Pretraga

Koliko puta ste obukli poslednju stvar koju ste kupili (i zašto je ovo najvažnije pitanje)

Koliko puta ste obukli poslednju stvar koju ste kupili (i zašto je ovo najvažnije pitanje)

Tekst: Manda Javorina


Znamo da je poslednjih desetak godina modi donelo sve i svašta pa hajde da to sve zajedno nazovemo katalizatorima promena. Jako smo daleko od rešenja istih ali prvi korak je “biti svestan da imaš problem”. Stvari nikada nisu crno-bele, nekada gledam u svet i čini mi se da smo na korak od Huxleyjevske distopije ili Matriksa, birajte šta vam je bliže - meni su jednako strašno slikovita oba. Ne verujem da je politička korektnost isključivo dobra stvari koja ne može da degeneriše, kao i sve ostalo na ovom svetu. I dan danas mi je teško da osetim neke stvari za koje znam da su ispravne. Ne verujem da treba da zaboravimo svo zanatstvo i strast utopljenu u konstrukciju odeće iako sam imala (i dan-danas obožavam) profesora u suknji i verujem da mu super stoji. Teško mi je da bez dvoumljenja delim stvari i ljude na dobre ili zle… Ali. Nemam dilema oko jedne stvari, a to je da način na koji konzumiramo sve, pa i modu, mora da se promeni. Kada ovo kažem, mislim na nas, kupce. Ok, ja sam na neki način i sa jedne i sa druge strane. Ali kao što je apsolutno besmisleno okriviti jednog pevača (kakva god sočiva on nosio) za masovne pucnjave po američkim školama, tako nije fer ni okriviti isljučivo onog ko nudi stvari na prodaju sve dok ih ljudi kupuju. Ne priznajem skidanje odgovornosti sa onih koji potražnju prave.

Pitanje ekološke osvešćenosti je, u velikoj meri, pitanje trajanja. Ono je, sa svoje strane, u direktnom klinču sa hiperkonzumerizmom, kao i sa potencijalnim profitom i njegovim porastom. Nekad mi se čini da se sve svodi na jedno jednostavno pitanje: Da li to znači da smo zaboravili kako se vole stvari? Pre nego što me neko nazove materijalistom (slobodno), pitam vas da li smo zaboravili kakvo je uzbuđenje kupiti i nositi nešto što zaista volimo zato što nam prija, zato što nešto govori i znači, zato što se u nečemu dobro osećamo, a ne zato što smo to videli na Instagramu? Ja nisam. I volim dva sakoa koje mi je dala mamina najbolja drugarica, a zbog kojih su me zaustavljali na ulici. Volim i svoje haljine iz Zare i lakovane martinke, volim i svoje haljine Dragane Ognjenović. Koliko puta sam ih obukla? Previše da bih mogla da izbrojim. Da li ima još stvari koje želim? Naravno! Cela lista, da se ne lažemo. Ali je ta lista postala pročišćena (iako ne smem da garantujem da bih bila umerena kada bi me neko bez ograničenja pustio u rafove sa Jil Sander SS20 i FW20/21 i Khaite pre-fall). Digresiram. 

Ako je prvi korak ka rešenju upravo osvešćenje problema, da li je sledeći korak osvešćenje sebe, onoga što želimo da budemo i kako želimo da izgledamo? Jedno ide iz drugog, a ne obratno. Naravno da postoje i trikovi ali oni dolaze tek kada se odlučimo na nešto. Da li ste spremni za novo poglavlje? Počnite od sebe.

Koliko puta ste obukli poslednju stvar koju ste kupili (i zašto je ovo najvažnije pitanje) (фото 1)
  • Razmišljajte o garderobi kao o dugoročnom projektu

To znači da sebi uvek postavite pitanje koliko se stvar koju razmišljate da kupite uklapa sa ostatkom koji već imate u ormaru. Kupujete elemente koji treba da idu zajedno i da traju, takoreći kockice kojima ćete se posle igrati. One za koje znate da ćete dugo koristiti treba da budu što kvalitetnije i neutralnije: odelo koje savršeno stoji (da, verovatno će vam za to trebati i krojač/ica za male prepravke), dobra pletiva koja će vam višestruko vratiti ako sa njima budete postupali kako treba, savršena bela majica umesto toga da posle svakih nekoliko pranja kupujete nove zato što se krive. Sve ovo ne mora da bude preskupo ali treba da traje.

  • Uključite mozak

U prevodu: kupujte komade koji mogu da se nose 24/7. Na primer, blejzer treba da bude takav da može da se stilizuje i za posao i za izlazak i da bude dobro krojen - za vas. Male prepravke poput dužine rukava ili pomeranje dugmeta može da obavi krojač/ica ali ako to nije sve znači da jednostavno treba da promenite model ili veličinu. Drugim rečima: ne kupujte!

Koliko puta ste obukli poslednju stvar koju ste kupili (i zašto je ovo najvažnije pitanje) (фото 2)
  • Kvalitet je uvek važniji od kvantiteta

Da, ovo ste već čuli. Ne, neću prestati da ponavljam. Bolje jedna stvar koju ćete nositi, nego pet koje stoje u ormaru i koje ste jednom i nikad više stavili na sebe. Ključno je da razmišljate o tome da svaki komad koji imate treba da se nosi na više načina i po mogućstvu kroz različita godišnja doba. O tome da vam dobro stoji, nećemo se nastavljati.

  • Unisex stilovi su vam prijatelj

Slobodno potražite neke stvari i na muškom odeljenju - mnoge muške majice na primer, izgledaju savršeno sa odelima, a košulje su već odavno stekle kultni status. Isto važi i za pletiva. Lično, povukla bih granicu na pantalonama, osim ukoliko nemate baš baš odličnog krojača za prepravke.

  • Investirajte u kvalitetnu torbu

Može da priča ko šta hoće ali ne postoji nijedan aksesoar koji danas ima istu jačinu kao torba. Uvek sam bila zagovornik toga da je bolje imati jednu skupu nego pet jeftinih (mislim da sam to kao klinka pročitala u nekom prastarom Vogueu pa se zauvek zalepilo), mada razumem i zabavu u menjanju svaki dan, samo mi je prekomplikovana. Ako ćete da investirate u nešto, neka to bude crni model, najkvalitetniji koji možete da priuštite: on ima moć da izdigne sve drugo što stavite na sebe, uključujući i trenerku. Nema na čemu.

Koliko puta ste obukli poslednju stvar koju ste kupili (i zašto je ovo najvažnije pitanje) (фото 3)
  • Uživajte u it komadima i trendovima

Ali sa merom. Ona je ključna u svemu. Nema nikakvog razloga da osećate grižu savesti ako želite torbu ili sandale o kojima svi pričaju. Kupite neki Bottega komad (ako uspete da uhvatite neki drop) ali ne kupujte pet, čak i ako nađete savršene budžet verzije. Pored toga, mnogi originalni komadi ovog tipa ne gube na vrednosti i možete ih posle preprodati i novac pretočiti u neki novi komad u kom ćete uživati.

  • Uključite se na second hand tržište

Procunjajte po platformama poput Vestiaire Collective i Depop, a kod nas i po mnogim Instagram nalozima, a kada prođe novonastala situacija, prošetajte se i po second hand prodavnicama. “Nešto novo” uopšte ne mora da bude zapravo novo, zar ne?

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar