Kako je Tik-tok od mesta za koreografije i zabavu postao platforma za aktivizam?

    25.06.2020.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/06/trump_tik_tok_cover.jpg

    Ukoliko ste u kasnim dvadesetim i ranim tridesetim, sva je prilika da sa TikTokom niste još uvek baš totalno na ti. Sva je prilika takođe i da ste se verovatno u dugim karantinskim danima ipak priklonili ovoj rastućoj online zajednici, ali to svejedno još uvek ne znači da potpuno razumete dinamiku i da se osećate sasvim na istim talasnim dužinama kao i svi ostali korisnici. To i nije preterano začuđujuće budući da su korisnici mahom pripadnici generacije Z i da, svidelo nam se to ili ne, postoji određeni generacijski jaz koji čini da je onima koji rastu uz YouTubere ovakva vrsta sadržaja sasvim logična i prirodna, a drugima još uvek blago čudna i obazrivo joj pristupamo. Uz fokus na kratke klipove, recimo petnaestosekundne koreografije koje viđamo iznova i iznova na različitim profilima (veliko hvala Doja Cat!) aplikacija je postala izuzetno trendi i ekstremno popularna, i jasna ili ne, okuplja sve više fanova.

    Ipak, koliko god da TikTok deluje kao superpovršna razbibriga, jer istini za volju nismo mnogo drugačijeg sadržaja videli na toj mreži, u poslednje vreme ova platforma doživljava i društveno i aktivističko buđenje. Kao Twitter ili Instagram, aplikacija je malo po malo postala značajno oruđe za aktivizam i zajedništvo, a s obzirom na to da je broj korisnika kojima se obraća prilično veliki, njen uticaj može da bude i glasan i osetan.

    Kao Twitter ili Instagram, aplikacija je malo po malo postala značajno oruđe za aktivizam i zajedništvo, a s obzirom na to da je broj korisnika kojima se obraća prilično veliki, njen uticaj može da bude i glasan i osetan.

    TikTokeri su poslednjih nedelja prilično često koristili svoj prostor na ovoj mreži da bi se priključili BLM pokretu i odjednom su repatativne koreografije ustupile mesto repetatitvnom ali daleko korisnijem traženju pravde za Breonnu Taylor, Georga Floyda i ostale ubijene Afroamerikance. Delile su se informacije kako biti pravi saveznik u borbi protiv rasizma, isticali biznisi afroameričkog stanovništva koje bi trebalo više podržavati ne samo sada nego i inače, i #BlackLivesMatter haštag je brzo dosegao preko 12 miliona. Ukratko, kao što neka koreografija postane hit, pa sklizava sa profila na profil, i u jednom trenutku svi složno đuskaju u istom maniru, čini se da ova skladnosti i uvežbanost kolektiva konačno mogu da se iskoriste i u druge svrhe. Isti princip, samo mnogo korisniji cilj.

    Najsvežiji primer angažovanja TikTokera u neku svrhu koja nije isključivo vezana za zabavu i razonodu je epizoda, u nedostatku boljeg i preciznijeg izraza, trolovanja, američkog predsednika Donalda Trumpa. Prošle nedelje predsednik Trump je na svom vazda gorućem Twitteru objavio da gotovo milion ljudi želi da prisustvuje njegovom obraćanju u Tulsi, Oklahoma. I okej, Trump shodno mitomaniji preteruje pa preteruje, ali su i lokalni organizatori potvrdili da prema traženju karata na internetu i potvrdama očekuju da se oko 100.000 ljudi pojavi u areni. Ipak, na kraju se pojavio znatno manji broj simpatizera Trumpove politike, i ono što se činilo kao velika potražnja se ispostavlja da je bila iscenirana udružena akcija TikTokera koji su lažno masovno potvrđivali dolazak ne bi li od eventa ispao totalni fijasko.

    Kao što neka koreografija postane hit, pa sklizava sa profila na profil, i u jednom trenutku svi složno đuskaju u istom maniru, čini se da ova skladnosti i uvežbanost kolektiva konačno mogu da se iskoriste i u druge svrhe. Isti princip, samo mnogo korisniji cilj.

    Iako deluje da je TikTok prvenstveno za tinejdžere i mlade ljude, sva je prilika da je 51-ogodišnja Mary Jo Laupp ovaj put odigrala centralnu ulogu u ohrabrivanju ljudi da idu na Trumpov website, registruju se za event, i naravno na njemu ne pojave, a ostali su skladno ispratili. Ova akcija je bila viralni hit danima i očigledno bila uspešna, a naknadno se oglasila i Alexandra Ocasio-Cortez koja je menadžeru Trumpove kampanje twitnula: ”Upravo su vas razbili tinejdžeri na TikToku koji su preplavili kampanju lažnim rezervacijama i naveli vas da pomislite da milion ljudi želi vaš beli suprematizam dovoljno da napune arenu tokom pandemije” a s druge strane TikTokerima proučila da je ponosna na njih.

    TikTok ie izduvni ventil za korisnike da se izraze. Često to čine radosno i kreativno, ali naša zajednica prolazi kroz prilično ozbiljnu fazu dubokog nezadovoljstva i besa, i mnogo sadržaja na aplikaciji ove nedelje reflektuje takva osećanja“

    Naravno, iz Trumpovog štaba negiraju da je kolektivno trolovanje započeto sa TikToka ikako doprinelo ovakvom rezultatu, ali nemaju baš mnogo objašnjenja zašto su čekajući desetine i desetine hiljada pa i milione podrške dočekali svega sedam hiljada ljudi. Redovi su bili poluprazni, i veoma je jasno da je vrsta bojkota i protesta započeta na TikToku urodila plodom, a ovu platformu nakon početne faze, sa sad već velikim brojem aktivnih članova pretvorila u veoma moćno oruđe koje treba ozbiljnije razmatratiti.

    Vanessa Pappas, generalna menadžerka TikTok SAD je i rekla za CNN da je zaokret koji se na aplikaciji pravi u pogledu sadržaja veoma primetan i da reflektuje trenutnu situaciju u svetu u kom živimo. “TikTok ie izduvni ventil za korisnike da se izraze. Često to čine radosno i kreativno, ali naša zajednica prolazi kroz prilično ozbiljnu fazu dubokog nezadovoljstva i besa, i mnogo sadržaja na aplikaciji ove nedelje reflektuje lična iskustva i osećanja spram problema.” A to dalje rezultuje kolektivnim akcijama poput ove, koje zbog masovnosti možda i mogu, da aktiviraju i pozovu na neku promenu, i učine da i ova aplikacija stane rame uz rame uz ostale mreže na prvoj liniji fronta mikroaktivizma.  Čini se da je tinejdžer TikTok odrastao.

    Saznaj više:
    Povezani članci: