
Povezano
Zamislite da ujutru krenete na sastanak noseći kafu u ruci. U slučaju Lauren Sánchez – nekadašnje novinarke (trenutno široj javnosti poznatijoj kao verenica Jeff Bezosa) to nije obična kafa. To je Balenciaga torbica, pažljivo izrađena od meke teleće kože, koja izgleda kao obična šolja kafe za poneti, ali košta skoro 4.350 funti. Dakle, oko 4.346 funti više nego jedan prosečan latte sa ovsenim mlekom.
U pitanju je clutch koji imitira već postojeću Balenciaga reusable šolju za kafu (85 funti), a svojim oblikom i konceptom poigrava se elementima luksuza i svakodnevice – samo što u ovoj igri, cena učešća nije nimalo pristupačna.
U svetu visoke mode, gde su granice između umetnosti, ironije i luksuza sve tanje, nova it torba na sceni izazvala je burne reakcije. Na prvi pogled, izgleda kao obična šolja za kafu – ali sa vrtoglavo visokom cenom, ova torba jasno poručuje: „To nije samo espresso, ovo je statusni simbol.“
Modna kuća iza ovog dizajnerskog ekscesa nije prva koja flertuje s konceptualnim dizajnom, ali je svakako veoma uspela da isprovocira modnu publiku. Neki je vide kao duhovitu ironiju i umetnički komentar na konzumerizam, dok je drugi doživljavaju kao bezobzirni luksuz bez funkcije.
Torba je napravljena od kože najfinije obrade, sa pažljivo izrađenim porculanskim efektom i sjajnim detaljima, toliko precizno da bi lako mogla da zavara i najpažljivije oko – sve dok neko ne pokuša da u njoj nosi nešto više od karmina. Kapacitet joj je simboličan, ali poruka – krajnje glasna.
KAFA SA PORUKOM

„Nositi ovu torbu znači više od pokazivanja stila – to je lifestyle statement,“ tvrdi jedna modna urednica iz Londona i dodaje: „Mogu da platim 4350 funti za par gutljaja ironije.“
Na društvenim mrežama, tašna je već postala viralna – Instagram influesnerke je pozicioniraju pored minimalističkih kapućina i skupo osmišljenih autfita. Hashtagovi #LuxuryHumor i #CoffeeClutch eksplodirali su, a torba je čak zapažena i na revijama u Parizu i Milanu, gde su je dizajneri nosili s dozom autoironije.
MODNA DILEMA

Ali postavlja se pitanje: gde je granica između mode kao izraza i mode kao čistog apsurda? U eri u kojoj se luksuz sve više ogleda u neobičnom, neočekivanom i duhovitom, čini se da je torba-šolja za kafu savršeni paradoks: besmisleno genijalna ili genijalno besmislena.
Za neke je to ultimativni modni komentar, za druge – uvreda zdravom razumu i još jedan dokaz koliko se modna elita udaljila od stvarnosti.
MODA KAO OGLEDALO APSURDA
Balenciaga nije sama u ovom trendu: Moschino već godinama prednjači u high-kitsch estetici sa torbama koje liče na sokove, celer i kutije deterdženta. Gigi Hadid je nedavno uslikana sa vintage Moschino modelom iz devedesetih, u obliku tetrapaka soka od pomorandže – po ceni od 1.541 funti. Louis Vuitton je otišao korak dalje s torbom u obliku kantice za farbu, dok Anya Hindmarch odavno prodaje Frosties i Perelló torbe u stilu pop-art relikvija za 1.300 funti.

Ali gde prestaje moda, a počinje provokacija?
POP ART DUH ILI ELITISTIČKA PARODIJA?
Modni teoretičar, Iain R. Webb, podseća da su modne kuće oduvek prisvajale svakodnevicu – od Marije Antoinette koja se oblačila kao pastirka, do Vetements DHL majice od 185 funti. S druge strane, kritička i dizajnerka Orsola de Castro nije impresionirana i tvrdi da je bilo zanimljivo kad je Warhol interpretirao konzervu Campbell supe, jer kako kaze, tada je imalo poentu, a sada je samo vulgarno.
Jer u trenutku kada šolja za kafu postaje simbol klasne podele, Balenciaga torba je manje modni aksesoar, a više modna dijagnoza: da superbogati mogu imitirati masu, dok u isto vreme ostaju potpuno separatisani od iste.
KAFA NIKADA NIJE BILA SKUPLJA- ALI OVO JE NEŠTO DRUGO..

Inflacija divlja, prosečna plata stagnira, a kafa je postala luksuz i u realnom životu. Pa kada neko sa neto bogatstvom većim od 30 miliona dolara nosi torbu od najfinije teleće kože u obliku papirne čaše, jasno je da se ne radi samo o estetici, već i o poruci: „Mogu da izgledam kao ti, ali nisam ti.“
Na posletku, torba- šolja za kafu može biti i duhovita i ironična – ali ne kada vređa zdrav razum. Jer ako moda odražava duh vremena, onda Balenciagina šolja od 4.350 funti govori da živimo u epohi gde je loš ukus postao najskuplji dodatak.
Foto: Instagram