Pretraga

Da li Disney+ uspostavlja nove standarde i preuzima vođstvo u streaming ratu?

Da li Disney+ uspostavlja nove standarde i preuzima vođstvo u streaming ratu?

Tekst: BURO.

Tek što su počeli da se zahuktavaju (posebno sa pojavom Disney+ i Apple TV), ratovi streaming platformi su preko noći podignuti na viši nivo. Oduvek je borba za gledanost i najbolje naslove bila aktuelna, ali sada kada bioskopske sale zvrje prazne širom sveta, ili se u nekim njegovim delovima veoma pažljivo i oprezno otvaraju, platofrme su u jedinstvenoj poziciji gde su sve oči već mesecima uprte u njih. Netflix, Hulu, HBO i Amazon dominiraju tržištem već dugo, ali su mnoge od njih prijavile neverovatne poraste u gledanosti i potražnji i ako je neko zaradio od cele ove opšte katastrofe, to su upravo filmske i serijske platforme. Ipak, od kada se pojavio na tržištu, Disney+ je pokazivao naznake da ima dobre predispozicije da uzdrma tlo pod nogama mnogima koji su se ustoličili visoko na streaming tronu. Baš tada, u maju prošle godine smo pisali da će bioskopske premijere možda postati daleka prošlosti i totalno retro iskustvo ali niko se nije nadao da će već u maju ove godine (pa i u junu, julu, avgustu a verovatno i na dalje) to postati i realnost.

U takvom svetu, pored toga što imaju veliku arhivu filmova, jer mnogo je toga u šta je Disney tokom postojanja produkcijski upleo prste, u poslednje vreme Disney+ pokazuje tendenciju da postavi nove standarde u svetu premijera. Oni su orkestrirali rani release nekadašnjeg brodvejskog hita, “Hamilton” koji potpisuje Lin-Manuel Miranda, a nova premijera se još nestrpljivije iščekuje jer je u pitanju dugo očekivana igrana adaptacija filma “Mulan” koja je najavljena za 4. septembar. “Mulan” je kao i mnogi drugi filmovi, uprkos predviđanjima da zbog raznih kontroverzi možda i ne bude imala očekivan odziv publike, logično bio predviđen za bioskopsku premijeru. Ista je prvobitno očekivana 27. marta, pa je zbog pandemije pomerena na 24. jul, zatim na 21. avgust i sada je Disney konačno odlučio da otkaže bioskopsku premijeru u potpunosti. Kao prvo, zato što sve zaista jeste neizvesno a film koji postoji treba nekako i prikazati nezavisno od bioskopskih sala koje su zatvorene do daljnjeg, a drugo kada već imaš sopstvenu platformu i film koji se jedva čeka, zašto od toga i ne profitirati? Tako je sasvim logično na Disney+ pao izbor za premijeru u trenutnim uslovima, i po ceni od 30$, tačnije 29,99$ početkom septembra će svi moći da gledaju “Mulan”.

Takve vesti su odmah uzburkale i podelile javnost. Jedni su smatrali da je 30$ više na standardnu pretplatu, za jedan jedini film, i više nego nonsens i apsolutno previše. Drugi, da je to prilično smisleno jer na taj način “kupiš” ulaznicu i ako je u pitanju cela porodica, svakako bi se više novca dalo da svi odu u bioskop. Treći, u duhu neravnopravnosti u svetu filma, kažu da filmove sa azijskim glumcima treba podržavati, šta košta da košta.

Istina je doduše da sve tri grupacije jesu pravu jer da, svima nam dosta zvuči da damo 30$ za jedan film, ali je takođe istina i to da to gotovo jeste cena za celu porodicu koja bi otišla u bioskop, a još veća istina jeste da stvaralaštvo treba podržavati, i ukoliko je merilo uspeha filma, zarađen novac u bioskopima širom sveta, onda je neophodno pronaći mu pandan u ovom svetu koji funkcioniše po novim standardima. Tako, na kraju dana, možda sama brojka uopšte nije ni pitanje nego da li je ovo zaista novi model funkcionisanja? Da li ćemo umesto odlaska u bioskop, plaćati streaming servisima dodatno za neku ekskluzivu, i da li će to zaista postati ekskluziva i privilegija? Jer da se razumemo, neko ko je single, i treba da doplati za recimo tri premijere mesečno ovoliko novca, dolazi do računice od 100$ što složićemo se, nije malo. S druge strane, kako će filmovi zarađivati i biti prikazivani ako ne ovako? Puno, puno pitanja, i čini se da iako nije da preuzima vođstvo (barem ne u ovom trenutku, jer Netflix još uvek broji tri puta više korisnika) Disney+ oseća odakle vetar duva i moguće je da je prvi počeo da okreće kormilo na pogodnu stranu što veće zarade.
A mi ostali, pa, kao i obično, držimo fige da će se bioskopske sale otvoriti i da svo ovo mozganje možemo da ostavimo za neku drugu priliku pa da prosto i jednostavno uživamo u kokicama, zavaljeni u mekanu fotelju u mraku bioskopa zaslepljeni velikim ekranom.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor