„Coquette“, Dreamcore i tako redom, estetika za estetikom i opčinjenost generacije Z ne jenjava. Kao generacija koja je odrasla u kulturi interneta, to i nije tako iznenađujuće. To je mesto inspiracije i zajednice onlajn subkultura, a ova generacija je neumorna u istraživanju alternativnih stilova i uvek je spremna da isproba naredni vreli trend. I da ga podeli sa pratiocima, jer u suprotnom to isprobavanje kao da se nije ni desilo.
Možda je sve počelo sa VSCO devojkom? Ona navodno potiče iz lokalno popularne stilske estetike u Oregonu i reč je o opuštenoj devojci iz predgrađa kojoj je stalo do toga da bude izbrendirana etiketama kao što su Glossier i Fjallraven. Ona se neobavezno fotka na plaži i zna kako da bude kul na mrežama.
Estetika bi najverovatnije ostala isključivo lokalno relevantna da nije Instagrama, ali mreže su brzo eksplodirale sa tutorijalima na temu postajanja te devojke, a VSCO je postao vrsta identiteta izvan granica odeće. Ovaj stil je igrao glavnu ulogu posebno ako ste želeli da se uskladite sa bogatom, bezbrižnom i jednom rečju idealnom devojkom kojoj XXL majica i šorts od dečka stoje kao saliveni. Ipak, savršena devojka živela je kratko – u periodu od 2017. do 2018. godine – Instagram je u velikoj meri zamenio TikTok, a VSCO estetiku neke nove estetike koje traju čak i kraće.
Činjenica da je generacija Z u velikoj meri opsednuta estetikom proizilazi iz transformativnih godina, traženja i porivom za identifikovanjem. Ono što more estetika pruža nije samo ideja za to kako ćete se obući ili način na koji će izvući ajlajner, već osećaj da je deo neke grupe i zajedništva, sve iako je to virtuelno.
Ovo je u stvari stara priča u novim okvirima. Mi smo kao klinci u teen časopisima tražili odgovore na pitanja da li smo previše emotivni, koji horoskopski znak se savršeno uklapa sa našim i da li treba da nosimo pruge. Ono što je zapravo sada drugačije jeste nesaglediva mogućnost i moć društvenih mreža i potencijal TikToka da svaki mikro trend pretvori u kolektivnu opsesiju. „Cottagecore“ i ostali core-ovi postali su čak uobičajeni stilski termini koje koriste i veliki modni brendovi kako bi opisali svoju ponudu.
Bez obzira na to da li volite ili mrzite ideju o ličnom brendu, ne možete zanemariti činjenicu da mnogi mladi ljudi imaju imaju veoma jasnu sliku o sebi i tome kako žele da izgledaju – u rasponu od alternativne devojke do modnih blogerki to be. I ako se malo dublje zagledamo, ovo zapravo nije ništa novo. Postojala je i Merlin, Megan Fox i princeza Diane estetika (postoji i dalje). Samo sada i mali imaju šansu da postanu veliki, a klinci ne crpe inspiraciju samo od poznatih, već lica njima relevantnim, bilo da je to VSCO ili #allblackeverything devojka sa 10k ili 100k pratilaca.
Odeća je oduvek bila vrsta ličnog izraza i komunikacije o tome kako želimo da budemo percipirani, samo su društvene mreže odnos mode i identiteta podigli na viši nivo. Postoji ogroman broj estetika i brendova, tako da ne čudi što je generacija Z zaintrigirana idejom sistematizacije, sužavanja i odabira nekoliko prigodnih za sebe. I dok ovo pišemo, verovatno se iza kulisa sprema još jedan talas novih mikro estetika koji će nas preplaviti kad-tad.