Kolika je moć umetnosti i druga pitanja koja postavlja film „Sentimental Value“

autor BURO.
sentimental value

Postoji li milenijalac koji se nije pronašao u filmu Najgora osoba na svetu? Nežna, duhovita i duboko dirljiva priča o odrastanju glavne junakinje Julie, koja se sve vreme traži i ide od jednog do drugog interesovanja – malo je zanima medicina, pa psihologija, onda se odluči za fotografiju, da bi na kraju shvatila da je ipak interesuje pisanje, dok istovremeno pokušava da shvati da li je spremna za porodicu i decu ili želi neobavezne odnose, donela je glavnoj glumici Renate Reinsve nagradu za najbolju glumicu na Kanskom filmskom festivalu 2021. godine, dok je za najbolji film proglašen Titan Julie Ducornau. No, možda norveška ekipa, na čelu sa rediteljem Joachimom Trierom bude imala više sreće ove godine sa filmom Sentimental Value, ako je suditi prema 19-ominutnim ovacijama koje je dobio u Kanu i glumačkom „pojačanju“ – glavna glumica je opet ista, ali joj se priključuju genijalni Stellan Skarsgård i magnetski privlačna Elle Fanning. Scenario potpisuje, opet, zajedno sa rediteljem, fantastični Eskil Vogt.

Novi film Joachima Triera, Sentimental Value, može u nekom smislu da se posmatra kao duhovni nastavak filma Najgora osoba na svetu, dok se prethodni bavio izlascima, problemima s ocem i (ne)spremnošću žene da postane roditelj u burnim kasnim dvadesetim i ranim tridesetim, novo ostvarenje nastavlja priču u smirenijem dobu žene – trećoj deceniji života, kada karijera ide uzlaznom putanjom, ali si i dalje podjednako daleko od stvaranja porodice kakvu mnogi tvoji vršnjaci već imaju. Sem ličnih sudbina junaka, sada pratimo i život jedne prelepe kuće, koja tu stoji generacijama i svedok je ličnih priča junaka, te kao neko živo dišuće biće zna sve njihove tajne i odnose.

RADNJA FILMA

Novi film Joachima Triera Sentimental Value ponajviše se bavi odnosom oca i ćerke, kao još jedan film prikazan na Kanskom filmskom festivaluWes Andersonov The Phoenician Scheme, ali, naravno, na jedan potpuno svedeniji, „nevesandersonovski“ i emotivniji način. No, ovo može biti i priča o dve sestre, koje je otac rano napustio, a onda se vraća u njihove živote – ocu umeniku reditelju koji dolazi sa scenarijom u ruci, u želji da snimi film u kući u kojoj su njegove ćerke odrasle.

Mnogo je pitanja koja Sentimental Value postavlja – da li je ovo film o odnosu između oca i ćerke, o reditelju koji postavlja pitanja o svom životu, o dve sestre, o empatiji, o stvaranju umetnosti

Da ne bismo spojlovali, objasnićemo samo okvire radnje i možda vas zainteresovati za priču filma, koji predstavlja jedan od kandidata za dobijanje Zlatne palme. Glavna junakinja je Nora, slavna glumica, blistava, neuhvatljiva, ali nepromišljena i, iako udata, hronično sama. Agnes, druga sestra je istoričarka, tiha i povučena, porodična žena sa malim sinom. Otac Gustav je plodni reditelj, koji pak dugo nije snimio film, otac koji je napustio ćerke dok su još bile deca (zato je i zanimljivo pratiti odnos dve sestre) i sada kada dolazi sa scenarijom za novi projekat (baš u trenutku kada je preminula majka devojaka, njegova bivša supruga) u želji da u njemu igra Nora, nailazi na njeno odbijanje. Mislila je da je to njihov poslednji susret, no onda čuje da je on za ulogu koju je namenio njoj već angažovao američku glumicu Rachel (Elle Fanning) i za nju to deluje kao izdaja jednaka onoj da je prevario njenu majku. Pre nego što shvati šta se dešava, Rachel je već ofarbala kosu u tamno braon, usvojila norveški akcenat i počela probe u njihovoj porodičnoj kući.

KAD SE SLEGNU UTISCI O FILMU „SENTIMENTAL VALUE“

sentimental value film 9

Novi film Joachima Triera teško se može nazvati nejasnim filmom, ali ostavlja dovoljno prostora za ličnu interpretaciju. Mnogo je pitanja koja Sentimental Value postavlja – da li je ovo film o odnosu između oca i ćerke, o reditelju koji postavlja pitanja o svom životu, sada kad je na zalasku karijere, o dve sestre, o empatiji, o stvaranju umetnosti koja možda može da zaceli stare rane i popravi odnose. No, možemo da ga posmatramo i samo kao film koji sem genijalne glume svih aktera (posebno se istakla Inga Ibsdotter Lilleaas, koja igra Norinu sestru) nudi zanosno lepu kameru, detaljno dizajnirane enterijere, te onaj opušteni, skandinavski nenametljiv estetski izraz. Na kraju, možda ništa od toga nije ni važno, jer ostaje osećaj koji imate kad izađete iz bioskopske sale, a to je da je Sentimental Value kao sam život – i tužan i smešan i duhovit i savršen i – savršeno nesavršen.

Fotgrafije: MUBI/Sentimental Value/Promo