Sredinom dvehiljaditih zahvatio me je sveži talas sa severa. Melodije su bile sanjive, bas jeftin, sintovi romantizovali osamdesete, ali je ukupan osećaj bio napredan. Pevali su kako je teško kada ti je sve lako. Skandinavska indie scena je cvetala, onoliko koliko se može u uslovima bez mnogo sunca. Dovoljno da zakači blogere po Americi, ali i nas malo u ovom delu Evrope. Tražili smo po zabitima Interneta nove izvođače, jurili nekog sa Filološkog da nam prevede tekst ili kaže da li su nekoga sreli tokom ekskurzije.
Ima petnestak godina kako sam prvi put poželeo da odem gore i ne znam zašto mi je trebalo ovoliko da sebi tu želju ispunim.
Na trenutke mi je izgledalo kao da sam čekao da me neko nagovori, zaparavo sam želeo da imam sa kim da idem. Pisaću kad stignem. Možda nekog sretnem. Možda se usudim da se javim Juvelenu ili momcima iz Lo-Fi-Fnk koje smo dovukli na Elektranu, na EXIT 2009.
Švedski pop je termin koji se često provlači kada se priča o pop muzici. Ja prvo pomislim na te indie bendove koje sam slušao u svojim ranim dvadesetim, ali je univerzalno prva asocijacija ABBA, bend koji iznova dobija svoju publiku ili sve dominantinije, Max Martin, producent koji stoji iza skoro svake pop pesme koju volite sa radija, bilo da je stara Britney ili novi The Weeknd.
„All That She Wants“ ili „Crying at the Discoteque“ napravili su švedski bendovi, a ne sme se zaboraviti da su Roxette i The Cardigans sa tog tla. Robyn je omiljena vaših omiljenih alt pop devojčica, dok su The Hives pokazali da se Šveđani snalaze i u rocku. Neneh Cherry često iznenadi ljude kada kaže odakle je, a ja često iznenadim kada obavestim da je „Save Tonight“ otpevao njen brat. Avicii i Swedish House Mafia su redefinisali kako zvuče radio i popularizovali letnje festivale, promenili način na koji muzička industrija funkcioniše danas. Zara Larsson sa samo dva’espet, lagano prodala preko 35 miliona ploča, dok se i Tove Lo održava pri vrhu top lista već godinama. Švedski hit koji možda niste znali da je njihov, a zviždućete svaki put – „We don’t care about the young folks…“
Pokušavam da pokažem koliko su raznovrsni, ali sigurno je nemoguće navesti koliko su Šveđani integralni u svakom aspektu muzike danas, što vuče tragove još od šezdesetih godina. Izuzetno diktiraju techno zvuk, dok najpriznatije ostaje kakav uticaj imaju za „lake note“. Bez Švedske ne bi bilo Evrovizije! Njhov izbor za predstavnika traje mesecima, pa ne čudi što imaju toliko uspeha.
Delim sa vama plejlistu koju sam sebi napravio pred put, da se podsetim i dodatno poradujem odlasku u Stokholm. Možete je naći na ovom linku, dok je niže embedovana sada već ustaljena Vojkan x Buro lista na čuvenom striming servisu, hah, IZ ŠVEDSKE! Ova lista osvežava se svakog petka, dodajte je u svoju biblioteku kako bi vam uvek stizali rukom birani noviteti.
Adjö!