Rečenice koje mogu narušiti samopouzdanje devojčicama

autor BURO.
1 2025 01 26T114903.273

Reči koje upućujemo devojčicama od ranog detinjstva imaju moć da oblikuju njihov osećaj vrednosti, percepciju sveta i veru u sopstvene mogućnosti. Iako na prvi pogled mogu delovati kao bezazleni saveti ili izrazi ljubavi, mnoge od tih fraza su duboko ukorenjene u društvenim normama koje ograničavaju njihov potencijal, stvarajući nevidljive granice koje mogu trajati celog života.

Takve poruke mogu podstaći nesigurnost, sputati ambicije i usmeriti ih ka unapred zadatim ulogama, umesto ka slobodnom istraživanju njihovih pravih sklonosti i sposobnosti. Povdite računa kako razgovarate sa devojčicama, doprinesite njihovom razvoju jer, svaka reč je podjednako važna, čak i ukoliko vam na prvi pogled deluje bezazleno.

devojcica 2

„BUDI LEPA DEVOJČICA“

Koliko devojčica je čulo ovu rečenicu i koliko puta, čak i pre nego što su mogle da razumeju šta znači? Ova fraza implicira da je fizički izgled najvažniji atribut koji devojčica treba da poseduje, čime se potcenjuju njene druge vrednosti, poput inteligencije, kreativnosti, duhovitosti i hrabrosti. Umesto toga, trebalo bi da ih podstičemo da budu znatiželjne, hrabre i samostalne, jer su njihove vrednosti mnogo dublje od spoljašnjeg izgleda. Budi lepa, takođe može pokrenuti probleme sa samopouzdanjem, gde se od malih nogu devojčice uče da im nije dozvoljeno da budu, ili imaju nesavršenosti.

„DEVOJČICE NE PRAVE (TAKVE) PROBLEME“

Ova izjava uči devojčice da se povinuju, budu tihe i ne izražavaju svoja osećanja i mišljenja. Društvo im nameće očekivanje da budu poslušne, što može rezultirati gubitkom autentičnosti i samopouzdanja. Umesto toga, trebalo bi da ih pružimo prostor da slobodno izraze svoje stavove, postavljaju pitanja i budu asertivne bez straha od osude. Takođe, ne postoje problemi koji su rezervisani za muški pol. Svaka osoba ima pravo da pogreši i uči iz grešaka a rodno određivanje može samo stvoriti i kontra efekat kod nekih.

3323ee8aa9578c8534cf0410e1b67057

„NE PRLJA SE TAKO, NISI DEČAK“

Ograničavanje fizičnih aktivnosti i igre može im usaditi osećaj da svet istraživanja i avantura pripada samo dečacima. Devojčice treba da imaju slobodu da skaču, trče, prljaju se i eksperimentišu sa svojim okruženjem bez rodnih ograničenja. Devojčice podjednako imaju pravo da se opuste i budu svoje…

„TREBA DA NAUČIŠ DA KUVAŠ, BIĆE TI POTREBNO“

Sugerisanjem da su određene veštine isključivo ženske, devojčice mogu steći iskrivljenu sliku o svom mestu u društvu. Umesto toga, trebalo bi ih ohrabrivati da razvijaju raznolike veštine koje odgovaraju njihovim interesovanjima, bilo da je reč o nauci, sportu, umetnosti ili tehnici.

„ZAŠTO SI UVEK TAKO EMOTIVNA?“

Ova rečenica može poslati poruku da su emocije slabost, dok se kod dečaka ista osećanja često interpretiraju kao snaga i odlučnost. Emocionalna inteligencija je vredna osobina, i treba ih podstaći da je neguju i razvijaju.

136d123eddd4961d1842f6990f529b7d

„NAĐI NEKOGA KO ĆE TE ČUVATI“

Ideja da je žena nekome potrebna da je zaštiti perpetuira zastareli mit o zavisnosti i slabosti. Umesto toga, trebalo bi im naglasiti da su sposobne da same donose odluke, oslanjaju se na sebe i grade sopstveni put ka nezavisnosti.

„BUDI FINA“

Od devojčica se često očekuje da budu ljubazne i poslušne, često na svoju štetu. Treba ih učiti da postavljaju granice, zauzmu se za sebe i razviju osećaj samopoštovanja, jer je važno da znaju kada da kažu „ne.“

2d8d789877489735612ac5b81f943a52

Rečenice koje izgovaramo oblikuju svet svakog od nas, posebno u ranom dobu i kreiraju očekivanja koja im mogu ograničiti potencijal. Ključ je u izboru reči koje ih osnažuju, inspirišu i podstiču da postanu ono što istinski žele. Vreme je da promenimo narativ i prestanemo da svesno ili nesvesno kreiramo rodne stereotipe.

Foto: Pinterest