Versace, Gucci, Coach i Givenchy razbesneli su Kineze svojim greškama. Ima li tome kraja?

autor Nenad Janjatović
china square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/08/china_cover.jpg

Neverovatno je da timovi koji rade u ogromnim svetskim kompanijama i dalje nisu naučili osnovne stvari o tržištima koja pokrivaju, kojima se obraćaju i na kojim očekuju rast. Još neverovatnije je to sa kojom količinom arogancije se Zapad i dalje „obraća“  Istoku koji je poslednjih godina postao najveće tržište luksuzne robe. Pa kada god se zbog tog neznanja ili neinformisanosti dogodi neki (nedopustiv) gaf, sledi salva negativnih komentara, skandali, i poluiskrena izvinjenja. A sve je moglo da se izbegne.

 

Tako su potpuno fascinantne vesti koje ovih dana stižu iz Kine. Jedan po jedan, zapadni brendovi uspeli su da razbesne Kineze do neviđenih razmera, kako online tako i u stvarnosti. U ovom trenutku dok protesti u Hong Kongu eskaliraju sa jedne strane, a trgovinski rat sa Amerikom buja sa druge, nacionalizam u Kini se razumljivo povećava.

 

Danas, rano, brend Coach je uspeo da razbesni ljude na online platformi Weibo pošto je izbacio majicu na kojoj je Hong Kong definisan kao samostalna država, a Tajpej kao grad na ostrvu Tajvan, a ne kao deo Kine. Čim je fotografija sporne majice počela da kruži društvenim mrežama, izazvala je pravi pravcati požar. Zaštitno lice brenda, model Liu Wen, odmah je objavila da momentalno prekida bilo kakvu saradnju sa Coachom. „U svakom trenutku suverenitet i integritet kineske teritorije je nepovrediv! Izvinjavam se svima u svojoj rodnoj zemlji!“, izjavila je na mreži Weibo.

 

Ali ispalo je da su ovim kiksom događaji današnjeg dana tek počeli da se zakuvavaju: uskoro je isplivala i Givenchy majica koja navodi da su Hong Kong i Tajvan suverene države. Jackson Yee, kineski pevač i zaštitno beauty lice brenda Givenchy je, ubrzo nakon ovog otkrića, takođe prekinuo sve veze sa brendom. Portparol modne kuće odmah je dao sledeću izjavu: „Sporna majica je iz prve kolekcije koju je Claire Waight Keller dizajnirala 2017. godine za Givenchy. Nakon što je još tada primećena greška, uklonjena je iz prodaje naredne sezone. Ponovo se pojavila u prodaji kao deo rasprodaje naših distributera, i nikako nije deo nove kolekcije.“ Da li je ovo stvarno dovoljno dobro objašnjenje?

 

I ako ste mislili da je tu kraj, onda se varate. Gucci se takođe, našao na nišanu zato što je u padajućem meniju svog sajta naveo Hong Kong kao zasebnu državu. Za njim i Versace. Pojavljuje se Versace duks sa kapuljačom na kojem su Hong Kong i Makao napisani kao države. Ok. Opet?! U istom danu?!?!?!

 

I Versace je u trenutku ostao bez svog mega popularnog lokalnog ambasadora, glumice Yang Mi, koja je ujedno i prvi kineski ambasador ovog brenda. Ona je svoj potez, naravno, propratila izjavom da je „ovaj potez ugrozio suverenitet i teritorijalni integritet njene države“ i da momentalno prekida saradnju sa njima. Zvuči poznato?  Versace je izdao saopštenje da se majice povlače iz prodaje, sve do poslednjeg komada, i da će biti uništene i da im je žao zbog ovog propusta i kako poštuju integritet Kine…

 

Sve ovo, da nije tužno, zvučalo bi več smešno pogotovo ako se ima u vidu Dolce&Gabanna skandal od prethodne godine. Da li je moguće da marketing timovi u ovim svetskim brendovima nisu zastali ni za trenutak i porazmislili šta je pošlo po zlu pa pokušali da urade stvari drugačije? Da li je suviše očekivati od brendova koji troše milione na reklame, da potroše malo vremena na istraživanje tržišta kom se obraćaju? Ili je arogancija Zapada tolika da će sam sebe uništiti na kraju? Da li Zapad, koji insistira na različitosti, insistira na istoj samo radi zarade i u suštini je ne razume?

 

Reakcije kineskih poznatih ličnosti, kao i cele javnosti uostalom, su sa druge strane razumljive, pošto država insistira na njihovoj podršci kako bi im omogućila da nesmetano rade (i zarađuju milione). Ako ne podržavaju svoju zemlju, onda će njihov svaki aspekt života i posla biti pod lupom. Fan Bingbing je to osetila na svojoj koži kada je pokušala da prijavi kineskim vlastima manju zaradu od filma koji je snimala i… Najpoznatija kineska glumica jednostavno je nestala sa svih mogućih radara zbog jednog skandala sa porezom. Ovaj neverovatan vid državne kontrole bio je za primer svim drugim poznatim ličnostima u Kini. I oni su to itekako razumeli.

 

Ironično, zapadni brendovi su ti koji ne uče na tuđim (u ovom slučaju konkurentskim) greškama, a koje se samo ređaju. Ako je verovati analizama, za kontrolu štete je veoma bitno da izvinjenje bude iskreno i da dolazi sa vrha. Ono što su Stefano i Domenico uradili usiljeno i suviše kasno, Donatella je učinila odmah i na pravi način, i svojim momentalnim izvinjenjem na svim mogućim društvenim mrežama uspela da ugasi požar. Ali reakcije nakon ovakvih gafova, koji te požare izazivaju i rasplamsavaju, su brze, glasne i snažne. Kinezi su možda u prošlosti ćutali, ali sada su i te kako pronašli svoj glas i koriste ga kada god misle da treba. Sada su svesni da se njihov glas mora slušati pošto je novac kod njih. I to veliki novac. A na kraju – zar to nije jedino što je Zapadu bitno?