Pretraga

Afera #KimOhNo - slučaj kulturnog prisvajanja ili odličan marketing?

Afera #KimOhNo - slučaj kulturnog prisvajanja ili odličan marketing?

Ili, možda, oba?

Tekst: Manda Javorina


Hteli ne hteli, dramu koja se prošle nedelje zahuktala, a juče završila i u čijem je centru (gle čuda!) bila Kim Kardashian u ulozi modnog mogula, pratili smo kao da je konflikt na Bliskom Istoku. Kažem “hteli ne hteli” potpuno namerno i svesno. Ukoliko ne živite ispod kamena i imate wi-fi, ovi naslovi su stigli do vas. Čak i da niste otvorili i pročitali tekstove, znate o čemu se radi. Nije ni prvi ni poslednji put da se ovakve stvari dešavaju: sve publikacije, uključujući i tabloide i one koje imaju kredibilitet, izveštavaju o istoj stvari i praktično vam temu na silu guraju niz grlo. Kim Kardashian, koja je apsolutni mag marketinga, nije jedina na koju se takve vesti odnose i koja ih sama generiše.

Tajmlajn je otprilike tekao ovako:

25. jun 06:05 am

Kim je na društvenim mrežama izbacila seriju vizuala za svoj poslednji projekat, liniju veša koji oblikuje telo, koji je nazvala Kimono.

 

 

“Konačno mogu sa vama da podelim projekat koji razvijam poslednjih godinu dana, a jako puno mi znači već 15 godina. Kimono je moja vizija veša koji oblikuje i rešenje za žene koje zaista funkcioniše.” objasnila je ispod prvog posta. Iako se reč “kimono” može tumačiti kao igra reči koja uključuje njeno ime, ogroman broj ljudi na društvenim mrežama počeo je da je proziva za nepoštovanje japanske kulture i lakomislenu (zlo)upotrebu naziva za odevni predmet iza kog stoje stotine godina istorije.


 

nekoliko sati kasnije

Twitter je goreo. Optužena je da masakrira japansko nasleđe, da nema poštovanja ni za koga i ni za šta osim za svoju užu porodicu, lepo i ružno su je molili da promeni ime svoje nove linije. Neki izvori su tvrdili da je zaštitila reč “kimono” i da sada sve firme koje uvoze prava kimona u SAD moraju da ih uvoze pod drugim nazivom. As if. Samo Twitter može da misli da Kim ima toliku moć. Ali svakako joj nije škodilo da se misli da je ima. Naravno, ispostavilo se da ta tvrdnja nije istinita i da joj je zahtev za zaštitu ove reči odavno odbijen. Slučajno ili ne, svaki od članaka objavljenih na ovu temu prenosio je fotografije linije, nabrajao modele koje obuhvata i neretko, od reči do reči, reklamne izjave same Kim. Da ne znamo o čemu se radi, pomislili bismo da je ovo genijalna PR kampanja, zar ne? Sama Kim je ćutala.

 

Pošto je nedavno vlada Meksika uputila javno pismo dizajnerki Carolini Herrera sa zahtevom da im objasni upotrebu tradicionalnih meksičkih motiva u svojoj Resort 2020. kolekciji, mnogi su očekivali da se oglase zvaničnici iz Japana. I to se, naravno, desilo.


 

28. jun

Nije se oglasio premijer ili sam car ali je zato gradonačelnik Kjota Daisaku Kadokawa, uputio zvanično javno pismo gospođi Kim Kardashian West iz kompanije Kimono Intimates Inc:

 

“Kimono je tradicionalna narodna nošnja koju su kroz našu bogatu istoriju negovali naši preci, on je kultura koja se volela i sa pažnjom prenosila kroz naše živote. On je, takođe i plod zanatstva koje istinski simboliše lepotu, duh i vrednosti Japanaca.” Pismo se završava pozivom gospođi Kardashian West da dođe u Japan i iz prve ruke ga upozna kako bi bolje razumela situaciju.

 

Kim je i dalje ćutala. Twitter je nastavio da gori. hashtag #KimOhNo je nastavio da trendinguje, a nama su nastavili da iskaču naslovi sa slikama Kimono Intimates. A onda se dogodilo čudo. Recimo.


 

01. jul 06:50 am

Kim Kardashian se izvinila. Javno. Odmereno, da ne kažem, proračunato. Napisala je kako je zahvalna za povratne informacije koje dobila i da je zahvalna za direktnu liniju komunikacije koje ima sa svojim obožavaocima.

 

 

 

 

“Uvek slušam, učim i rastem - i zato cenim strast i različite poglede na stvari koje mi ljudi predstavljaju… Moj brend i moji proizvodi izgrađeni su sa principima inkluzivnosti i različitosti u samoj svojoj srži i nakon pažljivog razmišljanja, svoju liniju Solutionwear ću izbaciti pod drugim imenom.” izjavila je između ostalog.


 

Epilog? Sve je ponovo dobro na ovom svetu.

 

Napadi na Kim Kardashian, kao i njeno posledično izvinjenje, ljudima daju iluziju da ih neko zarezuje, da to što imaju da kažu neko sluša, da nekako utiču na krajnji ishod. Nisam sigurna da je tako. Zovite me skeptikom, cinikom, šta vam volja. Kim je žena-institucija: inteligentna i verzirana u manipulaciji javnim mnjenjem, izoštrenog njuha za ono šta masa želi čak i pre nego što je masa svesna da to želi. Ta žena zna, duboko u svojim kostima, da ne postoji “loš publicitet”, zna iz sopstvenog primera da svet najviše od svega voli onog ko je napravio “nesvesnu grešku” i sad se “iskreno kaje”. I sada (nam se) smeje celim putem do banke.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar