Kako Zara uspeva da ostane na vrhu?

    13.12.2019.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/zarabiz_cover.jpg

    U trenutku kada mnogi fast fashion brendovi gube na popularnosti i prodaja im slabi, Inditex, kompanija koja između ostalih poseduje brendove Zara, Bershka i Massimo Dutti, objavila je da je u prvih devet meseci ove godine povećala profit za 7.5% u odnosu na prethodni period i ostvarila zaradu od preko 22 milijarde dolara. Okej, očigledno je da nešto rade kako treba, slažete se? Za impresivne brojke treba da zahvale brendu Zara koji im donosi 2/3 celokupne zarade. Ne znamo da li ste se ikada pitali zašto je to tako i zašto imate potrebu da stalno kupujete u Zari, pa hajde da pokušamo bar malo da raspetljamo to modno klupko.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576272882039507-1.png

     

    Da li ste znali da Zari treba oko četiri do šest nedelja da neki komad prođe od dizajna do gotove stvari koja se nalazi u prodaji? Još jedna informacija: Zara godišnje razvije i dizajnira 24 hiljade različitih komada garderobe i aksesoara! WOW! Ali ovo nije jedina stvar koja impresionira. Da bi postala ovo što jeste, Zara je potpuno preokrenula sled i način na koji moderna modna industrija funkcioniše. Jer svi znate, bar otprilike, kako stvari idu: osmislite dizajn, poradite na njemu, nakon što je dizajn i sve vezano za njega (materijal, veličine, količina) odlučen počinje proizvodnja, nakon što su stvari napravljene šalju se u radnje i jedino što preostaje jeste očekivanje da će se ove napravljene stvari poklopiti sa željama kupaca. Ali Zara je odlučila da preokrene igru.

    Oni prvo gledaju šta se događa na tržištu, šta je popularno i šta se najviše prodaje. Posmatraju šta luksuzni brendovi rade na revijama i kampanjama, šta se dešava na sajmovima mode i koje su projekcije trendova. Zatim te informacije uzimaju i daju svojim dizajnerima, koji sa tim imputima prave dizajn i šalju ga u proizvodnju. Takođe, za razliku od ostalih velikih brendova, Zara nema glavnog dizajnera, već stotine dizajnera koji rade zasebno na posebnim artiklima i spremni su da reaguju u momentu kada im stignu potrebni uputi. Čim dobiju informacije šta se dobro prodaje ili šta je u trendu, oni kreću sa dizajniranjem stvari koristeći materijale koji su im na raspolaganju ili koji su poručeni i uskoro stižu, i šalju ih u proizvodnju. Znači da ponovimo: ono što se traži to se odmah pravi i to se pruža potrošačima u rekordno kratkom roku.

     

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/157627288031937-1.png

     

    Zara je u svom naumu da skrati isporuku na najkraći mogući period skoncentisala većinu proizvodnje u Španiji, i na taj način je spremna da reaguje vrlo brzo na dizajn kada stigne i da ga proizvede u veoma kratkom roku, a zatim i distribuira u radnje po Evropi kako bi se taj artikal našao u prodaji što pre. Usled velike potražnje poslednjih godina i širenja i po drugim kontinentima, Zara sada ima sistem „dvostuke proizvodnje“ što bi značilo da se najjeftiniji i najmasovniji artikli prave u Aziji, a oni koji su stilski zahtevniji u proizvodnjama u Španiji, Portugalu i Maroku. Praćenje stvari u radnjama je digitalizovano i na neverovatnom nivou, tako da je obnavljanje zaliha brzo i efikasno.

    Ono što Zaru izdvaja od ostalih jeste i podatak koji smo pomenuli na početku: hiljade i hiljade novih artikala koji se proizvedu svake godine. Tu je i praksa da svaki dizajn ostaje u radnji po nekoliko nedelja, a zatim se povlači kako bi ustupio mesto novim artiklima. Zara pazi da nikada ne proizvede preveliku količinu iste stvari što kod kupaca dovodi do toga da te stvari jako žele jer su rasprodate. Treba napomenuti da je konstantno uvođenje novih artikala u prodaju fantastičan trik koji kupcima daje viziju stalnih noviteta i tera ih da se iznova i iznova vraćaju u radnju jer znaju da će svaki put kada dođu pronaći nešto novu (krivi smo!).

     

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/12/1576272883215224-1.png

     

    Nadamo se da smo vam sada bar malo osvestili našu zajedničku, globalnu opsesiju ovim brendom i šta stoji iza nje. I morate se složiti da je ovo biznis model koji savršeno funkcioniše. Nestale su i one priče koje smo slušali pre nekoliko godina kako su sve Zara stvari kopije luksuznih brendova koje možemo kupiti za male pare. Više ih niko ne osuđuje, svi ih slave – jer su učinili da dobro oblačenje postane stvar dostupna svima. 

     

    Saznaj više:
    Povezani članci: