I hate fashion: Yohji Yamamoto – crna ovca visoke mode

Modni nihilista koji više od pola veka dizajnira, izgradio je kultni status preispitujući individualni identet kroz način odevanja. Iako je sinonim za japansku avangardu, na pitanje da li je moda umetnost, jasno odgovara: Ne!
16.03.2024.
RECOMMENDED

Yohji Yamamoto je šokirao modni svet 1981. godine svojim debijem u Parizu. Nastupio je sa kolekcijom koja je bila u potpunosti izrađena u crnoj boji i ispraćena zvukom otkucaja srca. Celokupni performans postao je prava kontrateža za tadašnju dizajnersku postavku zaluđenu jarkim koloritom.

Heji Shin
photo credits: Heji Shin

Zajedno sa saborcima: Rei Kawakubo i Issey Miyake stigao je u Pariz poremetivši njegovu tradiciju i narušivši konvenciju konstrukcije, roda i ukusa. Bio je to trenutak kada se trio japanskih avangardista upisao u istoriju, stvarajući potpuno novu budućnost mode. Do danas, Yohji Yamamoto je jedini Japanac koji je dobio Chevalier de l’Ordre des Arts et Lettres, orden časti Francuske.

Sečenje, lepenje i drapiranje i umetnost manipulacije tkaninom

07390c1a257ad7204fb664d7e3522684

Yohji Yamamoto, kum avangardne mode, ima jedinstveni dizajnerski pristup koji ga izdvaja od ostalih. Njegova tehnika sečenja i lepljenja podrazumeva rastavljanje odeće i sečenje na različite delove, samo da bi se ponovo ušivala na neočekivane načine. Ova tehnika rezultira patchworkom kontrastnih materijala, od delikatne svile do teške vune, koji stvara teksturu i dubinu. S druge strane, njegov stil drapiranja podrazumeva manipulaciju tkaninom kako bi se stvorili voluminozni oblici i fluidne siluete. Njegovi komadi često sadrže pomerene proporcije sa prevelikim rukavima i lepršavim suknjama.

Borba protiv komercijalizacije

Nakon gotovo pedeset godina u industriji, u kojoj je brza moda zamenila zanatstvo, a globalizacija promovisala homogeno shvatanje onoga što je ‘in’ širom planete, stekao je kritičku distancu od ciklusa savremenih trendova.

Karijera Yohji Yamamota bila je puna prekretnica, od njegove prve tokijske kolekcije 1977. godine do njegovih saradnji sa Adidiasom i Hermesom. Jedna od njegovih najuticajnijih kolekcija bila je „Dolls“ kolekcija iz 1995. godine, koja je sadržala predimenzionirane siluete rekonstruišući ideju o ženstvenosti.

Y’s brend je osnovan 1977. godine kao pristupačnija linija koja dopunjuje njegovu glavnu kolekciju, i od tada je postao neodvojiv deo identiteta njegovog brenda. Dizajn Y’s-a sadrži mnoge od istih avangardnih tehnika kao i njegova glavna kolekcija, od voluminoznih oblika do asimetrije i slojevitosti. Yamamoto često naziva Y’s svojim oružjem za rat protiv komercijalizacije mode, i ostao je veran svom borbenom duhu skoro 50 godina. Njegovi komadi često odišu sofisticiranošću, mističnošću i suptilnom dramom.

Y3 modni entitet

Od svog lansiranja 2002. godine, Y3 je postao ime koje privlači pažnju u svetu mode, spajajući avangardni pristup Yamamota i ekspertizu Adidasa u sportskoj odeći. Jedna od najupečatljivijih karakteristika Y3 patika je njihov minimalistički dizajn. Ove patike su čiste, elegantne i jednostavne – ali to ne znači da nedostaje autentičnosti, naprotiv.

Snapinsta.app 430802593 7115184095260821 3963961898531602480 n 1080
@adidasy3

S obzirom na čistu modernost Yamamotovog dizajna, ideja zanatstva na tako intimnom, staromodnom nivou svakako je neobična pojava. Dok je njegov sopstveni brend duboko ukorenjen u krojenju, Y-3 je uvek bio o stvaranju nečeg novog, nove sinergije između visoke mode i visoke tehnologije, nove fuzije sportske odeće sa Yamamotovim specificnim siluetama.

Nije umetnik, on je mislilac

Yamamoto nije običan dizajner, već 80-godišnji introspektivni konceptualista koji zauzima kritički stav prema modnoj industriji: „Mrzim modu. Ili reč moda, koja zvuči šareno, ekstravagantno, skupo i prelepo.“

U svojoj filozofiji on uprošćava pojam mode, predstavljajući je kao neodvojivu stavku ličnog identiteta, pa je čuvena njegova izjava:

Moda nije umetnost. Pre svega, moda je pravljenje odeće. I tek nakon pravljenja odeće, neki od modnih komada mogu postati umetnost. Odeća nije umetnost od samog početka, postaje to kasnije. Kada postane umetnost? Kada se primeni u svakodnevnom životu? Na telu u pokretu? Tačno. Na kraju, na telu.

8a7c5294fa28bc87b253380cc15cf03b
Pinterest

Yamamoto-Wenders umetnička konekcija

Još davne 1989. godine reditelj Wim Wenders je stvorio filmski esej o Yamamotovom kreatorskom opusu, istražujući analogije između dizajniranja odeće i stvaranja filma. Kako naziv sugeriše Notebook on Cities and Clothes više je skup idejnih misli, nego dokumentarni film. Ideje se naslanjaju i dopunjuju na osnovnoj Yamamotovoj premisi o građenju identiteta kroz odecu, ili ako bismo parafrazirali banalnom srpskom krilaticom: To si što nosiš.

Rad je poetski kaleidoskop dva umetnika, dizajnera i reditelja, i dvaju metropola, Tokija i Pariza, čija arhitektura i mentalitet posreduju u njihovim nezavisnim umetničkim procesima.

Trideset pet godina kasnije, na nedavno završenoj nedelji mode u Parizu, proslavljeni reditelj je prodefilovao pistom, na reviji Yamamoto muške kolekcije.

Snapinsta.app 420051299 288773090865370 1278603097513271906 n 1080
@yohjiyamamotoofficial

U prvom redu sedela je i fudbalska legenda Zinedine Zidane, inače veliki Yamamotovov prijatelj i jedan od prvih ambasadora Y-3 brenda.

Snapinsta.app 420821734 2343491306039825 5944453380941584987 n 1080
@theinfluenceuk

U bogatom opusu nije teško uočiti konstantu i doslednost, jer Yamamoto nikada nije izašao iz svoje dark-emo faze. Naprotiv, izgradio je utopističko mesto za modne entuzijaste koji odolevaju trendovima i neguju individualnost.

Fotografije: Pinterest, Instagram

Saznaj više:
Povezani članci: