Moda ima novu opsesiju: Šta sada povezuje sve luksuzne brendove?

We're all living in...

autor BURO.
moda

Moda ne može bez trendova, a u trenutnoj klimi, izrodila se nova opsesija koju dele velike, luksuzne kuće: Sjedinjene Američke Države.

Chanel je održao svoju Métiers d’Art reviju u Njujorku, Moncler će predstaviti svoju FW26 kolekciju u Aspenu, Gucci i Louis Vuitton održaće svoje Cruise revije u Njujorku sledećeg maja, dok će Dior prikazati svoju kolekciju u Los Anđelesu u istom mesecu.

Takva koncentracija velikih događaja neizbežno postavlja pitanje: zašto svi veliki komercijalni luksuzni igrači žele da održe svoje revije u Americi?

Pošto se ključna potrošnja u Kini i dalje oporavlja sporijim tempom, Sjedinjene Američke Države ostaju najsigurnije utočište za prodaju luksuza na svetu, piše nss magazine.

moda
instagram gucci

Luksuzna moda se seli u velike američke gradove sa razlogom

Brz pogled na najnovije finansijske rezultate kad je u pitanju moda, posebno na deo koji prikazuje rast po zemljama, otkriva da, dok Kina i dalje ostaje tržište koje beleži gubitke, a Evropa stagnira, američko tržište i dalje pokazuje izuzetnu snagu.

Prema podacima Altagamme, tržište luksuza u Severnoj Americi će porasti za 5,5% u 2026. godini, odmah iza Bliskog istoka, dok će Azija i Evropa zabeležiti niže i znatno skromnije stope rasta.

Sjedinjene Države su jedino tržište na kojem su u poslednjim mesecima i LVMH i Kering zabeležili +3% rasta, nasuprot i dalje negativnoj prodaji u Aziji i ravnom učinku u Evropi.

Ako pogledamo druge brendove i grupe, vidimo da je Hermès zabeležio skok prodaje od 14,4% u SAD, Zegna i Prada porasle su 8,2% i 15% u prvih šest meseci godine, a čak je i Ferragamo – koji je poslednjih godina kuburio sa finansijama – zabeležio rast od 15,5% u Severnoj Americi u poslednja tri meseca.

Kako je WWD istakao, BDP po glavi stanovnika u SAD dvostruko je veći nego u Francuskoj. Jedan od aspekata koji su brendovi svakako uzeli u obzir u svojoj maloprodajnoj ekspanziji: u 2025. godini otvoreno je više luksuznih butika u SAD nego što ima meseci u godini.

U pitanju je 15 butika – od čega je 40% u Njujorku, a 27% u Los Anđelesu. Tu je i niz drugih veoma zanimljivih lokacija koje pokazuju da moda ima novu potrošačku geografiju: Majami, gde su Manolo Blahnik, Fendi i Retrofête otvorili nove prodavnice; Čikago, gde je Bottega Veneta otvorila butik; kao Nešvil i Skotsdejl u Tennesiju i Arizoni, gde je Hermès otvorio dve prodavnice.

image 3804715
instagram hermes

Zahvaljujući „zdravlju“ berze pokrenutom, kako navodi Vogue, bumom investicija u AI, stvoren je wealth effect, isti fenomen koji je nekada postojao u Kini. Ovaj termin opisuje situaciju u kojoj snažna finansijska tržišta i novac koji se sliva u džepove potrošača sklonih visokoj potrošnji stvaraju osećaj percipiranog blagostanja, koje psihološki olakšava kupovinu. Kada ljudi veruju da novca ima u izobilju, troše ga bez oklevanja, a moda je česta oblast u

Upravo to se sada dešava među najbogatijim Amerikancima – čak i dok se broj najsiromašnijih povećava i oni se bore da prežive.

Takođe, najbogatiji potrošači uglavnom nisu pogođeni povećanjem cena i carina. Prema izveštaju RBC, na koji se poziva WWD, carine su podelile tržište na dva dela: kaznile su brendove kao što su Nike, adidas i Puma – koje kupuje srednji potrošački sloj – dok su ultra-luksuzne brendove ostavile gotovo netaknutim, uprkos tome što su postali skuplji.

Za klijentelu koja i dalje može da priušti te proizvode, cena jednostavno nije prepreka. Pa zašto onda te kupce ne targetirati direktno?

Kada je reč o Cruise revijama, koje se tradicionalno održavaju na egzotičnim lokacijama, odluka da se sve premeste u Ameriku takođe je vođena logistikom. Ako najvažniji klijenti žive u Njujorku, ili na teksaškim naftnim poljima, a SAD već nudi bezbroj istorijskih prostora, lokalne operativne timove i obilje slavnih ličnosti na licu mesta, onda nema dileme.

Za Vogue, Rose Coffey iz The Future Laboratory opisuje promenu koju moda doživljava kao „pomak od simboličnog spektakla ka strateškoj blizini“. Umesto da se karavani urednika, klijenata i kupaca šalju u Kubu, Maroko, Egipat ili rimska groblja u Arlesu (sve lokacije korišćene prethodnih godina), mnogo više smisla ima postaviti ove višemilionske produkcije u već opremljenim, isplativim prostorima.

Naslovna fotografija: Steve Sands / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia