Film kao modno remek-delo: Kako su „PETI ELEMENT“ i Jean Paul Gaultier razbili rodne motive
Preporučeno
„Peti element“ je značajniji nego što mislimo…
Luc Besson je načelnu viziju Petog elementa imao još u svojoj 16. godini. Tada je, kako kaže, prekomerno konzumirao francuske naučnofantastične stripove Jean-Claude Mézièresa.
Bessonova karijera hvatala je zamah tokom 80ih, filmovima Subway i The Big Blue, dok je paralelno razvijao koncept onoga što ce postatati kultni film. Početkom 90-ih, krenuo je prvim koracima u ostvarenje velikog projekta i prvo je angažovao Jean Paul Gaultiera da osmisli kostime. Dizajner je u to vreme bio na vrhuncu svoje karijere.
Glumački kasting je bio nešto drugačiji. Naime, Julia Roberts je bila prvobitna LeeLoo, Mel Gibson je viđen u ulozi Corbin Dallasa, a ulogu ekscentričnog Ruby Rhod-a je reditelj posvetio pop-zvezdi Princu. Sa kašnjenjem od dve godine, zbog problematike oko finansiranja filma, produkcija je nastavljena sa novom glumačkom postavom — ovog puta sa Milom Jovovich, Bruce Willisom i Chris Tuckerom .
Iako je u pitanju naučno-fantastični žanr, reditelj se nije mnogo oslanjao na inovativne vizuelne efekte, što je podrazumevalo da je veći naglasak morao da se stavi na zahtevne scenografije i kostime. Kada je film konačno premijerno prikazan publici 1997. godine, reakcije su bile podeljene. Generalno, evropska publika je izrazila velike simpatije, dok su američki gledaoci i kritičari bili zbunjeni pričom i atipičnim smislom za humor. Komentari do danas variraju od ultra pozitivnih do krajnje negativnih.
Futuristički ambijent
Peti element se odvija na dve lokacije: New York City i Fhloston Paradise. U procesu stvaranja NYC iz 23. veka, Gaultier nije jednostavno zamislio bizaran novi stil oblačenja za budućnost – njegovi kostim su apgrejdovane verzije savremenih ideja i stilova oblačenja. Može se reći da najviše crpeo inspiraciju iz sopstvenog dizajnerskog opusa kako bi stvorio uličnu modu koja je delovala poznato, ali ipak futuristički.
Dva aspekta Gaultierove koncepcije njujorške mode 23. veka su posebno značajna, a prvi je opšte odbacivanje rodno specifičnih modnih motiva. Ovo se suptilno može videti u narandžastoj majici bez rukava koju nosi Corbin Dallas. ili još očiglednije u kostimima Ruby Rhoda.
Drugi motiv je motiv provokativnije ulične mode za muškarce i žene, kao i rekonstrukcija uniformi i radne odeće.
Međutim, određeni običaji oblačenja ostaju nepromenjeni. Dok ulična odeća i poslovne uniforme iz 23. veka provokativno iskaču iz kalupa danasnjice, vojne i vladine uniforme prikazane u filmu ostaju veoma konzervativne. Isto tako, izgleda da su se određeni formalni kodeksi oblačenja veoma malo promenili.
Dizajn kostima
Za Peti element, Gaultier je crpeo inspiraciju iz mnogih istih izvora koji inspirišu njegove kolekcije, a to su SM motivi, punk rock i dizajn donjeg veša.
Iako ovi uticaji mogu doći iz mode prošlosti ili mode sadašnjosti, podjednako je verovatno da će doći i iz izmišljene mode. Da bi konstruisao mnoge podgrupe odeće iz 23. veka, Gaultier se oslanjao na nekoliko već uspostavljenih naučno-fantastičnih prototipa. Uniforme koje nose predsednik Lindberg i njegov pomoćnik, na primer, dosta podsećaju na uniforme iz Star Treka.
Corbin Dallas (Bruce Willis)
Dallasova odeća u prvoj polovini filma sastoji se od rebraste majice bez rukava, tamnih pantalona, čizama i kargo jakne sa kratkim rukavima – veoma tipična savremena kombinacija, ali sa twistom u detaljima i dizajnu.
Rebrasta majica ne samo da je narandžasta, već je i napravljena od gumiranog materijala.
