Kako Gwyneth Paltrow zarađuje na mržnji koju ljudi osećaju prema njoj
Ako je vest da su Meghan i Harry dali otkaz prva na Twitter listi bitnih nebitnih stvari na svetu ovog januara – složićete se da su požari u Australiji daleko važniji od showbiz novosti – onda su im za petama Netflix i Gwyneth Paltrow. Strateški tajmirana tako da obeleži početak 2020. godine, najava šest epizoda spiritualne potrage za načinima “kako izmusti život”, malo je pomračena porodičnom dramom britanske kraljevske porodice (koja nekako opet ide u korist Netflixu i “The Crown”) ali drma Twitterom i svim drugim društvenim mrežama i medijima. Plakat – da li smem da ga nazovem plakatom iako to nije – na kom Gwyneth Paltrow izlazi iz art déco stilizacije vagine u (skoro) pedeset nijansi rose i poziva svet da “dosegne nove dubine” izazvao je buru. Ljudi izražavaju svoje negodovanje, gotovo svi komentari ispod trejlera su više nego negativni, (lako) uvredljivi memes se ređaju brzinom svetlosti… A pitanje upućeno Netflixu “zašto?” se ponavlja u nedogled. Da li možemo da prevrtimo stvar i upitamo sami sebe: “A zašto ne?”
Svi manje-više volimo Netflix. U njemu često vidimo poligon za borbu za jednaka prava, društveno odgovorna pitanja, inkluziju. Veličamo (sa pravom) činjenicu da popularizuje ugrožene manjine, da slabijima otvara vrata u pop-kulturu bez koje nema prihvatanja od strane širokih narodnih masa. Da li to znači da su imuni na čist zov profita? Naravno da nisu. Gwyneth Paltrow oko sebe isijava aurom dolara. A ti dolari često joj dolaze baš zbog negativnih komentara. I ona i Netflix to mogu da izdrže, a i da sebi dozvole. Dakle, pravo pitanje je: “A zašto ne?”.
Gwyneth Paltrow je odlična glumica. Da li vam se “sviđa njena javna persona” ili ne, to je drugo pitanje, pitanje na koje svako ima apsolutno pravo na lični stav. Ali da je loša glumica, to ne priznajem, iako nikada neću voleti film “Zaljubljeni Šekspir”. Odlična je i to zaslužuje poštovanje. To što se prema svojoj glumačkoj karijeri sada ponaša arogantno, to što (namerno?) vređa kako svoje tako i obožavaoce, na primer, Marvel franšize kada kaže da se “ne seća” u kojim tačno filmovima je igrala i ne zna ostale likove i glumce, je druga priča. Nije ni prva ni poslednja koja to radi. Grow up, people.
Gwyneth Paltrow je odlična poslovna žena. Goop je američka lifestyle imperija, koja danas već pokriva sve od “zdravlja” do mode i svega između. Gwyneth je u tom smislu pionir – podigla je standard unovčavanja sopstvene ličnosti kao brenda do novih neslućenih visina i zato je zaslužila da je kao business fenomen izučavamo svi. Čujem kako govorite: nije istina, i drugi su pre nje zarađivali na svom liku. Jesu, ali tako što su ga stavljali na majice, šolje i raznu kozmetiku i fitnes serijale. Gwyneth je ubedila (neke) ljude da, samo zato što je Gwyneth, ZNA SVE. Njena reč je postala sud, apsolutna potvrda na svim poljima. Najpoznatiji primer? Drage žene, imate problema sa hormonskim disbalansom, menstrualnim ciklusom, prolapsom materice ili libidom? Nema potrebe da idete kod lekara, samo stavite detoks jaje od rozenkvarca ili žada u svoju vaginu i sve će biti ok, verujte Gwinnie. Cena, prava sitnica. Zbog te konkretne situacije, Goop je platio kaznu od $145.000 zbog pravljenja neosnovanih naučnih tvrdnji. Realno, ovo je za brend sića, a onima koji joj veruju ne znači apsolutno ništa. Sama Gwyneth nastavila je kao da ništa nije bilo, uz po koji komentar u stilu “mogu samo da me mrze oni što me ne vole” i ponovo podigla lestvicu: danas na sajtu možete kupiti vodicu za zaštitu od duhovnih vampira za $27, uz slogan “ostavite beli luk kod kuće”. Trenutno je rasprodata, a vi računajte sami.
Ipak, Goop je i dalje velikim delom američki fenomen. Netflix je stepenica ka globalnom, a Gwyneth ima kondiciju da se njima penje. Ona je Kim K pre Kim K, samo bez oblina, pornića i muža egzibicioniste pa se zato čini elegantnijom. Od predstave koju javnost ima o njoj izgradila je lik koji se graniči sa karikaturom, ona je primer iz udžbenika za white privilege i tu ulogu muze do kraja (pogledajte trejler, biće vam jasno). Bogata porodica, majka poznata glumica nemačko-irskog porekla i otac poznati režiser jevrejskog porekla su njena veza sa više od polovine belog američkog stanovništva. Na to dodajte pravi talenat za glumu i to da je plava (a devedesetih smo svi želeli kosu poput nje i Carolyn Bessette-Kennedy) i neverovatno stajliš, uvek sa partnerom na vrhu A-liste svega, bilo da je u pitanju bio Brad Pitt ili Chris Martin, guglujte Falchuka ako vas baš zanima. Nagrade, hitovi, uspešan posao, estetika koju mini van majority i soccer moms drže na oltaru i, konačno, Goop koji je osnovan 2008. godine što sada izgleda kao prošli vek. Kada kažem Kim K, to zaista i mislim. Obe napreduju putem kontroverzi, njih dve hrane svoj posao na taj način i savršeno su svesne da ne postoji loš publicitet, kao i toga da ni bi bile tu gde jesu da tog negativnog publiciteta nema. Svaki negativan komentar, svaka Twitter pljuvačina, svaki meme pa i ovaj članak, utiru put imenu Gwyneth Paltrow.
Oko nje su manje poznate „poznate žene“ koje se nadaju da će deo zvezdane Gwinnie prašine i na njih da se preslika, wellness ikone u procesu nastajanja, mediji (iako je Anna Wintour prekinula saradnju i izdavanje magazina Goop nakon samo dva izdanja zbog toga što je Goop odbio da proverava činjenice i tvrdnje koje objavljuje i prodaje). Računica je jednostavna: obožavana/omražena Gwyneth je zlatna koka. I to zlatna koka koja će po svemu sudeći još dugo da nosi zlatna jaja. Zbog čega Netflix ne bi dobio svoj deo? Iako je velik deo njihovih ostvarenja ozbiljno hajpovan, pitam se da li je ovo do sada najveći hajp za ovo malo truda od šest epizoda u kojima nas Gwyneth između ostalog vodi kroz radionice za svršavanje i isterivanje đavola (na prvi pogled bez specijalnih efekata)? Malo ko neće pogledati ovaj serijal, a vrlo verovatno će ga najviše gledati oni koji je mrze, dakle, sve ima (finansijskog) smisla. Ja ću radije gledati “Zaljubljenog Šekspira” – makar samo one delove sa Dame Judi Dench i neurotičnom minđušom Colina Firtha.