Retrospektiva pređašnjih jednako suludih “umetničkih” momenata (razumećete zašto ih ne možemo nazvati delima) ide otprilike ovako: italijanski umetnik prodao ništa za basnaslovnu sumu novca, potom ga je drugi tužio da mu je ukrao ideju, jer se on toga prvi setio. Tu je i Kanye (a kako ne bi bio) i činjenica da se na Ebayu prodavala kesa ispunjena vazduhom sa njegove žurke povodom albuma „Donda“. Šta je sledeće na repertoaru poigravanja sa granicama umetnosti?
Danski umetnik Jens Haaning, kome je muzej pozajmio polovinu svote od dogovorenog honorara za stvaranje umetničkog dela, uzeo je novac, pobegao a delo nazvao: “Uzmi novac i beži”. To je bio njegov odgovor na mizerne uslove rada, izazivanje struktura u kom umetnici stvaraju kao i način da preispita granice između umetnosti i prava. Jens je izjavio da se njegova umetnost sadrži upravo u tome što im je uzeo novac i da je taj događaj njegov performans. Navodi da se naposletku svaka delatnost svodi upravo na to – koliko novca možes da zaradiš iliti uzmeš i da nije video očigledniji način da to i prikaže do upravo ovog. Muzej ga je tužio za kršenje ugovora.
Pedesetšestogodišnji umetnik je stekao popularnost devedesetih i to upravo u svojim radovima baveći se temom novca, moći i marginalizovanih grupa. Jens je trebalo da rekreira svoja dva dela slične tematike za novu izložbu, na zahtev muzeja i obostrani dogovor. Na dan isporuke, muzej Kunsten je dobio prazne ramove, a umetnik novo umetničko delo u karijeri. On je muzeju poslao mail da se u međuvremenu predomislio i da je odlučio da stvori nešto novo i zanimljivo. Ako ste mislili da je to kraj drami, nije, jer se muzej ipak odlučio da „Uzmi novac i beži“ ostane deo postavke.
Čelnici muzeja tvrde da zapravo ne raspolažu velikom svotom novca, te se nadaju da će im ukradena suma biti vraćena, ali Jens je izjavio da nema nameru da to i ispuni. Rok je 14. januar stoga nam ostaje da vidimo da li će novac biti vraćen ili ćemo u 2022. godine definiciji umetnosti dodati i krađu.