Pretraga

Želite da izbacite šećer iz ishrane? Evo šta treba da znate o alternativnim rešenjima

Tekst: BURO247.ru


zašto NAS SLATKO TOLIKO PRIVLAČI


Razlog zbog kog nas sladak ukus toliko privlači jeste evoluciono generisan signal koji ukazuje na visoku energetsku vrednost proizvoda.

Osim što se koristi za dobijanje prijatnog ukusa koji ljudi vole (a ima ga i u gotovo svim slanim prerađenim proizvodima), šećer se naširoko koristi u prehrambenoj industriji kao konzervans zato što u određenoj koncentraciji inhibira rast mikroflore, čime se osigurava mikrobiološka sigurnost proizvoda.


KADA KONZUMIRANJE SLATKOG PREDSTAVLJA PROBLEM


Želite da izbacite šećer iz ishrane? Evo šta treba da znate o alternativnim rešenjima (фото 1)

Prevelika upotreba prerađenog belog šećera predstavlja veliki problem za javno zdravlje jer je jedan od razloga za porast dijabetesa, prekomerne težine i medicinske gojaznosti. Unos ove vrste šećera treba da bude ograničen ukoliko želite da sačuvate zdravlje. Potrebno je uzeti u obzir šećer u svakoj vrsti hrane koju jedete, bilo da se nalazi u prerađenim namirnicama, u obliku kristal-šećera, u medu i slatkim sirupima, koncentratima sokova od voća i povrća.

KOLIČINA UNETOG ŠEĆERA U HRANI SE MOŽE SMANJITI BEZ PROMENE UKUSA UPOTREBOM ZASLAĐIVAČA (OD KOJIH NIJEDAN NEMA ISTI EFEKAT NA NAŠE TELO KAO BELI ŠEĆER, ODNOSNO SAHAROZA).


ŠTA SU ZAMENE ZA ŠEĆER


Zaslađivači su supstance i hemijska jedinjenja koja prehrambenim proizvodima daju sladak ukus, a koriste se umesto šećera i njemu sličnih zaslađivača kao što su melasa ili med. Zaslađivači generalno sadrže manje kalorija od one količine šećera koja bi bila potrebna za postizanje istog intenziteta slatkog ukusa.

Po zvaničnoj klasifikaciji, u grupu prirodnih zaslađivača spadaju fruktoza, ksilitol, sorbitol, stevija i eritriol. Ovo nije isto što i zaslađivači koji ne sadrže kalorije i koji su sintetičkog porekla poput ciklamata, aspartama i sličnih.

Želite da izbacite šećer iz ishrane? Evo šta treba da znate o alternativnim rešenjima (фото 2)

NAJPOZNATIJE ZAMENE ZA ŠEĆER


Evo detaljnijih objašnjenja najzastupljenijih:

FRUKTOZA

Fruktoza je prirodan voćni šećer i od običnog belog šećera je slađi za oko 1.5%, dok istovremeno ima za oko 30% manje kalorija (pošto je i to visoko, fruktoza se ne preporučuje gojaznim osobama). Zahteva znatno manju količinu insulina od saharoze i zato se preporučuje kao zaslađivač osobama koje boluju od dijabetesa u kombinaciji sa drugim zaslađivačima.

CIKLAMAT

Ciklamat je veštački zaslađivač koji je 30 do 50 puta slađi od belog šećera i u širokoj je upotrebi u prehrambenoj industriji. Pripada istoj grupi zaslađivača kao aspartam (E951), acesulfam K (E950), sukraloza (E955), saharin (E954), neotam i drugi. Iako laboratorijske studije pokazuju da je moguće da izaziva rak bešike kod pacova, registrovan je kao dodatak hrani E952 u čak 55 zemalja (uključujući i Srbiju), dok je u SAD zabranjen od 1969.godine.  

KSILITOL (ŠEĆER OD BREZE)

Ksilitol je šećerno alkoholni zaslađivač koji se koristi kao prirodna zamena za šećer. Prisutan je u vlaknima mnogih vrsta voća i povrća, i može se ekstrahovati iz različitih bobica, ovsa, i pečurki, kao i vlaknastih materijala poput kukuruzne svile, otpadaka prerade šećerne trske ali i drveta breze (odakle vuče svoje najpopularnije ime). Ksilitol je jednako sladak kao i saharoza, a ima samo jednu trećinu energijskog sadržaja. Njegov glikemijski indeks je negde oko 13 (dok je za glukozu 100). Smatra se da je dobar za zube i da sprečava pojavu karijesa pa se zato često nalazi u pastama za zube i žvakaćoj gumi. 

