Moda i film: Šerburški kišobrani

autor Dubravka Kovačević
1 8

Mnogo pre La La Land-a, snimljen je film Šerburški kišobrani (Les Parapluies de Cherbourg). Smešten na severozapad Francuske krajem 50-ih godina prošlog veka, ovaj filmski mjuzikl u režiji Jacques Demya, bio je glavna referenca Damien Chazella prilikom stvaranja filma, 2016. godine. Catherine Deneuve tumači lik Geneviève, zaljubljenu sedamnaestogodišnjakinju čiji dečko Guy (Nino Castelnuovo) biva pozvan u Alžirski rat. Razdvajanje ih primorava da nastave živote jedno bez drugog, što kulminira do gorko-slatkog, ponovnog susreta nekoliko godina kasnije.

kisobrani

Šerburški kišobrani su osvojili Zlatnu palmu i nominacije za Oskara. Zahvaljujući restauracijama koje je omogućila Demyeva udovica Agnès Varda, čarobne boje Šerburških kišobrana i danas su, 60 godina nakon premijere, intenzivni nosioci živopisne atmosfere. To je jedinstveno filmsko iskustvo- sanjiva scenografija i dizajn kostima, uz dijalog u potpunosti otpevan u konverzacijskim melodijama i isprepletan narativom ukorenjenim u emocionalnom realizmu.

2bb52d387cbd000da207cf6913ada948
3bfbbe0674da1a657995b60007f9cb33

Ovaj film je poznat po svojoj jarkoj paleti boja, upečatljivim kostimima i elegantnom stilu koji je definisao jedno doba francuske mode.

BOJE, BOJE, JOŠ BOJA

Film je poznat po upečatljivom dizajnu scenografije, a posebno po tapetama. Slatke roze i zelene pruge krase zidove prodavnice kišobrana; dramatične plave i ljubičaste cvetne šare pojavljuju se u Genevièvinoj spavaćoj sobi; narandžasti i fuksija cvetovi bujaju po zidovima kuhinje majke i ćerke; Kostimografkinja, scenograf i direktor fotografije (Jacqueline Moreau, Bernard Evein and Jean Rabier) radili su zajedno kako bi uskladili palete boja, pri čemu je Moreau kreirala odeću da tačno odgovara prelepim nijansama dekora.

fb125179443e9ba9788984cc353afe81

Kostimi u filmu nisu samo precizno usklađeni sa šarenim tapetama, već i sa raspoloženjima likova. Kada je Guy nesrećan, gorak i nervozan, nosi neuredne, umrljane kombinezone dok radi u garaži, dok su odela njegovih kolega uredna; bes gospođe Emery kada sazna da je Geneviève trudna ilustrovan je njenim crvenim kompletom; dok u drugim scenama gde očajna Geneviève tuguje zbog Guya, nosi pastelno plavu haljinu sa kragnom.

4579c103e2c13ba7e385e92ea738856f

Šerburški kišobrani su poznati po upotrebi intenzivnih i zasićenih boja, te su ovi tonovi postali inspiracija za modne dizajnere koji su želeli da unesu živahnost i smelost u svoje kolekcije.

RETRO SILUETE

Geneviève nosi elegantne haljine sa naglašenim strukom, klasične mantile i ženstvene komplete, što je postavilo trendove za sofisticirani stil šezdesetih. Ove siluete se i danas povremeno vraćaju u modu, kao inspiracija za retro kolekcije.

0b7c8db3ad66d58f73a0a28740edc470 1
08fdb0972021046b7ab34358624e92d9

FRANCUSKI ŠIK

Film je oličenje francuskog šika, naglašavajući eleganciju, minimalizam i romantičnu notu koja je postala sinonim za modni svet Francuske. Catherine Deneuve postala je ikona stila, a njena pojava u filmu učvrstila je njenu poziciju modne muze mnogih dizajnera, uključujući Yves Saint Laurent.

5a7a68ed85e42e185ba17d625183ed65

ESTETIKA/ SIMBOLIKA KIŠOBRANA

Naslovni motiv filma, kišobrani, takođe je inspirisao modne dodatke. Njihova šarenolikost u filmu stvorila je imidž kišobrana ne samo kao funkcionalnog predmeta već i kao modnog detalja. Za film sa rečju „kišobrani“ u naslovu, ironično je to da likovi jedva da ih koriste. Prodavnica je ukrašena njima, a Geneviève provodi melanholične trenutke preuređujući i glancajući njihove raznobojne verzije, ali napolju, na kiši, prepušta se i kisne – sve do ponovnog susreta sa Guyem, snežne noći u Šerburgu. Prema gospođi Emery, pravi muškarac treba da bude poput kišobrana, tu se krije esencijalna simbolika aksesoara iz naslova.

2cf92c868c2966b8e0d77f3585958bca

BURBERRY TRENCH

Hodajući kišnim ulicama Šerbura, Geneviève i Guy ne koriste kišobrane, već Burberry mantile. U promenljivom prolećnom vremenu mantili povremeno lepršaju, otkrivajući prepoznatljivi kamel karirani uzorak. Nakon rastanka na železničkoj stanici,više ih ne viđamo u kultnim mantilima – Guy nosi braon vuneni sako po povratku u Šerbur, dok Geneviève izbegava strukiranu siluetu jer skriva trudnoću.

963ca0c0728b706871ee7c660ed44c4d
cb8f8e41222aef80fe5080af1cb1c8d0 1

AKSESOARI

Genevièvena nevinost, kao tinejdžerke tokom većeg dela filma, istaknuta je raznim trakama i ukrasima u njenoj kosi. Mašne, trake i gumice Geneviève usklađeni su sa njenim kostimima boje bombona (i, naravno, sa tapetama), a njen prelazak u odraslu fazu simbolizovan je u poslednjoj sceni, gde joj je kosa elegantno podignuta i vezana crnom trakom.

1cbba7b9b2a876051d7ce3fedc397457
db3971e18faf962bc83156c75ebd80a0 1

Kostimi u Šerburškim kišobranima su modna referenca kroz spoj umetnosti i svakodnevnog života, kao i neiscrpan izvor inspiracije brojnim modnim kolaboracijama i tematskim kolekcijama koje evociraju eleganciju i nostalgičan duh šezdesetih.

Foto: Pinterest