Pretraga

Da li vam je potrebna dijeta za zdrav mikrobiom?

Da li vam je potrebna dijeta za zdrav mikrobiom?

Tekst: BURO.


Reč “mikrobiom” je u poslednje vreme postala jedna od najuzbudljivijih u beauty i wellness sferama, a mikroorganizmi definitivno nose titulu jednog od najzanimljivijih polja proučavanja čiji potencijal se tek otkriva. Zbog toga smo već pričali smo o razlici između probiotika i prebiotika, kozmetici koja ih sadrži, o tome da li su nam neophodni suplementi u svakodnevnoj ishrani… Svako od nas, čak i naši različiti organi svaki za sebe kao što su koža i sistem za varenje, imaju svoj mikrobiom koji je jedinstven poput otiska prsta. Kombinacija bakterija i drugih mikroorganizama koji ga čine, utiču na mnoge procese u našem telu, a njihov balans sve se više potvrđuje kao jedan od ključnih faktora za njegovo optimalno funkcionisanje i zdravlje. Pred nama je obećanje da, ukoliko naučimo da negujemo i čuvamo taj balans, možemo rešiti mnoge probleme. Nije ni čudo što probiotici trendinguju, zar ne?

Da li vam je potrebna dijeta za zdrav mikrobiom? (фото 1)

Ishrana za (zdrav) mikrobiom

Iako su mnoge uopštene stvari o mikrobiomu već odavno poznate, knjigu sa nazivom “The Microbiome Diet” napisao je Dr. Raphael Kellman, lekar koji vodi svoju wellness kliniku u Njujorku i koji se bavi rešavanjem mnogih zvanično neobjašnjenih zdravstvenih problema pacijenata na holistički način. Njegov stav jeste da određena vrsta ishrane pomaže korisnim mikroorganizmima da se razmnožavaju i napreduju, što za posledicu ima efikasno varenje, bolju apsorpciju hranljivih sastojaka, bolje opšte zdravlje i, naravno, gubitak suvišnih kilograma.

Zbog svoje knjige, Dr. Kellman je postao poznat pod nadimkom Doktor za mikrobiom, a plan ishrane koji nam on predlaže je zapravo veoma jednostavan. Ipak, ovo ne znači da ga je jako lako pratiti, pogotovo na početku, ali to je problem koji se javlja pri svakoj promeni načina ishrane i veoma je individualan. Neke namirnice jesu zabranjene ali, iznenađenje jeste da je kafa dozvoljena, kao i neke vrste alkohola (zbog fermentacije).

Da li vam je potrebna dijeta za zdrav mikrobiom? (фото 2)

Princip na kom se zasniva ishrana

Kao što smo već rekli, ishrana za zdrav mikrobiom zasniva se na pretpostavci da je on ključan element optimalnog funkcionisanja organzima, a samim tim i brzog metabolizma i gubitka kilograma. U svojoj knjizi Dr Kellman govori da “istraživanja pokazuju da, kada se poremeti ravnoteža u mikrobiomu, ljudi obično dobiju na težini bez obzira na to da li paze na ishranu i da li su redovno fizički aktivni. Poremećen mikrobiom je, stoga, faktor koji može svaku dijetu osuditi na propast. Sa druge strane, kada je mikrobiom u ravnoteži, ljudi često gube na težini čak i ako ne menjaju način ishrane i ne vežbaju.”

Iako je dokazano da svako od nas ima mikrobiom karakterističan samo za nas same i očekuje se da će u relativno bliskoj budućnosti postojati način da se on individualno “šteluje”, Dr Keller se koncentriše na neke opšte uslove koji treba da budu zadovoljeni kako bismo bili zdravi, a ovo se posebno odnosi na naš sistem za varenje. “Ukoliko imate previše loših bakterija, one će učiniti da vam se jako jedu slatkiši i nezdrave masti, usporiće vam metabolizam i povećati apetit. Isto tako, ukoliko u crevima imate dovoljno “dobrih” mikroorganizama, ješće vam se zdrava hrana, bićete siti sa manjom količiniom hrane i gladni u pravilnom ritmu. Metabolizam će vam se ubrzati i vaše telo će sagorevati masti umesto da ih skladišti.”

Izbacivanjem određenih namirnica za koje se veruje da izazivaju upalne procese u organima za varenje i povećanim unosom namirnica koje sadrže probiotike i prebiotike, Dr Kellman smatra da je relativno lako povratiti balans mikrobioma i osigurati njegovo optimalno funkcionisanje, što za posledicu ima nesmetan rad digetsivnog trakta i, posledično, gubitak kilograma.

Da li vam je potrebna dijeta za zdrav mikrobiom? (фото 3)

Koju hranu izbegavati

Sve vrste prerađene hrane ne dolaze u obzir. U ovoj grupi se po Dr Kellmanu nalaze očekivani rafinisani šećeri ali i sušeno voće, soja, žitarice koje sadrže gluten, mlečni proizvodi, jaja, sve što sadrži kvasac, povrće koje sadrži skrob poput krompira, pasulja čak i kikiriki.

Šta uključiti u ishranu

Većina povrća i voća koje ne sadrži skrob je dozvoljeno, a poseban akcenat se stavlja na fermentiranu hranu poput turšije i kiselih krastavaca, kiselog kupusa i kombuhe. Sočivo i leblebije su jedini legumi koji su dozvoljeni, a od zdravih masti dr Kellman preporučuje kokosovo ulje i gi-puter. Po njemu su najbolji izvori proteina junetina, piletina, riba koja sadrži malu količinu žive, jagnjetina i morski plodovi.

Pored hrane, dr Kellman preporučuje svakodnevno uzimanje suplemenata koji sadrže i probiotike i prebiotike.

I pored restriktivne liste namirnica, ovaj način ishrane ima neočekivane radosti: kao što smo rekli, dozvoljeno je nekoliko šoljica kafe na dan, a smete piti i vino i pivo zbog toga što su obe ove vrste pića fermentirane.

Dodatna pravila

Dr Kellman je protivnik brojanja kalorija i preciznog merenja porcija već zastupa stav da treba jesti kad si gladan, te da telo samo intuitivno zna kada mu je hrana potrebna. Pored toga, savetuje nas da smanjimo količinu stresa sa kojom se nosima na dnevnom nivou.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar