Pretraga

Saznajte sve o keto dijeti i tome da li je pravo rešenje za vas

Saznajte sve o keto dijeti i tome da li je pravo rešenje za vas

Tekst: BURO.


Sigurno ste za nju čuli i to ste sigurno čuli razne stvari. Neki je obožavaju - i vrlo efikasno na njoj skidaju kilograme - neki je se klone, a treći jednostavno ne razumeju zašto im neko govori da treba u kafu bez mleka da dodaju otopljeni puter (bulletproof coffee je, doduše, posebna priča). Otklanjamo nedoumice i donosimo vam sve što treba da znate o keto ishrani.

Šta je keto ishrana?

Iako postoje različite varijacije na temu keto dijete, one se sve zasnivaju na visokom unosu masti, umerenom unosu proteina i veoma niskom unos ugljenih hidrata. Dozvoljeno je jesti meso, punomasne mlečne proizvode, jaja, povrće sa malom količinom ugljenih hidrata i zdrave masti poput maslinovog i kokososvog ulja, avokada. Ugljeni hidrati, uključujući i najveći broj vrsta voća i praktično sve žitarice nisu dozvoljeni. Dnevni unos hrane na keto ishrani bi trebalo da izgleda otprilike ovako:

  • 5% kalorija iz ugljenih hidrata, i to posebno povrća koje ne sadrži skrob i puno šećera i zeleniša. Namirnice kao što su mahunarke su zbranjene.
  • 20% kalorija iz proteina, odnosno mesa, jaja i punomasnih mlečnih proizvoda
  • 75% kalorija iz zdravih masti kao što su maslinovo i kokosovo ulje, orašasti plodovi, puter, gi i avokado.
Saznajte sve o keto dijeti i tome da li je pravo rešenje za vas (фото 1)

Za razliku od mnogih drugih dijeta, keto se zaista zasniva na naučnim činjenicama, a nastala je kao deo terapije za bolesti poput epilepsije. U osnovi naše telo, i konkretno naš mozak, može da funkcioniše kao hibridni automobil u smislu da kao gorivo može da koristi glukozu (vrstu šećera) ili ketone. Kada mu "ukinemo" glukozu eliminisanjem ugljenih hidrata, ono se prebacuje na svoj alternativni izvor energije, odnosno ketone. Ugljeni hidrati se pretvaraju u glukozu u sistemu za varenje, dok se mast (uključujući tu i naslage) konvertuju u slobodne masne kiseline pre nego što se pretvore u ketone u jetri. Jednačina je prosta: kada telo koristi ketone kao gorivo, ono ulazi u metabolički proces koji se naziva ketoza koji je cije keto dijete (kako joj i samo ime kaže).

Pored toga, u stanju ketoze se mnogo manje razlažu protieni koji čine mišićnu masu (što je problem svih drugih dijeta). Dakle, telo sagoreva mast ali se mišićna masa čuva, što je princip kojim ne može da se pohvali nijedna druga dijeta.

Ako mislite da ćete na keto dijeti samo sagorevati masti koje unesete umesto "rezervi", za to nema bojazni. Kada smanjite unos ugljenih hidrata, smanjuje se i nivo insulina, a povećava nivo glukagona koji ima suprotno dejstvo. Telo se zato prebacuje iz storage modea u burn mode, oslobađa trigliceride iz masnih ćelija i sagoreva slobodne masne kiseline praveći ketone koji će se koristiti kao gorivo.

Kada se ulazi u ketozu?

Većini ljudi je za ovo potrebno nekoliko dana, od četiri do čak četrnaest. Najpouzdaniji način da se ovo odredi jeste uz pomoć traka za merenje ketona u urinu koje se kupuju u apoteci i drugih vrsta merača koji registruju ketonska tela. Jedan od nesrećnijih znakova ketoze jeste tzv ketonski zadah koji izaziva jedna posebna vrsta ketona - aceton (da, isti onaj koji se nalazi u skidačima laka za nokte). Ovo se na sreću ne dešava svima, i obično prolazi nakon nekoliko nedelja.

    Saznajte sve o keto dijeti i tome da li je pravo rešenje za vas (фото 2)

    Dobre strane keto ishrane

    Ima ih nekoliko:

    • Za početak, ona je neka vrsta detoksa od prerađenih šećera (koji se nalaze i u svoj prerađenoj slanoj hrani), a poznato je da prekomeran unos čećera može dovesti do raznih zdravstvenih komplikacija, od dijabetesa do ranijeg starenja kože.

    • Ovaj način ishrane prvobitnoje dizajniran za osobe koje boluju od epilepsije i nekih drugih neuroloških poremećaja i naučnici su otkrili da ima protivupalno dejstvo na ceo organizam, posebno na mozak.

    • Gubitak prekomerne težine je očigledan benefit ove vrste ishrane, a ona je po tom pitanju izuzetno učinkovita.

    • Keto ishrana može imati pozitivne efekte na snižavanje lošeg holesterola i istovremeno podići nivo dobrog holesterola i time doprineti kardiovaskularnom zdravlju.

    • Keto ishrana može imati i dobar efekat na kožu zbog toga što se zasniva na hrani koja je bogata zdravim mastima, vitaminima A i E, antioksidansima. Pored toga, izbacivanje šećera smanjuje upalne procese u koži pa je dobrodošlo u terapiji akni.

    Loše strane keto ishrane

    Kada se dratstično smanji unos složenih (i zdravih) ugljenih hidrata, smanjuje se i unos dijetetskih vlakana što je problem koji može - i vrlo često dovodi do - konstipacije. Ovo se reguliše konzumiranjem zeleniša u dozvoljenoj količini ali i dodavijam ishrani kao što je psilijum ili tablete magnezijuma. 

    Tzv keto flu je veoma česta pojava ali traje veoma kratko, svega nekoliko dana. Naime, u pocesu "prebacivanja tela sa glukoze na ketone" velik broj ljudi iskusi glavobolje, mučninu, malaksalost, probleme sa varenjem i opšti zamor.  Na svu sreću, ovi simptomi bro prolaze.

    Ovaj način ishrane je poprilično restriktivan i zbog toga ga nije lako pratiti na duge staze (za razliku of opuštenijeg low carb, high fat). Pored toga, zbog fokusa na precizno praćenje unosa namirnica ne preporučuje se osobama koje su imale ili imaju bilo kakav poremećaj u ishrani.

    Saznajte sve o keto dijeti i tome da li je pravo rešenje za vas (фото 3)

    Kontraindikacije: ko ne bi smeo da prati keto ishranu

    Osobe koje imaju bilo koji od ovih zdravstvenih problema i/ili stanja:

    Bolesti jetre, masnu jetru ili cirozu

    Gilbertov sindrom

    Trudnoća i period dojenja

    Poremećaji rada i oboljanja štitaste žlezde

    Neuhranjenost

    Nizak krvni pritisak

    Upravo su preživeli srčani napad

    Kolestaza ili odstranjenu žučnu kesu

    Kamen u bubregu

    Giht

    Bilo koju vrstu poremećaja u ishrani

    Napade panike ili povišenu anksioznost

    Amenoreju, izostanak menstruacije

    Povezani članci

    Buro 24/7 Izbor

    Ostavite komentar