Pretraga

Zaboravite na vagu! Umesto nje uradite analizu sastava tela

Zaboravite na vagu! Umesto nje uradite analizu sastava tela

Tekst: BURO.

Brojka koju pokazuje vaga nije pokazatelj onoga što se stvarno dešava u vađem telu, niti njegovog stanja. Na primer, vaga vam neće reći da li gradite mišičnu masu ili je, naprotiv, gubite dijetom. Neće vam reći ni koji je procenat vode u vašem telu i da li je prekomerno zadržavate. Da, nije jednostavno zaboraviti na njeno postojanje - niti zagovaramo da je potpuno izbacite iz upotrebe -  ali apsolutno je došlo vreme da prestanemo da se rukovodimo samo njom. Umesto vage, kao i umesto BMI-a, mnogo je korisnije baviti se sastavom tela. On je jedinstven za svakog od nas, a svodi se na to koji je odnos mišične mase, masti i vode koji trenutno imamo. Najprostije rečeno, zdrav sastav tela je onaj u kom čista mišićna masa premašuje mast. 

Šta je sastav tela

Sastav tela je propocija procenta masti i mase bez masti u ljudskom telu. Zdravi sastav tela je onaj koji uključuje niži procenat telesnih masti i veći procenat mase bez masnoće, što uključuje mišiće, kosti, vodu u telu i organe.

Kako ga treba razumeti

Merenje sastava tela je način pomoću kog ćete bolje razumeti svoje telo i koji će vam pomoći da definišete i optimizujete ono na čemu treba da radite kako biste poboljšali svoje zdravlje i nivo kondicije. 

Dvoje ljudi istog pola, visine i težine mogu izgledati potpuno različito i imati potpuno različite probleme zbog različitog sastava tela i upravo je to razlog zbog kog je ovaj način merenja možda i najbolji u postavljanju individualnih i izvodljivih ciljeva. 

Ipak, iako je mnogo bolji i od merenja na običnoj vagi i od računanja BMI-a, ni ovaj metod nije svemoguć i ne može se koristiti kao ultimativno i jedino merilo zdravlja. Ljudsko telo je složen organizam i potrebno je koristiti više parametara kada se određuje njegovo opšte stanje, a u ovom slučaju svakako treba dodati i krvni pritisak, holesterol, obim struka, nivo šećera u krvi i trigliceride. 

Zaboravite na vagu! Umesto nje uradite analizu sastava tela (фото 1)

Kako se određuje sastav tela

Odrediti sastav tela je komplikovanije i složenije nego jednostavno mu izmeriti težinu, a za njega se mogu koristiti sledeće metode:

Bioelektrična impedancija: Ovo je metod koji koriste ručne jedinice i BIA telesne vage za masu. Blaga električna struja prolazi kroz vaše telo, a pošto ona na različite načine prolazi kroz masti, vodu i druga tkiva ta razlika zapravo daje očitavanje. Ovakve vage se prodaju i za kućnu upotrebu i nije potrebna nikakva posebna obuka da biste je koristili. 

Merenje kože: Ovaj metod često koriste treneri i/ili terapeuti u toku programa za mršavljenje, merenje se obavlja uz pomoć posebne vrste štipaljke koje se zovu kaliperi. Kaliperi mere procenat masti na različitim delovima tela, kao što su butine, bokovi, stomak, nadlektice itd, a zatim se uz pomoć formula ove vrednosti pretvaraju u podatke o sastavu tela.

DEXA skener: Ova vrsta skeniranja se obavlja u medicinskom okruženju, aparat funkcioniše na principu dvoenergetske rentgenske apsorpciometrije i prevashodno se koristi za merenje gustine kostiju, kao i u dijagnostici osteoporoze. Izuzetno je precizan.

Hidrostatičko merenje: Potapanje tela u vodu pomoću kog se određuje njegova gustina. Što ste teži pod vodom to je imate manje masti i obratno. 

Zaboravite na vagu! Umesto nje uradite analizu sastava tela (фото 2)

Sastav tela vs težina

Odavno smo shvatili da su fiks-ideje o broju na vagi ili BMI-u upravo taj klizav teren koji lako može da vas navede da mislite da je sve u redu. Ovo je pogotovo opasno u slučaju kada ljudi misle da, zato što nisu na oko “debeli”, pravila zdravog života poput pravilne ishrane i umerene fizičke aktivnosti za njih prosto ne važe. Ružna istina koju niko ne želi da čuje je sledeća: to što izgledate dobro, apsolutno ne znači da jeste dobro. Vaša konfekcijska veličina može biti mala, BMI nizak ali pri pažljivijem ispitivanju, možete imati iste markere kao, na primer, dijabetičar: visok nivo šećera u krvi, nizak dobar holesterol, visoke trigliceride, upalne procese i visok pritisak.

Ako vam nije potpuno jasno na koga se ovo odnosi, najbolji primer za ovo jesu tzv skinny fat osobe koje su normalne težine i BMI-a za svoju visinu i konstituciju ali čiji je procenat masti u telu dosta iznad preporučenog. 

Ovo znači da je merenje sastava tela za sada najpouzdaniji metod da se odredi njegovo zdravstveno stanje.

Zaboravite na vagu! Umesto nje uradite analizu sastava tela (фото 3)

Faktori koji utiču na sastav tela

Na neke faktore koji utiču na sastav tela kao što su pol, godine i genetika ne može se uticati ali zato postoje i mnogi koji jesu pod kontrolom svakog pojedinca. Ishrana je ovde na očekivanom prvom mestu i  trebalo bi da bude raznovrsna, te da se većinom sastoji od kvalitetnog proteina koji ne sadrži puno masti, povrća, voća i žitarica celog zrna. Pored nje, redovna fizička aktivnost takođe igra presudnu ulogu, a potrebno joj dnevno je posvetiti oko pola sata.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor