Šta zaista znači biti pametan i ekološki osvešćen kupac?

autor Dubravka Kovačević
1 5

Biti ekološki osvešćen i pametan kupac znači donositi odluke prilikom kupovine koje su u skladu sa očuvanjem životne sredine i održivim načinom života. S druge strane, odoleti brzim trendovima i primamljivim ponudama, ponekad može biti prava unutrašnja borba, pa evo saveta kako da to postignete:

pametan

Kupi manje, ali kvalitetnije

Fokusiraj se na kupovinu kvalitetne odeće koja će trajati duže. Ova odeća je često skuplja, ali se isplati na duže staze jer je dugotrajnija i otpornija na habanje.

Projekat kapsulni garderober

Izgradi garderobu od osnovnih, multifunkiconalnih komada koji se lako kombinuju. Kapsulna garderoba sadrži mali broj stvari, ali pruža mnogo različitih kombinacija.

Izbegavaj impulsivnu kupovinu

Pre nego što kupiš nešto novo, zapitaj se da li ti je zaista potrebno. Ako je odgovor ne, odloži kupovinu na neko vreme da vidiš da li se potreba za tim komadom zaista javlja.

ekoloski

Zamka trendova

Umesto da juriš prolazne trendove, fokusiraj se na klasične i bezvremenske komade koji neće brzo izaći iz mode. Ovo ti pomaže da izbegneš stalnu potrebu za novom odećom, a na taj način izgrađuješ prepoznatljivi vizuelni identitet.

Preuredi postojeće komade u garderoberu

Umesto kupovine novih stvari, preuredi ili osveži postojeće komade. Male intervencije, poput menjanja dugmića ili prepravke kroja, mogu produžiti životni vek odeće.

kupac

Konsultacije mogu biti korisna stvar

Ukoliko postoji dilema u vezi sa kupovinom odevnog komada, dobro je s vremena na vreme osloniti se na glasove publike ili pomoć prijatelja (koji do tančina poznaje tvoj modni senzibilitet). Nekada najbolja prijateljica zna bolje od tebe koliko ti je neka stvar potrebna i da li je samo prolazni hir.

Second hand koncept

Kupovina u second-hand radnjama ili preko aplikacija za polovnu odeću je dobar način da obnoviš garderobu bez stalnog kupovanja novih stvari, čime smanjuješ svoj ekološki otisak.

a5ae6388fec9b18455fc58b38a92964a

Pravilo 1 in / 1 out

Ako kupiš novi komad odeće, odvoji jedan stari koji više ne nosiš, kako bi se održao balans u količini garderobe i kako bi se izbeglo nakupljanje suvišne odeće.

Pozajmljivanje ili iznajmljivanje

Za posebne prilike, razmisli o pozajmljivanju ili iznajmljivanju odeće, umesto da kupuješ komad koji ćeš nositi samo jednom.

8002ee08ebd24deda2b5eef6b1bb04d1

Postavi izazov no-buy ili low-buy

Ograniči sebe na određeni vremenski period kada ne smeš kupovati novu odeću, ili postavi mesečni budžet koji će te disciplinovati u kupovini.

Kupovanje manje odeće ne znači odricanje od stila, već pažljivije biranje i svesniji odnos prema modi. A evo ga i jedan objektivno krupan razlog za tako nešto:

Shein: Ekološki crveni alarm

Štetne emisije ovog ultra-brzog modnog giganta gotovo su se utrostručile u poslednje tri godine, jer je njegov rast daleko nadmašio druge velike modne kompanije.
Karbon otisak popularne Shein kompanije od 16,7 miliona tona ugljen-dioksida ekvivalenta dovoljno je velik da može parirati zagađenju nekoliko zemalja.

Prošle godine je Sheinov karbon otisak nadmašio do tada vodeće zagađivače ovog tipa: Zare i Inditexa, a što je ujedno i duplo više od emisija kompanija Nike, H&M Group i LVMH.

Naravno, takva poređenja nisu najpreciznija. Kompanije izračunavaju svoje emisije na različite načine i otkrivaju zbunjujuće količine informacija. Ipak, Sheinov značajan ekološki uticaj jedan je od nekoliko neprijatnih kontroverzi koje su ometale njegove ambicije da postane globalna kompanija.

Napori kompanije do sada uključuju korake za podršku dobavljačima u poboljšanju efikasnosti proizvodnje i premeštanje dela proizvodnje bliže ključnim potrošačkim tržištima.

e77bfaf7150b15dd3aa553404d67efc8 1

Ima nade.. možda..

U julu je pokrenut fond za cirkularnu ekonomiju od 200 miliona evra fokusiran na promociju reciklaže tekstila. Kompanija je takođe u procesu potvrđivanja svog cilja smanjenja emisija za 25 procenata do 2030. godine u saradnji sa Inicijativom za ciljeve zasnovane na nauci, vodećim globalnim autoritetom za korporativne klimatske ciljeve.

U međuvremenu, kupac kao pojedinac- podržavajuci održive prakse u industriji doprinosi očuvanju prirodnih resursa i smanjenju zagađenja.

Foto: Pinterest