Istovremeno kritikovani i hvaljeni, ali svakako veoma prisutni. Šta god se pričalo, ko god imao zamerku da se nešto što tehnički “izlaže” samo slatkiše ne može nazivati muzejem i dovoditi u vezu sa umetnošću, činjenica je da je primetan porast ovakvih “muzeja”. To jest, da budemo skroz korektni pre bi se moglo reći pop up lokacija, instagramocentričnih “umetničkih” iskustava koji su kako se čini jedan od favorita današnjice. No, i tu ima razlike. Dok jedni eksplicitno insistiraju na brendiranju sebe kao muzeja, drugi se skrivaju od ovog termina, ali i jedni i drugi imaju izložene mahom scenografije i dobre Instagram pozadine. Tvorci ovih jedinstvenih iskustava i hramova šarenila su prosto shvatili da mnogo ljudi želi da se fotografiše u muzejima, a da ne idu nužno u tradicionalne muzeje ili galerije. Tako su stvorili privremene, pretrpane prostore, okrenute online estetici i neretko potrošačkoj prirodi ljudi danas. Volimo da nas zamađija, da blješti, da se šareni, da drži pažnju i to je moralo nečim da rezultuje, u krajnjoj liniji i ovako – porastom institucija koje su i osmišljene isključivo za to. Da nas zabave i obezbede dobre fotografije i selfije. Uostalom, ako je Instagram neko merilo i ogledalo društva onda izgleda da je to sve što zapravo želimo danas – neprekidnu zabavu i još neprekidniji niz fotografija sa iste? Praktično posmatrano, na ovim mestima je malo toga šta biste mogli da radite, osim da pozirate i to je ono što svi i rade. Što se i ne razlikuje mnogo od nekih sajmova. Kako se ispostavlja, najpopularniji način da se konzumira kultura danas je, nažalost ili ne, kroz velike, šarene, hipnotišuće, zabavne, photo-friendly instalacije, a ovi „muzeji“, za koje nije potrebno ni interesovanje ni predznanje iz istorije umetnosti, su to prepoznali kao priliku za dobru zabavu, ali i jednako dobru zaradu,
Museum of Ice Cream
Ako je kuća veštice iz “Ivice i Marice” izgledala i upola primamljivo kao prostorije ovog muzeja, nije ni čudo što su prevarili i ušli. I mi bismo! “Alisa u zemlji čuda” na pink steroidima. Pinjata puna pastelnih slatkiša koja je nemilosrdno eksplodirala radost! To je najkraće objašnjeno Muzej sladoleda (i ostalih slatkiša, ako smemo da primetimo). Džinovski sladoledi, sprinkles bazen u koji možete da uletite niz roze tobogan, korneti sijalice, istopljeni sladoledi kao sofe za odmor, i prodavnica, i te kakva prodavnica, u kojoj ćete verovatno poželeti da kupite…sve! Kao što navode u svom opisu “Museum of Ice Cream“ transformiše ideju u prostore koji provociraju imaginaciju, gradi kulturološki inkluzivan prostor i atmosferu koja osnažuje zajednicu i stvara uslove koji inspirišu kreativnost i emocije.” Njujorški pop up muzej je preseljen u San Francisco, uz radosne vesti da je od sada ovo njegova permanenta lokacija i da će njegova vrata biti zauvek otvorena. Ili barem dok ima interesovanja. Ulaznica košta 38$ i da, odgovor na najvažnije pitanje “da li se dobija i sladoled?” glasi da. I to ne samo sladoled već i razne druge vrste poslastica.
The Egg House
Prvi pop-up prostor čija je centralna tema jaje. Da, dobro ste čuli, i čak i zvuči malo udareno, ali „The Egg House“ zaista postoji i nudi kako navode osnivači, multisenzorno iskustvo. Osnivač je Biubiu Xu, umetnica koja radi instalacije, i čitav tim kreativaca, dizajnera i umetnica koji su sa njom radili na razvijanju ove teme. Da je dosta ludo i krajnje neočekivano imati bilo šta posvećeno jajima, definitivno jeste, ali da sjajno izgleda, izgleda. Uz nekoliko soba među kojima su neke i tajne, ljuljaške, žute zidove, velika staklena jaja, šarene tapete, masivne interaktivne instalacije i oversized objekte „The Egg House“ pomalo deluje kao neki paralelni univerzum, ili nadrealistički univerzum kojim bi i Dali i Magrit verovatno bili oduševljeni.
Happy Place
Mesto koje ima za cilj da sve ljude koji uđu učini srećnijim. „Happy Place“ je pop up muzej stvoren sa idejom da bi današnjem svetu značilo da ima malo više sreće- što moramo priznati deluje kao dobar razlog za otvaranje bilo čega pa i muzeja. Ovaj muzej čini gotovo 2000 kvadratnih metara na kojima je raspoređeno 13 prostorija “stvorenih za instagram” a neke od tema su obrnuta soba, disco soba, i obožavana “rubber ducky kada za zabavu”.
Neon Muzeum
Najsmisleniji muzej na ovoj listi, barem kada je u pitanju istorijska utemeljenost, i onaj koji sa najviše prava može da se zove muzejem, ali dovoljno fotogeničan da se nađe na ovoj listi. Posvećen dokumentovanju, prikupljanju i očuvanju neonskih znakova iz doba Hladnog rata, doba velike “neonizacije” i kampanja koje su se vodile širom istočnog bloka. Stalna postavka sadrži stotine svetlećih neonskih znakova i drugih artefakta od kojih su mnoge radili poznati umetnici ovog doba. Kada budete posetili ovaj muzej u Varšavi instant će vas pogoditi i oduševiti inventivnost i unikatne karakteristike ove umetničke forme rođene iz revolucije, korišćene kao ultimativno propagandno sredstvo u poljskom postratnom periodu.