Muški tank top vuce referencu iz filmske istorije Bruce Willisa, kao što je kultna bela majica bez rukava koju nosi kao John McClane u filmu Die Hard (1988).
Svaki komad u Dallasovom izgledu uzima običan savremeni predmet i kombinuje ga sa drugim elementima kako bi izgledao futuristički. Njegova jakna je zasnovana na jednostavnoj fajerci, kao omaž vojnoj estetici. Gaultier rekonstruise muski sako odsecanjem rukava i dodavanjem asimetričnih postava, pretvarajući stvar iz bejzik-funkcionalne u čisto modernu. Gaultier stvara istu vrstu transformacije u dizajnu za Dalasove pantalone sa dodatkom jastučića za kolena i ušivenih detalja na međunožju i pojasu.
LeeLoo (Mila Jovovich)
Čuveni termalni zavoji obavijeni oko tela zenskog humanoida- definitivno je najupečatljiviji kostim iz Petog elementa, a ovaj dizajn je proizašao iz zajedničkog brainstorminga reditelja, glumice i kostimografa.
Gaultier je bio savršen dizajner da Bessonovu ideju pretvori u stvarnost. LeeLoo je bila jedan od najvažnijih elemenata Bessonove vizije za film još u najranijoj fazi nastanka, tako da joj je još tada namenio izgled sa drecavo narandžastom kosom. Gaultierov uticaj se ipak može videti u nekim detaljima odeće. U drugoj polovini filma, pojavljuje se u kombinaciji koja se sastoji od rebrastog belog topa, uskih zlatnih pantalona i gumiranih narandžastih pojas-tregera. Ovaj neobicni narandžasti aksesoar je ukrašen rupama koje podsećaju na istu futurističku estetiku koju je Gaultier koristio u svojoj kolekciji za jesen-zimu 1995.
Ruby Rhod (Chris Tucker)
Baš kao što je kostim Corbin Dallasa zapravo nadogradjeni izgled Bruce Willisa u Die Hard, kostim Ruby Rhoda crpi inspiraciju iz estetike druge poznate ličnosti. Dakle, vizuelna referenca je niko drugi do Prince, koji je odabran da igra Rubyja na inicijalnom kastingu za film 1992. godine.
Pop zvezda je odbila ovu ulogu smatrajući da mu je Gaultier namenio preterano ženstveni kostim. Ovaj kultni ansambl sa leopard printom Ruby Rhoda inspirisan je funky i glam rock kombinezonima iz 1970-ih.
Iako je „Peti element“ prepun kostima koji zamagljuju rodne linije, izgled Ruby Rhoda je najočitiji slučaj mešanja tradicionalno muških i ženskih motiva, koji odražavaju fluidnu rodnu izvedbu samog lika.
Uticaj na modu
Peti element nastavlja da drži moć u pop kulturi zahvaljujući maestralno osmisljenom dizajnu kostima. Sa dizajnerom kao što je Gaultier na čelu, nije ni čudo što je film bio inspiracija za mnoge dizajnerske kolekcije u godinama koje slede. Kostim sa zavojima bio je posebno bogat izvor inspiracije za dizajnere. Godine 1998, samo godinu dana nakon što je Peti element izašao u bioskopima, Alexander McQueen je objavio konfekcijsku kolekciju sa nekoliko izgleda koji su podsećali na Gaultierove kostime, među kojima su dominirali beli kaišasti aksesoari. Izgled inspirisan zavojima pojavljuje se čak i van piste: u muzičkim spotovima Taylor Swift Bad Blood (2015) i Doja Cat Get Into It (2022).
Nisu samo zavoji i narandžasta kosa ono što je nadalje inspirisalo dizajnere, već i kostimi prikazani na samo nekoliko sekundi na ekranu, kao što su uniforme zaposlenih u McDonaldsu iz 23. veka.
Moschino je 2014. objavio konfekcijsku kolekciju koja je uključivala nekoliko izgleda inspirisanih McDonald’som. Kreativni direktor ovog brenda, Jeremmy Scott, je otvoreno govorio o tome koliko su ga Gaultier-ovi naučno-fantastični kostimi inspirisali, tako da je i njegova kolekcija iz 2018.godine bila svečani omaž Petom elementu.
Nesporno je da je estetika filma izgradila ozbiljan status u pop kulturi današnjice, a vizuleno ponavljanje referenci je upravo ono što film održava u životu.
Foto: Pinterest