Ovo niko nije očekivao, ali dugačka forma sada trendinguje na TikToku

autor BURO.

Od IGTV-a smo vrlo brzo stigli do videa u maksimalnom trajanju od 10 sekundi i nalaženja milion načina da se u tom ultra kratkom prozoru kaže i pokaže sve o d A do Š. I zato niko nije očekivao da se dugačka forma ikada vrati, još manje da će se to desiti na TikToku.

Na platformi koja je postala to što jeste upravo zahvaljujući ultra kratkim snimcima trenutno trendinguje duboka analiza svega – od modnih do svetskih fenomena, hrane, stilova, umetnosti, knjiga. TikTokeri nastoje da otkriju slojeve ispod sadržaja – kakve subliminalne poruke objave i raznorazne estetike nose. Jedan profil se u moru sličnih ističe, @cozyakili, student Univerziteta Northwestern, koji je na ovoj platformi izgradio reputaciju pronicljivog komentatora kulture i slavnih ličnosti.

@cozyakili skete #kanyewest #timotheechalamet #kimkardashian original sound - akili

U svojim analizima pominje, između ostalih, Kanyea i Kim koji su poznati po tome da se fotkaju u polu ruralnim kućama, kako bi prikazali da i oni navodno vode obične živote. Obožavamo Timothée Chalameta, ali ovaj kreator i njega provlači kroz svoju duboku analizu i moramo priznati da je u pitanju prilično ilustrativan primer iste tehnike „predvodnika slobodnog sveta“. Voljeni glumac je jednom prilikom okačio fotku na kojoj jede nudle iz plastične kutije. I to je okej, nije jedini, sigurno je i da poznati s vremena na vreme imaju cheap meal. Problem nastaje kada taj navodno umetničko-siromašni lifestyle počne da se romantizuje na način koji vređa sve one koji jedu instant nudle iz nužde.

I mnogi poznati brendovi jašu na istom talasu. Interesantno je ali i potresno gledati način na koji bogati pokušavaju da razumeju i približe se siromašnima – uglavnom na pogrešan način koji se naposletku svodi na samopromociju. 

Sa druge strane – strane kreatora – takođe se dešava jedna transformacija, nije više dovoljno animirati pratioce glupostima, sada su istaknuti TikTokeri oni koji znaju kako da ljudima zadrže pažnju pametnim i korisnim sadržajem. Sve je više profila koji svoj content baziraju na sumiranju duha vremena u kom živimo i kritikom upućenom na račun društva.

Zapravo, reč je o delovima dužih YouTube sesija, a ove analize se šire čak i na podkaste. Za ovakvu vrstu sadržaja, potrebno je izdvojiti vreme, a temema pristupati analitički. Primetno je da ova dugačka objašnjenja apsolutno svega gutamo, budući da smo kao nikada gladni da u svemu pronađemo neko značenje i smisao. Pa i tamo gde ga objektivno nema. Osim toga, u svetu u kom je sve navodno podešeno da se ljudi lakše povežu, udaljeniji smo nego ikada, a na ovaj način ponovo imamo zajedničku nit na kojoj možemo da se nađemo, prepoznamo i razumemo. Na kraju krajeva, lepo je sebi i drugima barem pokušati objasniti svet, a generalna politika ostaje ista: kome se ne sviđa, unfollow dugme postoji sa razlogom. 

Istina je i da kreatori na ovaj način šire sopstveni uticaj, a ovo je super način za negovanje ličnog brenda bez upliva u deljenje hrane koju su danas pojeli i ljudi koje su zagrlili, već uz jednu vrstu otklona od privatnog, ali ličnog angažmana ka izabranim temama. Dobar primer je profil @bimbotheory, budući da joj je ovaj format omogućio da se identifikuje sa trendovima i objasni ih bez fokusiranja na svoju ličnost i deljenja sadržaja koji se zasniva na njenom privatnom životu.

@bimbotheory Yee olde strawberrita dress #strawberrydress #lirikamatoshi #cottagecore #fashionhistory #strawberrymilk ♬ Flat White Starter - Cafe Jazz

Mnoge od tema koje ovi i slični profili obrađuju su dugo bile zanemarivane kao neozbiljne i „ženske“, nebitne za svakodnevni diskurs života. Ipak, kada im se pristupa na ovaj način, pop kultura kao da se opravdava i dobija svoje zasluženo mesto pod suncem. Naravno da su mnogi samo iskoristilu priliku da se naprave pametni i posluže nekolicinom inteligentnih fraza za koje nemaju pojma šta znače, ali su prečica do bivanja dela grupe. Naići ćete na termine kao što su “hyperreality” i “domestic cozy” koji nude kontekst prethodno bezimenim pojavama koje smo videli ili čak proživeli. 

Ipak, moramo da napravimo razliku između kritičkog razmišljanja i teoretisanja bez ikakvog osnova i znanja. Postoji realna opasnost da se na lak i brz način dezinformacije prošire, jer ipak ostaje ogroman jaz između poznatih i onih koji njihov život kometarišu, ma koliko u njih bili upućeni. Sa druge strane, kreatori koji to rade dobro su itekako sposobni da od nepregledne zbrke i gomile informacija naprave smislen redosled koji isto tako smisleno objašnjavaju.

Tu ima prostora i za kolaboracije, i to za one sa velikim K. Recimo, Lukea Meaghera, poznatog po svojim analizama visoke mode, prošlog jula je sponzorisao Valentino kako bi upravo on objasnio i približio korisnicima novu kolekciju brenda.

@hautelemode #ad Some Art References from the @valentino Fall 2021 Haute Couture collection explained :) #ValentinoDesAtelier #ad original sound - HauteLeMode

Prostor za greške je veliki i zato, kao i uostalom svakoj vrsti sadržaja na društvenim mrežama, analizama treba pristupati i konzumirati ih obazrivo. Ali iako je teren klizav, u zategnutim granicama političke korektnosti, prilično je osvežavajuće čuti nesputane stavove i mišljenja običnih ljudi bilo to o modnom trendu, poznatoj ličnosti ili globalnim krizama.