Da li je korona virus kap koja će preliti čašu i naterati modu da se okrene virtuelnoj tehnologiji

autor BURO.
vrfashion square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/03/vrfashion-cover.gif

I dok aktivisti i jedan deo javnosti već izvesno vreme pozivaju na menjanje modnog sistema u kom Nedelje mode zauzimaju centralno mesto, krajnji trenutak da se o tome dobro promisli došao je zbog pandemije i otkazivanja gotovo svih događaja zakazanih za nekoliko narednih meseci, uključujući i Nedelje mode u Seulu i Tokiju. Sada ćemo, baš kao i sa svakodnevnim sastancima, zaista otkriti koliko su realno “neophodni”.

Naime, pratiti Nedelje mode od kuće moglo bi imati nekih neverovatno dobrih strana. Na primer, kao što danas mi koji radimo od kuće odjednom imamo više vremena iz prostog razloga što ga ne provodimo na putu od tačke A do tačke B, tako bi revije bile upečatljivije kada bi fokus bio isključivo na njima, a ne na jurnjavi i saobraćaju. Uz sve mogućnosti za prenose uživo koji se mogu pratiti bukvalno svuda, pitam se zbog čega se modna industrija nije malo ozbiljnije pozabavila ovim do sad? Da, jasno je da gledati nešto na ekranu i uživo nije isto (ali nije ni seks, pa se svejedno određen broj ljudi danas izjašnjava kao digisexual). Mnogi efekti proizvode pun utisak samo kada su bukvalno ispred vas, kao što je na primer bila pista potopljena vodom na poslednjeoj reviji brenda Balenciaga.

U toku proteklih modnih manifestacija više od 40 revija je prenošeno uživo na novoj Youtube modnoj vertikali, a ovaj projekat je platformi doneo preko četiri miliona pregleda.

Ipak, danas kad postoje bioskopi u kojima vas (odnekud) prska voda i duva vetar, zar nije realno očekivati slične mogućnosti i od modnih događaja? Ne govorimo o tehnici koja podrazumeva jednu ili dve kamere postavljene na svakom kraju piste, zar ne? Korišćenje cross reality tehnika (koje podrazumevaju miks virtual i mixed reality) moglo bi da uvuče publiku u sam događaj na načine na koje nismo ni mislili da su mogući.

U toku proteklih modnih manifestacija više od 40 revija je prenošeno uživo na novoj Youtube modnoj vertikali /Fashion, a ovaj projekat je platformi doneo preko četiri miliona pregleda. U Kini je, na primer, prenos uživo već popularan način da se kupuje ili gledaju revije, a prošle sezone je Gucci prvi put imao prenos uživo na kineskoj platformi Weibo i imao 26 miliona pregleda. Realno gledano, ako se uzme u obzir šta se sve može postići specijalnim efektima, i revije bi mogle biti poput filmova (pogotovo kad se uzmu u obzir svi načini na koji se prave setovi i trud koji u te projekte ulazi, o bacanju nakon završetka da ni ne govorimo). Kada bi revije bile pravljene za prenos, a ne za gledanje uživo, njihova cena bi bila manja isto koliko i negativne posledice.

Svi znamo da je način na koji konzumiramo sve u online svetu pod ozbiljnom prismotrom. Postoje načini da se odredi kakav sadržaj ljude privlači, kada menjaju kanal, kakva im je intereakcija sa onim što gledaju, što su sve dragoceni podaci sa svaki brend. Sami videi bi trebalo da “uvuku” gledaoce u svoj svet, tehnikama snimanja koje su svakako filmske, sa različitim ekranima i detaljima poput tekstura materijala što bi se u teoriji moglo kombinovati i sa nekim senzornim iskustvima. Generalno, trebalo bi pronaći način da se spoje tehnologija i analogne tehnike.

Modni profesionalci provedu u proseku deset nedelja godišnje samo na modnim revijama, sve to danas počinje da deluje pomalo suvišno, najmanje zbog napora (koji takođe nije zanemarljiv) već zbog planete kojoj je izgleda potrebna pandemija kako bi malo udahnula.

Ako uzmemo u obzir da modni profesionalci provedu u proseku deset nedelja godišnje samo na modnim revijama, sve to danas počinje da deluje pomalo suvišno, najmanje zbog napora (koji takođe nije zanemarljiv) već zbog planete kojoj je izgleda potrebna pandemija kako bi malo udahnula.

Kada je online kupovina u pitanju, stvari u Aziji su i tu na višem nivou od evropskog i mnogi brednovi iz tog dela sveta su investirali u virtuelne showroomove i 3D izrade sopstvenih uzoraka kolekcija na kojima se, osim što ih lepo možete videti sa svih strana, savršeno mogu zumirati i detalji. Isto tako postoje i posebni virtuelni showroomovi u kojima bajeri praktično naručuju sve online. Ove sezone, platforma Joor koja se bavi prodajom na veliko u svojim digitalnim show roomovima, a koju koriste i brendovi poput Loewe i Proenza Schouler, zabeležila je porast porudžbina za 400%. Kristin Savilia, CEO Joora kaže kako je za vreme poslednje Nedelje mode u Parizu, prvi put u praksi postalo obavezno imati digitalne prezentacije pa mnogi bajeri i dizajneri nisu učestvovali i imali pristup klasičnim showroomovima. Na ovaj način, proces kupovine i naručivanja je znatno ubrzan.

Ove sezone, platforma Joor koja se bavi prodajom na veliko u svojim digitalnim show roomovima, a koju koriste i brendovi poput Loewe i Proenza Schouler, zabeležila je porast porudžbina za 400%.

Prošlog februara, London College of Fashion je direktno prenosio diplomske revije sudenata na način koji je uključivao proširenu stvarnost (AR) i virtuelnu realnost (VR). Manekeni su snimljeni ispred zelene pozadine, a snimci su zatim poslati svakom gledaocu posebno pa je rezultat bio taj da manekeni izgledaju kao da su u okruženju samog gledaoca, kao da hodaju direktno ispred kamere telefona. Ovo je samo jedan od načina upotrebe AR tehnologije, naravno, koji će se uskoro široko upotrebljavati u komercijalne svrhe, a jedan od prvih klijenata koji namerava da svoje modele prodaje na ovaj način jeste Stuart Weitzman. Iako je AR trenutno dostupnija svima putem telefona, VR je ta koja daje kompletno iskustvo. Konstantan napredak tehnologije koju VR koristi, poput naočara i rukavica koje će uskoro moći da pruže osećaj dodira kao da vam je tačno taj materijal od kog je nešto napravljeno pod prstima, već pružaju tehničke mogućnosti da gledalac gleda reviju bukvalno kao da se ista ispred njega održava, sve sa pomeranjem glave kako bi pogledom pratio modele.

Alternativa VR revijama bi bile one u obliku holograma. Realno, oko ovoga bar nema nikakvih moralnih dilema kao oko hologram koncerta Whitney Houston, složićete se. Hologrami iziskuju mnogo rada i sredstava ali su svejedno ekonomičnija i manje agresivna varijanta od revija koje se prave u današnjem obliku. Pored toga, ili možda baš upravo zbog toga, hologrami bi modi osigurali pionirsku poziciju za svaki novi poslovni model.