Ukoliko se konzumira u većoj količini, ksilitol može uzrokovati stomačne probleme. 

SORBITOL

Sorbitol je prirodni šećer koji se nalazi u voću (kajsijama i jabukama, na primer). Manje je sladak od belog šećera i ima manju energetsku vrednost (ali je i dalje ima pa se ne preporučuje u dijetama). Veoma je pogodan kod korekcije ukusa proizvoda namenjenih dijabetičarima jer ne zahteva insulin.

Ukoliko se konzumira u većoj količini, sorbitol može uzrokovati stomačne probleme. 

ERITRITOL

Eritritol je šećerno alkoholni zaslađivač koji se koristi kao prirodna zamena za šećer. Prirodno se nalazi u voću kao što je lubenica, kruška i grožđe. Njegov ukus je gotovo istovetan šećeru, ali je oko 30% manje sladak od šećera. Glikemijski indeks mu je 0 što znači da uopšte ne podiže nivo glukoze u krvi i pogodan je za dijabetičare. Sadrži samo 0,2 Kcal po gramu, što je 95% manje od belog šećera i zato je pogodan za upotrebu u toku režima mršavljenja.


Ukoliko se konzumira u većoj količini, eritriol može uzrokovati stomačne probleme.

Za razliku od stevije, eritriol nema pozitivan efekat na opšte zdravstveno stanje organizma. 

STEVIJA

Stevija je prirodan šećer koji se dobija iz lista istoimene biljke poreklom iz tropskih predela Severne i Južne Amerike. Ona može biti i do 300 puta slađa od iste količine običnog šećera pa se zato stevija naročito koristi u dijetama u kojima se smanjuje kalorijski unos (iako veoma slatka, stevija je skoro bez kalorija) ili režimima ishrane sa niskim glikemijskim indeksom. Njena glavna prednost u odnosu na sve ostale zamene za šećer jeste to što ima niz zdravstvenih benefita:

  • ojačava imuni sistem
  • normalizuje krvni pritisak
  • poboljšava rad pankreasa i reguliše insulin
  • ubrzava zarastanje čireva i erozija
  • ima antibakterijsko dejstvo
  • pomaže da se smanji dnevni unos kalorija 

OPTIMALNA DOZA 


Želite da izbacite šećer iz ishrane? Evo šta treba da znate o alternativnim rešenjima (фото 3)

Da bismo razumeli koja količina šećera ili zaslađivača može da se uključi u ishranu bez posledica, potrebno je imati u vidu dva parametra: adekvatan dnevni unos i maksimalan dozvoljen unos.

Preporučeni dnevni unos za različite zaslađivače:

  • fruktoza - ne više od 45g

  • glukoza - ne više od 25g

  • ksilitol i sorbitol - ne više od 40g

  • ciklamat - ne više od 0.8g

  • eritritol - do 1 g / kg telesne težine

  • stevia - do 2 mg / 1 kg telesne težine


ZAŠTO ZAMENA ZA ŠEĆER NIJE REŠENJE SVIH PROBLEMA


Ukoliko ne postoji neki medicinski razlog zbog kog se beli šećer izbacuje iz ishrane, onda nema potrebe 100% ga zameniti alternativama. Ovo posebno važi za decu, adolescente i trudnice. Osim što predstavlja komplikaciju, potpuno izbacivanje običnog šećera iz ishrane sa sobom nosi opasnost od posledičnog prejedanja što iz psiholoških što iz razloga što hrana bez imalo šećera ima drugačiji ukus i (često) manju kalorijsku vrednost, a prejedanje može lako da dovede do poremećaja u ishrani, povišenog kalorijskog unosa i povećanja telesne težine. 

Želite da izbacite šećer iz ishrane? Evo šta treba da znate o alternativnim rešenjima (фото 4)

Nažalost, danas već imamo dovoljno dokaza da veštački zaslađivači mogu izazvati gojaznost i dijabetes na isti način kao i obični šećer iz razloga što veštački zaslađivači uzrokuju smanjenu toleranciju (osetljivost) na glukozu. 

Dakle, ako želite da smršate, najbolja opcija jeste da kontrolišete unos bilo koje vrste slatkog i/ili zaslađivača - i belog šećera i alternativa šećeru. Prilikom izbora ovih drugih, najbolje je koristiti steviju zato što ona pomaže da se smanji kalorijska vrednost hrane bez većih promena navika i ukusa, a istovremeno ima pozitivan uticaj na zdravlje.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor