Nekada svima omiljena virtuelna galerija neupeglanih fotografija drugog i boljeg života sve više liči na neku drugu aplikaciju. I kao što to sa svim stvarima na ovom svetu biva, nekome se pravac u kom se Instagram kreće sviđa, nekome ne. Ipak, tokom proteklih nekoliko nedelja digla se buka koja bi možda čak i prošla neopaženo, da joj se nisu pridružile Kim Kardashian i Kylie Jenner kao predvodnice Make Instagram great again pokreta. A kada revoluciju vodi žena koja na pomenutoj platformi broji najveći broj pratilaca, itekako ćeš se potruditi da je učiniš ponovo sjajnom. Ili nećeš?
Zvaničnu peticiju za povratak starog Instagrama pokrenula je šminkerka Tati Brueing, a post u kom poziva na potpisivanje iste broji preko dva miliona lajkova. Stop trying to be TikTok, I just want to see cute photos of my friends piše na njenoj viralnoj objavi. Peticiju je do sada potpisalo više od 200 000 ljudi, a pre šest dana celokupnoj Instagram zajednici obratio se njen osnivač, Adam Mosseri. On je – da stvar bude još smešnija – u formi reelsa objasnio da je prelazak na video format neizbežan. „Moram da budem iskren“, rekao je, „verujem da će sve veći deo Instagrama vremenom postati video.“ Adame, to nam je bilo jasno sve i da nam nisi rekao. I video format nije jedina stvar sa kojom imamo problem.
Sa druge strane, Instagram je platforma koja od samog početka konstantno evoluira – od prvih, muljavih fotografija, preko težnje ka savršenom feed-u, photodumpa, IGTV-a, pa sada do reelsa. Ako vratimo film na začetak Instagram story-ja i tada je glavni kontraargument bio da ne treba seliti Snapchat na Instagram. Brzim premotavanjem filma, ne samo da Snapchat gotovo više niko ne koristi, nego je story mnogima omiljena opcija za deljenje neobaveznog i sadržaja nedovoljno dobrog za feed, kao i prečica do zavirivanja iza zavese života svih onih ljudi koji su bili nedostižni i daleki, sve do pojave upravo ove aplikacije.
Feed je sve više zasnovan na video zapisima, što je (naravno) deo šire strategije Meta kompanije, kao glavni alat borbe protiv TikToka. Drugim rečima, borbe da postane TikTok. Ako ne možeš da ih pobediš, pridruži im se? Osim što platforma tradicionalno fokusirana na fotografije sada postoji samo u našim uspomenama, korisnici su primetili da sve manje vide svoje prijatelje i uopšte ljude iz bližeg okruženja, a sve više nasumičnih video zapisa sa naloga koje čak i ne prate, jer je algoritam dao prioritet sadržaju zasnovanom na onome što aplikacija misli da biste želeli da vidite. (?!) Čitava zbrka začinjena je talogom reklama, dok nam čelnik Instagrama između redova poručuje da se opustimo, jer promeniti ništa neće.
Uprkos tome, Instagram je (ako izuzmemo nemali TikTok tabor) svima prva i omiljena onlajn adresa, životni moodboard, mesto inspiracije, beskonačna kutija preporuka gde jesti, šta obući, gledati i čitati. Ruku na srce, čini nam se da nema tog formata koji će to promeniti i ne vidimo da će se Instagram ikada vratiti na prvobitnu formulu koja se zasnivala isključivo na fotografijama. A ako sagledate – uprkos tome, njegovu moć čak i naspram nikad većeg konkurenta, i prebrojite koliko ste puta preskrolovali početnu stranu tokom čitanja ovog teksta, sve dok taj besplatni proizvod čija smo cena mi sami i naša pažnja uspeva da nas uvuče u svoj svet (kakav god da je) – nastaviće da igra, bilo po svojim ili TikTok pravilima.