Yohji Yamamoto je šokirao modni svet 1981. godine svojim debijem u Parizu. Nastupio je sa kolekcijom koja je bila u potpunosti izrađena u crnoj boji i ispraćena zvukom otkucaja srca. Celokupni performans postao je prava kontrateža za tadašnju dizajnersku postavku zaluđenu jarkim koloritom.
Zajedno sa saborcima: Rei Kawakubo i Issey Miyake stigao je u Pariz poremetivši njegovu tradiciju i narušivši konvenciju konstrukcije, roda i ukusa. Bio je to trenutak kada se trio japanskih avangardista upisao u istoriju, stvarajući potpuno novu budućnost mode. Do danas, Yohji Yamamoto je jedini Japanac koji je dobio Chevalier de l’Ordre des Arts et Lettres, orden časti Francuske.
Sečenje, lepenje i drapiranje i umetnost manipulacije tkaninom
Yohji Yamamoto, kum avangardne mode, ima jedinstveni dizajnerski pristup koji ga izdvaja od ostalih. Njegova tehnika sečenja i lepljenja podrazumeva rastavljanje odeće i sečenje na različite delove, samo da bi se ponovo ušivala na neočekivane načine. Ova tehnika rezultira patchworkom kontrastnih materijala, od delikatne svile do teške vune, koji stvara teksturu i dubinu. S druge strane, njegov stil drapiranja podrazumeva manipulaciju tkaninom kako bi se stvorili voluminozni oblici i fluidne siluete. Njegovi komadi često sadrže pomerene proporcije sa prevelikim rukavima i lepršavim suknjama.
Borba protiv komercijalizacije
Nakon gotovo pedeset godina u industriji, u kojoj je brza moda zamenila zanatstvo, a globalizacija promovisala homogeno shvatanje onoga što je ‘in’ širom planete, stekao je kritičku distancu od ciklusa savremenih trendova.
Karijera Yohji Yamamota bila je puna prekretnica, od njegove prve tokijske kolekcije 1977. godine do njegovih saradnji sa Adidiasom i Hermesom. Jedna od njegovih najuticajnijih kolekcija bila je „Dolls“ kolekcija iz 1995. godine, koja je sadržala predimenzionirane siluete rekonstruišući ideju o ženstvenosti.
Y’s brend je osnovan 1977. godine kao pristupačnija linija koja dopunjuje njegovu glavnu kolekciju, i od tada je postao neodvojiv deo identiteta njegovog brenda. Dizajn Y’s-a sadrži mnoge od istih avangardnih tehnika kao i njegova glavna kolekcija, od voluminoznih oblika do asimetrije i slojevitosti. Yamamoto često naziva Y’s svojim oružjem za rat protiv komercijalizacije mode, i ostao je veran svom borbenom duhu skoro 50 godina. Njegovi komadi često odišu sofisticiranošću, mističnošću i suptilnom dramom.
Y3 modni entitet
Od svog lansiranja 2002. godine, Y3 je postao ime koje privlači pažnju u svetu mode, spajajući avangardni pristup Yamamota i ekspertizu Adidasa u sportskoj odeći. Jedna od najupečatljivijih karakteristika Y3 patika je njihov minimalistički dizajn. Ove patike su čiste, elegantne i jednostavne – ali to ne znači da nedostaje autentičnosti, naprotiv.
S obzirom na čistu modernost Yamamotovog dizajna, ideja zanatstva na tako intimnom, staromodnom nivou svakako je neobična pojava. Dok je njegov sopstveni brend duboko ukorenjen u krojenju, Y-3 je uvek bio o stvaranju nečeg novog, nove sinergije između visoke mode i visoke tehnologije, nove fuzije sportske odeće sa Yamamotovim specificnim siluetama.
Nije umetnik, on je mislilac
Yamamoto nije običan dizajner, već 80-godišnji introspektivni konceptualista koji zauzima kritički stav prema modnoj industriji: „Mrzim modu. Ili reč moda, koja zvuči šareno, ekstravagantno, skupo i prelepo.“
U svojoj filozofiji on uprošćava pojam mode, predstavljajući je kao neodvojivu stavku ličnog identiteta, pa je čuvena njegova izjava:
Moda nije umetnost. Pre svega, moda je pravljenje odeće. I tek nakon pravljenja odeće, neki od modnih komada mogu postati umetnost. Odeća nije umetnost od samog početka, postaje to kasnije. Kada postane umetnost? Kada se primeni u svakodnevnom životu? Na telu u pokretu? Tačno. Na kraju, na telu.
Yamamoto-Wenders umetnička konekcija
Još davne 1989. godine reditelj Wim Wenders je stvorio filmski esej o Yamamotovom kreatorskom opusu, istražujući analogije između dizajniranja odeće i stvaranja filma. Kako naziv sugeriše Notebook on Cities and Clothes više je skup idejnih misli, nego dokumentarni film. Ideje se naslanjaju i dopunjuju na osnovnoj Yamamotovoj premisi o građenju identiteta kroz odecu, ili ako bismo parafrazirali banalnom srpskom krilaticom: To si što nosiš.
Rad je poetski kaleidoskop dva umetnika, dizajnera i reditelja, i dvaju metropola, Tokija i Pariza, čija arhitektura i mentalitet posreduju u njihovim nezavisnim umetničkim procesima.
Trideset pet godina kasnije, na nedavno završenoj nedelji mode u Parizu, proslavljeni reditelj je prodefilovao pistom, na reviji Yamamoto muške kolekcije.
U prvom redu sedela je i fudbalska legenda Zinedine Zidane, inače veliki Yamamotovov prijatelj i jedan od prvih ambasadora Y-3 brenda.
U bogatom opusu nije teško uočiti konstantu i doslednost, jer Yamamoto nikada nije izašao iz svoje dark-emo faze. Naprotiv, izgradio je utopističko mesto za modne entuzijaste koji odolevaju trendovima i neguju individualnost.
Fotografije: Pinterest, Instagram