Povezano
Verovatno bi se većina ljubitelja filmova i filmskih festivala, složili sa nama da je Palićki filmski festival jedan od onih koje iščekujemo cele godine, i idealan sklop jedinstvenog iskustva i kvalitetnih ostvarenja. Tople letnje večeri, pozornica na otvorenom, i izbor više od 130 najboljih filmova evropske kinematografije. Bolje teško da može!
I ove godine, urednički i programski tim nije izneverio, i odabrani filmovi predstavljaju najbolje od najboljeg kada je evropski pogled u pitanju. Glavni program ovogodišnjeg izdanja Festivala, po izboru selektora Nenada Dukića, karakteriše balans izmedju novih filmova renomiranih autora i, s druge strane, filmova mladih reditelja i u okviru njega će se takmičiti 9 dugometražnih igranih filmova. Takmičarski program „Paralele i sudari“ posvećen je dugometražnim igranim i dokumentarnim filmovima i regionalnim temama, budući da je okrenut ostvarenjima koja dolaze iz zemalja nekadašnjeg geopolitičkog istoka Evrope, koji se bave pitanjima tranzicije društva i sistema, međuetničkim odnosima, pitanjima identiteta i potreba za mirom i suživotom. Poseban favorit je program „Mladi duh Evrope“ koji predstavlja jednu od najuzbudljivijih selekcija Festivala evropskog filma Palić, i prema rečima ovogodišnjeg selektora, britanskog filmskog kritičara Neila Younga ove godine je naglasak na kratkim i eksperimentalnim filmovima, a cilj je da se publika bolje upozna sa hrabrim i mladalačkim duhom evropskih autora, i radovima nastalim u poslednjih godinu ipo dana.
S obzirom na to da je kvalitetnih naslova puno, i da smo nažalost svesni protoka vremena u kom ne možemo stići baš sve što želimo, povodom otvaranja 26. Festivala evropskog filma Palić, pitali smo Miroslava Mogorovića, programskog direktora festivala, koji su to filmovi koje baš nikako ne treba propustiti. Miroslav je podelio sa nama svoje favorite, reč je o filmovima nagrađenim na najvećim evropskim festivalima koji će biti prikazani u okviru Glavnog programa i programa Paralele i sudari, i definitivno ih treba dodati na must watch listu.
Festival traje do 26. jula, a deo programa prikazuje se tradicionalno i u Bioskopu Fontana na Novom Beogradu.
„Slava i bol“ (Dolor y Gloria)
Salvador Malo, fizički oronuo režiser, proživljava sopstvenu prošlost. Prisećajući se događaja, situacija i likova, Salvador oseća izuzetnu potrebu da ih ispriča, i u tome pronalazi i svoje spasenje. Kombinovana sa fikcijom, radnja je smeštena u Madrid osamdesetih godina kada reditelj ponovo proživljava ključna životna iskustva. Za ovaj film Antonio Banderas je dobio jednu od najprestižnijih nagrada, Zlatnu palmu za najboljeg glumca.
„Jadnici„(Les Misérables)
Stefan se nedavno pridružio policijskoj anti-kriminalističkoj grupi u Montfermeju, predgrađu Pariza, u koji je i Viktor Igo smestio svoj poznati roman „Jadnici“. Zajedno sa svojim novim kolegama Krisom i Gvadom nalazi se u haosu nastalom tokom hapšenja. Inspirisan neredima u Parizu 2005. godine i Ladj Lievim istoimenim kratkim filmom, „Jadnici“ su provokativni uvid u tenzije koje vladaju između lokalnog stanovništva i policije. Ovo je prvi igrani film, Ladj Lyja režisera poreklom iz Malija, i u velikoj meri je odgovor na policijsku brutalnost prema mladom crncu u Montfermeju. Film je uvršten u glavni program Kanskog festivala 2019. i ovenčan nagradom žirija.
„Mladi Ahmed“(Le Jeune Ahmed)
Belgija danas. Sudbina Ahmeda (13) zaglavljena je između ideala čistote njegovog imama i životnih iskušenja. Film pokušava da kroz rastrzanost između Ahmedovih ideala o čistoti stvorenu pod uticajem lokalnog imama i njegovih životnih iskušenja, obradi način na koji ljubav prema životu može prevladati želju za smrću. Braća Darden su belgijski reditelji, poznati po svom realističnom pristupu temama i likovima radničke klase, a sklonost improvizovanom dijalogu i upotreba ručne kamere su prepoznatljive odlike svih njihovih filmova, tako i ovog, za koji su dobili nagradu za najbolju režiju na Kanskom festivalu.
„Ruben Brandt, Kolekcionar“ (Ruben Brandt, A Gyüjt)
Ruben Brant, poznati psihoterapeut, primoran je da krade svetski poznate slike da bi sprečio svoje noćne more. U saradnji sa četvoro svojih pacijenata, koji su po njegovom nalogu i uputstvima postali savršena banda pljačkaša umetničkih dela, pljačkaju Luvr, Tejt, MoMA, Ermitaž…“Kolekcionar” ubrzo postaje najtraženiji kriminalac na svetu. “Ruben Brandt, kolekcionar” je prvi dugometražni film slovenačkog reditelja Milorada Krstića.