzagađujućih industrija, a tome u prilog svakako ide činjenica da su se kroz modnu istoriju naveliko ekspoloatisale životinje zarad krzna i kože.
Neretko su revijski komadi prestižnih brendova poput Balenciaga i Dolce & Gabbana izrađeni od poliestera i sintetičkog tekstila čije fabrikovanje proizvodi približno dva do tri puta više emisija ugljenika nego proizvodnja pamuka. Štaviše, prilikom pranja, poliester oslobađa štetna, bio-nerazgradiva mikrovlakna koja završavaju u rekama i okeanima.
Isto tako, 2018. godine se britanska kuća Burberry našla na udaru nakon što je otkriveno da je spalila i uništila neprodatu odeću, aksesoare i parfeme vredne otprilike 38 miliona dolara. Iako je Burberry tada oštro osuđen, ova praksa i dalje je uobičajena kod nekih luksuznih brendova, koji kao izgovor koriste to da će se u suprotnom njihovi komadi prodavati na crnom tržištu po jeftinijim cenama.
Međutim, u poslednje vreme, novi talas ekološke osvešćenosti pokrenuo je luksuzne brendove da ulože veći napor ne bi li unapredili praksu održivosti. U decembru 2022. godine, Carbon Disclosure Project (CDP), globalno orijentisana neprofitna organizacija koja pomaže kompanijama da procene svoj uticaj na životnu sredinu, dodelila je najvišu ocenu, trostruko „A“, gigantu luksuza LVMH, čime je isti postao globalni lider modne industrije u oblastima zaštite klime, šuma i voda.
Dakle, u doba kada gotovo svaka industrija preduzima neke korake da ublaži svoj potencijalno negativan uticaj na životnu sredinu, moda nije izuzetak.
Ovo su samo neki od luksuznih brendova koji trenutno predvode upotrebu održivijih materijala i praksi u svakodnevnom poslovanju:
Stella McCartney i održiva moda
Jednostavno je nemoguće govoriti o održivoj luksuznoj modi a da se ne spomene jedan od prvih prethodnika pokreta: Stella McCartney. Otkako je lansirala svoj eponimni brend, 2001. godine, momentalno se fokusirala da korišćenje ekoloških materijala.
U svakom smislu, ona je pionir u upotrebi i razvoju novih, alternativnih materijala, vodeći se filozofijom da komadi sa njenom potpisom zadrže svoj zeleni status, dok istovremeno poštuju reputaciju trajnosti koju luksuzna cena obično garantuje. Možda je najbolji primer toga njena kultna Falabella torba, koja je izrađena od veganske kože. Brend je takođe počeo da koristi druge održive materijale uključujući organski pamuk, sintetičke svile, reciklirana veštačka krzna i reciklirani poliester. Danas je Stella McCartney aktivistkinja Inicijative za etičku trgovinu, koja osigurava pažljiv izbor etičkih dobavljača, kao i saradnik sa nekoliko organizacija za očuvanje životne sredine. Jednostavno rečeno, Stella McCartney je oduvek bila jedan od najekološki osvešćenih i najrevolucionarnijih brendova u modnoj industriji.
Nema kompromisa kada je u pitanju održivost, a postavljanje granica je uvek na čelu misije brenda. 2014. godine, Stela Makartni je predstavila Clevercare, jednostavan sistematski način koji pomaže potrošačima da se brinu o svojoj odeći na odgovoran način i produže njenu trajnost kroz pažljivu negu odeće.
Gucci
Nema sumnje da je Gucci trenutno jedna od najpoznatijih modnih kuća na svetu. Njegov eklektični estetski izraz je dominantna karakteristika brenda kao posvećenog negovanju klasičnog italijanskog zanata. U poslednjih nekoliko godina, brend je uložio napor da ispuni ciljeve održivosti koje je implementirala njegova matična kompanija, Kering. To uključuje garantovanje da je 95% njegovih sirovina transparentno, izbegavanje korišćenja životinjskih krzna i smanjenje ugljeničnog zagađenja.
Vivienne Westwood
Kada je krajem 70-ih godina, čuvena dizajnerka osnovala eponimni brend, donela je ne samo svoj prepoznatljivi punk stil na scenu visoke mode, već i svoj nov i održiv pristup. Njen šljampavi DIY stil izrade odeće promovisao je praksu ponovne upotrebe materijala i proizvodnje manjeg broja komada. Decenijama kasnije, legendarni britanski brend ostao je veran svom de facto manifestu kupuj manje, biraj pažljivo, učini da traje, koji oličava osnovnu premisu održivosti u modi. Brend i dalje eksperimentiše sa inovacijama u materijalima i istražuje najodrživije metode proizvodnje. Još jedan ključni aspekt opštepoznatog Westwood brend identiteta je njen angažman na zanatskom planu i partnerstvom sa lokalnim industrijama u Velikoj Britaniji, Evropi, Indiji i Africi kako bi se nabavio tekstil u manjim serijama.
Melissa
Brazilski brend koji je unapredio izradu obuće od gume, postao je poznat po kultnim kolaboracijama sa prestižnim modnim kućama, među kojima je i već pomenuta Vivienne Westwood, Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier i Marc Jacobs. Vizija ove kompanije nudi dugovečnu obuću koja je stilizovana prema pravilima luksuznog dizajna.
Acne Studios
Iako su imali prilično skromne početke u Stokholmu 90-ih godina, u poslednjih nekoliko godina, Acne Studios se etablirao kao jedan od najtraženijih brendova luksuzne mode. Njihova uzdignuta minimalistčka estetika istovremeno je vremenski neodređena i inovativna, što je privuklo široku, raznoliku, i, što je najvažnije, vernu klijentelu. Pored jedinstvenog i multidisciplinarnog pristupa dizajnu, Acne Studios je brzo postao šampion održive proizvodnje odeće u velikom obimu. Od svog osnivanja, švedski brend je držao dugotrajnost na čelu svog identiteta. Konkretnije, naglašava važnost dizajniranja visokokvalitetnih proizvoda namenjenih dugoročnoj upotrebi. Pažljivim odabirom kako materijala tako i tehnika izrade, cilj mu je da smanji otpad.
TOVE
Osnovan 2019. godine od strane Camille Perry i Holly Wright, TOVE je dansko žensko ime koje označava snagu i lepotu, oličenje estetskih ciljeva brenda. Svaki dizajn je pažljivo osmišljen, ukrojen tako da pokriva široku paletu primene i multifunkcionalnosti. Ovaj brend nudi unapređeni minimalizam za savremenu ženu. Inspirisan je jakim ženama i poznat je po besprekornoj zanatskoj izradi koja garantuje dugovečnost.
Održivost je u centru filozofije brenda: tkanine se nabavljaju iz ekoloških mlinova. Prirodne, organske i reciklirane tkanine su apsolutni DNK brenda. Svaka kolekcija je kreirana sa ciljem da prevaziđe sezone, zaobilazeći trendove.
Gabriela Hearst
Lansirana 2015. godine, Gabriela Hearst je brend posvećen održivosti, od procesa proizvodnje do korišćenih materijala, sa ciljem da konačni komadi budu toliko voljeni da njihovi vlasnici nikada ne požele da ih bace. Ovo je brend koji više ceni tradiciju nego trend. Dizajnerka je temeljno istraživala održive materijale kako bi postigla ovaj cilj, i 2017. godine je plasirala kolekciju koja 30% materijala koristila iz zaliha.
Hearst koristi vunu sa šestogeneracijske farme merino ovaca svoje porodice u Urugvaju za proizvodnju pikéa i tvida odela. Kompanija takođe ima partnerstvo sa Manos del Uruguay, uglednom neprofitnom organizacijom i ženskom manufakturnom zadrugom iz urugvajskih ruralnih oblasti.
Ksenia Schnaider
Kijevska dizajnerka, koja je 2011. godine plasirala brend fokusiran na izradu odeće od recikliranog jeans-a. koristi patchwork tehniku kako bi stvorila bezvremenske komade za urbanu i savremenu ženu. Njen poslednji projekat u saradnji sa Adidas Originals linijom savršeno spaja sportski street vajb sa njenim jedinstvenim dizajnerskim potpisom, koji od samog početka propagira visoku ekološku osvešćenost.
EILEEN FISHER
Osnivačica ovog brenda se od samog početka strastveno bori protiv linearnog modela proizvodnje koji promovišu većina luksuznih modnih brendova. Ova dizajnerka iz Ilinoisa reciklira i daje nov život starom tekstilu i odbačenoj odeći.
Rezultat? Luksuzna i održiva ženska odeća sa posebnim fokusom na inkluzivne i sitne veličine.
Obožavana zbog upotrebe recikliranih tkanina, organskih vlakana i prirodnih boja u proizvodnji, nije iznenađenje što je brend EILEEN FISHER na vrhu liste eko-najuticajnijih brendova. Takođe sarađuje sa organizacijama za zaštitu životne sredine, podržava zanatlije i osnažuje žene kroz Eileen Fisher Leadership Institute.
Mara Hoffman
Kolekcije Mare Hoffman, posvećene boji i održivosti, crpe inspiraciju iz žena. Dizajnerka luksuznog brenda ima za cilj da podstakne svesnu potrošnju i „podstiče potrošače da preispitaju odnos“ koji imaju sa svojom odećom.
Koristeći alternativne pristupe proizvodnji mode, brend koristi niz održivih tkanina, uključujući ECONYL® i REPREVE® u liniji kupaćih kostima – koji su regenerisana nylon vlakna dobijena iz otpada, i poliesterska vlakna napravljena od reciklirane plastike.
Dodatno, brend koristi održive načine za dostavu, pakovanje i brendiranje, i poštuju se međunarodno prihvaćeni standardi zaštite životne sredine i odgovorne proizvodnje. Takođe, Mara Hoffman ima secondhand prodavnicu nazvanu „Full Circle“ kako bi se predmeti održali van deponija.
Fotografije: Instagram, Pinterest