Šta je „gorpcore“ i zašto taj naziv treba da znate?

autor Nenad Janjatović
gorpcore square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/08/gorpcore_cover.jpg

Najnovija modna faza polako prerasta u pokret

Retki su trenuci kada ceo svet zahvati jedan trend koji preraste u više od toga – postane način života, razmišljanja. Kada je pre nekoliko godina normcore pokret ušetao u naše živote svi su mislili da je to samo prolazni trend milenijalsa koji će proći za nekoliko meseci. I, kako su pogrešili! Uticaj normcora je danas svuda: na ulicama, policama u radnjama, promenio je estetiku Instagrama, naterao žene da svoje omiljene štikle zamene ružnim patikama. I sada kada se odomaćio i postao norma, bilo je vreme da se nadogradi. Tako smo prošle zime dobili novu verziju normcora koja se zove gorpcore. A pošto gorpcore nikuda ne ide, mislim da je pravo vreme da se pozabavimo njime kako biste mogli na vreme da reagujete i da se apdejtujete.

Ako pratite Nedelje mode, a siguran sam da pratite, onda ste sigurno primetili na svima sledeće komade: velike perjane jakne, kabanice, sportske sandale uparene sa čarapama, vodootporne komade, velike prsluke sa mnogo džepova… I lista ide dalje i dalje, ali jasno vam je kuda ide. Svi ti komadi koje bi naši očevi ili dede nosili napolje kada je hladno ili kiša, ili kada bi išli na pecanje ili planinarenje, odjednom su postali komadi koje modni svet mora da ima i mora da nosi. Koliko ste samo puta na street style fotografijama videli logo The North Face? Bezbroj! A priznajte da vam u životu ne bi palo na pamet da uđete u sportsku radnju i da kupite i obučete ovaj praktičan ali, ruku na srce, ružan komad.

Međutim, nakon fenomena zvanog Vetements stvari su se promenile. Revolucija se desila. Još kada je Demna Gvasila izbacio crvenu perjanu jaknu na Balenciaga reviji za jesen/zimu 2016. godine, žene su počele da uzimaju outwear komade, često oversized,  i da ih nose smaknute sa ramena. Zima za zimom i eto nas u 2019. a outwear je postao neizostavni deo svačijeg garderobera. I muškarci i žene su prihvatili ove, nekada davno modno neprihvatljive komade, i učinili ih novim kodeksom oblačenja. Ali treba da vam bude jasno da se ovde nije desila samo revolucija u načinu oblačenja i pristupa modi. Ne. Ljudi su počeli drugačije da razmišljaju. Kao da govore „baš me briga šta nosim jer marim za druge stvari“.

„Da li imate perjanu jaknu? Ako je odgovor „da“ onda ste spremni.“

Logika koja stoji iza gorpcore pokreta jeste ta da one stvari koje nisu u svojoj suštini stylish jedine zaista mogu da budu stylish. Jer ovde se radi o pokretu koji promoviše funkcionalnost i upotrebljivost. Nazovite ga i „planinskim šikom“ ili „kamperskim stilom“ ako vam je tako draže, to ne menja činjenicu da su ovi komadi koje svi oni nose napravljeni za potrebe skijanja ili preživljavanja na minus temperaturama ili za cepanje drva za ogrev. I ta ironija koju outwear komadi poseduju čini one koji ih nose još „modnijim“ i promišljenijim, čini da ih posmatramo ozbiljnije i sa većom pažnjom jer oni tako izgledajući ne pridaju sebi veliku pažnju. Shvatate?

 

Čak i kada je zima prošla modni svet nije bio spreman da napusti gorpcore. Zimske perjane jakne zamenjene su kabanicama i prslucima sa džepovima, a patike i čizme sportskim sandalama uparenim sa čarapama. Trend je evoluirao i preživeo. Cool ljudi nisu puštali da prođe. Postao je deo njihovog prepoznavanja, kao da svako od njih ume da veže „mrtvi čvor“. I što je najvažnije – pored dizajniranih stvari ove komade ste mogli pronaći u svakoj sportskoj radnji na rasprodaji, sniženju ili po regularnoj ceni za razumne pare, što jednostavno znači da je ovo ipak stvar koja je zaživela na ulici, a nije potekla sa pista. Niste u moranju da potrošite bogatstvo da biste ovako izgledali!

Svakako, jasno vam je da se ne kupuje ceo outfit u ovim radnjama. To bi bila bukvalna kopija vašeg oca kada ide na pecanje ili planinarenje, a to nije poenta. Ovi komadi se kombinuju sa kontrastnim i tako odaju još jači utisak. Jer ne oblačite se za skijanje, i to vam je jasno, i onima koji vas vide mora biti jasno da je vama jasno da je ono što nosite pomalo ironično. Jer komadi koje nosite nisu modni, oni su napravljeni za preživljavanje. A možda je preživljavanje postala estetika današnjeg doba. Jer ova garderoba se vezuje za prirodu i samim tim poseduje neku političko/aktivističku komponentu koja je današnjim generacijama veoma važna. Poruka koju šalju je ona koju žive. Zašto ne bi onda i nosili nešto u šta veruju: sportske brendove koji daju validaciju njihovim stavovima – to što ih nose jeste svakako neka vrsta modernog protesta.

„Gorpcore je više od običnog trenda. To je ideja, pokret onih kojima je stalo.“

Sada vam je jasno da je ovo malo više od običnog trenda. Ovo je ideja koja nije ostala u izolaciji već je izašla napolje i pretvorila se u pokret. Pokret za koji vam garantujemo da ne ide nigde naredne sezone. A ako je moda napokon odlučila da bude udobna, ja protiv toga nemam nikakav prigovor. I nemojte misliti da je ovo stvar za one koje je baš briga za sve. Naprotiv, ovo je uniforma onih kojima je stalo malo više od ostalih. Moja perjana jakna i patike su spremni.